Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Największy system roweru elektrycznego na świecie powstaje na Pomorzu! Pojedziemy już w listopadzie

System Roweru Metropolitalnego MEVO będzie największym systemem roweru wspomaganego elektrycznie na świecie i drugim co do wielkości systemem roweru publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej. W poniedziałek, 18 czerwca, podpisano umowę z wykonawcą i operatorem, firmą Nextbike Polska.

Największy system roweru elektrycznego na świecie powstaje na Pomorzu! Pojedziemy już w listopadzie
A
A
data publikacji: 18 czerwca 2018 r.
14 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot współtworzy system roweru metropolitalnego MEVO. 18 czerwca ich przedstawiciele spotkali się w Olivia Business Centre na podpisaniu umowy z wykonawcą i operatorem systemu - spółką NB Tricity (należy do Nextbike Polska)
14 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot współtworzy system roweru metropolitalnego MEVO. 18 czerwca ich przedstawiciele spotkali się w Olivia Business Centre na podpisaniu umowy z wykonawcą i operatorem systemu - spółką NB Tricity (należy do Nextbike Polska)
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

W poniedziałek, 18 czerwca 2018 r. przedstawiciele 14 gmin realizujących System Roweru Metropolitalnego MEVO podpisało umowę z wykonawcą i operatorem - spółką NB Tricity należącą do Nextbike Polska. Dokładnie pół roku później - w niedzielę, 18 listopada - wystartuje pierwszy etap metropolitalnego roweru publicznego. Na ulicach wszystkich miast i gmin uczestniczących w projekcie pojawią się wtedy w sumie 1224 rowery, czyli 30 proc. systemu. 100 proc. wystartuje 1 marca 2019 r.


Na rowerach MEVO więcej kilometrów z mniejszym wysiłkiem

- Wybór wykonawcy i operatora systemu MEVO to był najważniejszy dla naszej firmy przetarg organizowany w Polsce od czasu wygranej na realizację warszawskiego systemu Veturillo z 2016 r. - mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska. - Teraz tworzyć będziemy drugi największy system rowerowy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej i na ten moment największy na świecie system roweru elektrycznego. 4080 rowerów to bardzo dużo. Ogarnięcie relokacji rowerów na rozległym obszarze metropolii to będzie dla nas wyzwanie logistyczne, ale sądzę, że podołamy mu z naszym doświadczeniem.

Flota MEVO w całości składać będzie się rowerów wspomaganych elektrycznie typu pedelec, co oznacza, że silnik nie będzie “pedałował za użytkownika” lecz pozwoli wzmocnić siłę pedałowania, by móc osiągnąć większą prędkość przy mniejszym wysiłku, co jest cenne zwłaszcza przy pokonywaniu wzniesień. Jeśli na klasycznym rowerze przejedziemy 1 km, na rowerze wspomaganym elektrycznie przy takim samym wydatku energii pokonamy od 2 do 3 km. Dzięki temu rowerzysta dotrze do pracy wciąż “świeży” i co równie istotne zwiększy się długość podróży wykonanej wygodnie, szybko i bez zadyszki. Co ważne, przy osiągnięciu prędkości 25 km/h system wspomagania odetnie się automatycznie (takie regulacje na rowery elektryczne nakładają przepisy bezpieczeństwa krajowe i unijne), większą prędkość będzie można osiągnąć tylko za pomocą własnych mięśni.

Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska w ogniu pytań dziennikarzy
Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska w ogniu pytań dziennikarzy
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Zachęta dla tych, którzy jeszcze "nie wierzą" w rower

W uroczystości podpisania umowy z wykonawcą i operatorem systemu MEVO, która odbyła się w Olivia Business Centre, uczestniczyli prezydenci, burmistrzowie i wójtowie z gmin zrzeszonych w projekcie oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot. To właśnie OM G-G-S w imieniu samorządów prowadziło projekt i przeprowadziło postępowanie przetargowe. Umowa na operowanie systemu MEVO ze spółką NB Tricity obowiązywać będzie przez 6,5 roku, licząc od momentu startu całego systemu.  

Mieczysław Struk - marszałek województwa pomorskiego, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska i Jacek Karnowski - prezydent Sopotu
Mieczysław Struk - marszałek województwa pomorskiego, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska i Jacek Karnowski - prezydent Sopotu
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

- Dziękuję Stowarzyszeniu za przeprowadzenia przedsięwzięcia przetargowego i wszystkim pracownikom urzędów miast i gmin zaangażowanych w pracę nad tym projektem. Rower metropolitalny to inwestycja w zdrowie mieszkańców, w poprawę mobilności, jest to także działanie na rzecz obniżenia emisji dwutlenku węgla - powiedział Paweł Adamowicz, prezes zarządu OM G-G-S, prezydent Gdańska. - Nasza metropolia jest jedną z najbardziej rowerowych w Europie i chcemy tę pozycję nie tylko utrzymać, ale wzmocnić, w czym z pewnością pomoże nam MEVO. Patrząc na mocno “pofałdowane” tereny naszego regionu, rower wspomagany elektrycznie to idealne rozwiązanie i zachęta dla tych, którzy jeszcze nie przeszli na “wiarę rowerową”.

Dzisiejsza uroczystość to finał lat dyskusji i pracy, ale też głębokiego przekonania, że dzięki temu projektowy zmieni się rzeczywistość naszych gmin i miast, że staną się bardziej przyjazne - dodał Wojciech Szczurek, wiceprezes zarządu OM G-G-S, prezydent Gdyni. - Patrząc na rower jako na środek codziennej komunikacji, MEVO to zupełnie nowa jakość, najnowocześniejszy obecnie system IV generacji. Jestem przekonany, że dzięki wprowadzeniu wspomagania elektrycznego, chętnych do korzystania z niego będzie zdecydowanie więcej.

