Komunikacja miejska. Od września zmiany rozkładów i korekta wielu tras

Od poniedziałku, 3 września 2018 r., wchodzi pierwszy pakiet zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej: przywrócone kursy, zmiany rozkładowe, korekty tras. Dzięki zwiększeniu częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów po wakacjach, poszerzy się siatka połączeń, zwłaszcza do Gdańska Południe (choć nie tylko). Zobacz, co zmieni się w komunikacji publicznej.

Komunikacja miejska. Od września zmiany rozkładów i korekta wielu tras
A
A
data publikacji: 02 września 2018 r.
Piecki Migowo, autobus w kwiatach
Piecki Migowo, autobus w kwiatach
Maciej Kosycarz/KFP

O rozkładach jazdy przystosowanych do wyzwań roku szkolnego i akademickiego, w których uwzględniono korekty przebiegu kilkunastu tras na życzenie mieszkańców, czy też o planowanej “obwodnicy dla Gdańska Południe” i celach dla komunikacji publicznej na przyszłość rozmawiano podczas konferencji prasowej, która odbyła się 28 sierpnia  br. w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- W 2017 r. z komunikacji miejskiej w Gdańsku skorzystało 175 mln pasażerów. O 20 mln więcej niż siedem lat temu - podkreślił Piotr Grzelak, z-ca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej  - Jest to wynik osiągnięty z jednej strony dzięki inwestycjom w rozwój sieci połączeń tramwajowych, a z drugiej strony dzięki systematycznemu dostosowywaniu połączeń do potrzeb mieszkańców.

Częstsze kursy, czyli zmiany w komunikacji od 3 września

Nadchodzący rok szkolny będzie wyjątkowych choćby z powodu otwarcia szkoły metropolitalnej w Kowalach. Dojazd do nowej placówki rozwiązano w następujący sposób:

- linia 156 (Jaworzniaków - Siedlce): wydłużenie trasy w dni powszednie z Jaworzniaków przez ul. Świętokrzyską do pętli „Kowale Szkoła Metropolitalna” z częstotliwością co około 20 minut (dojazd dzieci z rejonu ul. Guderskiego do nowej szkoły)

- linia 255 (Jankowo - Łostowice Świętokrzyska): skierowanie od Łostowic Świętokrzyskiej trasą linii 213 przez Osiedle Cztery Pory Roku - ul. Zeusa do Kowal i dalej do Jankowa.

Pozostałe zmiany:

- linia 4 (Łostowice - Jelitkowo): zwiększenie częstotliwości z co 20 min. do co ok. 10 min. w godzinach szczytu

- linia 127 (Jasień - Oliwa PKP): uruchomienie dodatkowych kursów w godzinach szczytu

- linia 129 (Jasień - Wrzeszcz PKP): przywrócenie funkcjonowania na stałej trasie z większą częstotliwością co 20 min. (zamiast co 30); odciążenie linii 127 na wspólnym odcinku z ul. Myśliwskiej do Wrzeszcza, dzięki temu mieszkańcy rejonu tej ulicy zyskają połączenie z Wrzeszczem co 10 minut

- linia 154 (Orunia Górna - Wały Piastowskie: zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co ok 8 min. (zamiast co 10)

- linia 162 (Orunia Górna - Wrzeszcz PKP): zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co ok. 10 - 15 min. (zamiast co 20)

- linia 175 (Maćkowy - Siedlce): zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co oko. 15 min. (zamiast co 20)

- linia 178 (Olszynka - Wały Piastowskie): powrót zajazdów do Szkoły Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej

- linie 188 (Zaspa SKM - Nowy Port) i 574 (Otomin Rębowo - Jasień): przywrócenie funkcjonowania wg nowego rozkładu jazdy (obie linie działają w czasie roku szkolnego)

- linia 268 (osiedle Kokoszki - PKM Kiełpinek): przywrócenie funkcjonowania wg nowego rozkładu z równoczesnym wydłużeniem trasy do Smęgorzyna

- linia 269 (Osowa PKP - Kukawka): podwojenie częstotliwości do co ok. 30 minut (zamiast co 60)

- linia 295 (Zakoniczyn - Łostowice Świętokrzyska): zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co ok. 10 min. (zamiast co 12 - 15)

Konferencja w GZDiZ: Maciej Lisicki - prezes GAiT, Alicja Mongirt - rzecznik prasowa GAiT; Piotr Grzelak - z-ca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej; Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku
Konferencja w GZDiZ: Maciej Lisicki - prezes GAiT, Alicja Mongird - rzecznik prasowa GAiT; Piotr Grzelak - z-ca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej; Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl



Remont torowiska na Stogach - kolejne zmiany z dniem 8 września

8 września nastąpi częściowe zamknięcie torowiska na Stogach oraz ul. Nowotnej dla ruchu samochodowego.Tramwaje (linia 3 i 8) nie będą dojeżdżać do pętli Stogi Plaża lecz do pętli Stogi Pasanil. Jednocześnie trasa linii nr 9 zostanie wydłużona z Przeróbki do Stogów, dzięki czemu powstanie codzienne połączenie z Wrzeszczem. Po zakończeniu remontu nowa trasa Dziewiątki zostanie utrzymana.

Linia 158 (ul. Zimna - Wrzeszcz PKP): wydłużenie trasy przez środek osiedla (ul. Wrzosy) do Stogów Plaży. W trakcie tej fazy remontu kursować będzie tymczasowa linia autobusowa T8 (za tramwaj na trasie Zimna – Stogi Plaża). T8 „wspomagać” będzie linię 158 w godzinach międzyszczytowych oraz w weekendy i święta.

Czytaj także:

Stogi. Rusza przebudowa linii tramwajowej. Na początek ul. Budzysza

Autobus linii 115 - nie po raz pierwszy zmieni się jego trasa
Autobus linii 115 - nie po raz pierwszy zmieni się jego trasa
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Od 22 września - wiele zmian dzięki Cygańskiej Górze

Kolejna faza zmian w komunikacji autobusowej nastąpi od 22 września. Ich celem jest głównie zwiększenie komfortu korzystania z komunikacji miejskiej mieszkańców Gdańska Południe.

- Zmiany dotyczą nie tylko połączeń w osi północ - południe, ale także poprzecznych, których dotąd brakowało - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Z Ujeściska pasażerowie chcą jeździć nie tylko do centrum, ale również w kierunku Kiełpinka, przychylamy się do tych potrzeb.

Kluczem do zmian jest remont nawierzchni ul. Cygańska Góra, która zostanie przystosowana do ruchu autobusów. Po zakończeniu prac będą wprowadzone następujące zmiany na trasach linii autobusowych:

- linia 115 zostanie wycofana z dolnego odcinka ul. Powstańców Warszawskich/Nowe Ogrody i skierowana z Wrzeszcza PKP przez Uniwersyteckie Centrum Kliniczne - ul. Cygańska Góra - „półkolem” ul. Powstańców Warszawskich w ul. Schuberta, ul. Nowolipie, ul. Łostowicką i dalej jak linia 156 do Jaworzniaków. Nowa trasa to wydłużenie istniejącej trasy linii 156 (bez zajazdu na pętlę Siedlce) przez Suchanino, UCK do Wrzeszcza PKP. Dzięki temu mieszkańcy okolic ul. Jaworzniaków zyskają alternatywne połączenie z Wrzeszczem (dotychczas tylko poprzez linie 162 i 262) i bezpośrednie połączenie z UCK. Osiedla położone wzdłuż ul. Jabłoniowej oraz Ujeścisko zyskają całotygodniowe połączenie z Wrzeszczem (dotychczas tylko kursującą wyłącznie w dni powszednie linia 164). Suchanino zostanie skomunikowane z Gdańskiem Południe, a przybywający do szpitali uniwersyteckich pasażerowie SKM zyskają całotygodniowe połączenie z dworcem kolejowym we Wrzeszczu.

- linia 199 (Suchanino - Oliwa PKP) będzie miała wydłużoną trasę z Suchanina do Dworca PKP Gdańsk Główny (zastąpi linię 115 na odcinku z Suchanina do Centrum). Kursować będzie co 20 min.

- linia 131 (Matemblewo - Olszynka szkoła): wzrost częstotliwości do co ok. 40 min. (zamiast co 60) i korekta trasy od Suchanina przez ul. Cygańska Góra - UCK - al. Zwycięstwa - Dworzec Główny PKP na Olszynkę. Mieszkańcy Piecek-Migowa zyskają dodatkowe połączenie z UCK. Zmiana zapewni także bezpośredni dojazd do UCK mieszkańcom Olszynki.

- inia 164 kursować będzie z Kiełpinka PKM do Łostowic Świętokrzyskiej trasą: Kiełpinek PKM – Kartuska – Leszczynowa – Jabłoniowa – Ujeścisko Piotrkowska – Warszawska – Havla – Łostowice Świętokrzyska z częstotliwością co 20 min. (zamiast co 30). Docelowo planuje się wydłużenie trasy dalej w kierunku południowym, po konsultacjach z radami dzielnic i mieszkańcami.

- linia 184 (Niedźwiednik - Wały Piastowskie): wzrost częstotliwości kursów z co 30 min. do co 20 min.

- linia 139: wydłużenie trasy linii z Przymorza SKM do Wrzeszcza PKP (zamiast do Oliwy PKP).

Zmiany także na linii nr 5 - zamiast do pętli Strzyża PKM, pojedzie dalej przez Oliwę aż