Michał Glaser - dyrektor biura Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot
Michał Glaser - dyrektor biura Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

- Przeskoczyliśmy dziś pewien etap. Nie mamy jeszcze ani wspólnego biletu, ani wspólnego systemu komunikacji, ale wspólny, do tego wspomagany elektrycznie rower owszem - żartował Jacek Karnowski, wiceprezes zarządu OM G-G-S, prezydent Sopotu.

- Podczas walnych zebrań członków Obszaru Metropolitalnego długo dyskutowaliśmy nad wdrożeniem systemu roweru ze wspomaganiem elektrycznym. Bardzo dziękuję prezydentowi Jackowi Karnowskiemu za to, że od początku był do tego pomysłu przekonany  - wspominał Michał Glaser, dyrektor biura OM G-G-S. - W ramach przetargu oczekiwaliśmy od wykonawców zapewnienia min. 10 proc. floty ze wspomaganiem elektrycznym. Podczas postępowania licytowali nie tylko ceną, ale także liczbą “elektryków” w systemie. Ostatecznie dwie firmy złożyły oferty na flotę w pełni wspomaganą elektrycznie.

Michał Glaser podkreślił, że projekt nie zostałby zrealizowany gdyby nie było możliwości sięgnięcia po fundusze strukturalne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego: - W warunkach polski jest to niebywałe, że aż 14 gmin powiązanych w ramach Obszaru Metropolitalnego zdecydowało się na tak duże przedsięwzięcie. Potrzeby będą z czasem z pewnością coraz większe i system w naszej ponad milionowej metropolii będzie się rozwijał, przyciągając kolejne gminy. Przy tak korzystnych stawkach za korzystanie z roweru (o tym poniżej - red.) łatwo będzie skutecznie zachęcić mieszkańców metropolii do korzystania z tej formy poruszania się.

Marszałek przypomniał, że w Pomorskiem realizowany jest obecnie regionalny program rozbudowy infrastruktury dróg rowerowych, dzięki któremu na obszarze metropolii przybędzie 1,5 tys. km dróg rowerowych.

 Dzięki takim projektom my, mniejsze gminy, czujemy się włączone do metropolii, daje nam to ogromne możliwości rozwoju nie tylko lokalnych działań, ale wspólnych programów transportowych - dodał Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz. - Z własnego doświadczenia jako rowerzysty z Kartuz mogę powiedzieć, że wspomaganie elektryczne rowerów to najlepsze co możemy dać naszym mieszkańcom i turystom. Chcę bardzo podziękować w imieniu mojej, ale i na pewno ościennych gmin za to, że jesteśmy razem w rodzinie nie tylko europejskiej, ale i we wspólnocie metropolitalnej.

W trakcie podpisywania umowy Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz wręczył Małgorzacie Dzięcioł z zarządu spółki NB Tricity misia w kaszubskim stroju. Ma przynieść szczęście w realizacji projektu
W trakcie podpisywania umowy Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz wręczył Małgorzacie Dzięcioł z zarządu spółki NB Tricity misia w kaszubskim stroju. Ma przynieść szczęście w realizacji projektu
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

SYSTEM ROWERU METROPOLITALNEGO MEVO

  • działać będzie na obszarze 14 gmin, tworzy go 660 stacji rowerowych i 4080 rowerów na terenie: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pruszcza Gdańskiego, Rumi, Redy, Pucka, Władysławowa, Żukowa, Kartuz, Stężycy, Somonina i Sierakowic
  • jednolity i zintegrowany środek transportu publicznego, którego podstawowym celem jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiających szybką i komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. z roweru na pociąg, autobus, itp.)    
  • 100 proc. floty elektrycznej, największy taki system na świecie. Akumulatory nie będą ładowane na stacjach postoju, operator będzie wymieniał zużyte na bieżąco, na jednym ładowaniu można będzie przejechać ok. 60 km. W rowerach zamontowane będą diody informujące o poziomie naładowania “baterii”
  • oparty o rowery IV generacji wyposażone w moduły GPS i GSM
  • wypożyczenie roweru za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (Android i iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej (kredytowej, debetowej, karty mieszkańca, karty miejskiej)
  • abonament miesięczny wyniesie nie więcej niż 10 zł za 90 min. korzystania z roweru publicznego na dobę. Po przekroczeniu limitu czasowego za każdą minutę zapłacimy 5 gr. Abonament roczny kosztować będzie nie więcej niż 100 zł. Bez opcji abonamentowej przejazd kosztować będzie maks. 10 gr za minutę
  • rower wypożyczymy i oddamy na jednej z 660 stacji oznakowanych specjalnymi totemami z logo MEVO, za dodatkową opłatą pojazd można zostawić także poza stacją

Wykonawca i operator systemu - NB Tricity (Nextbike Polska) działa na polskim rynku od 2011 r. Jest najdłużej działającym w naszym kraju operatorem systemów roweru publicznego, jego udział w rynku wynosi 80 proc. Jeśli chodzi o rowery ze wspomaganiem elektrycznym, operuje obecnie setką takich pojazdów w ramach stołecznego system Veturillo. Tamtejsze rowery ładowane w 10 stacjach dokujących na mieście.

Za zbudowanie i operowanie SRM MEVO firma otrzyma kwotę 40 mln 272 tys. zł.


Projekt “Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot” współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 - 2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17 mln 218 tys. zł.

Rower metropolitalny MEVO w cenie od 32 do 76 mln zł - zobacz oferty przetargowe

Dostawca i operator roweru metropolitalnego wybrany

Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora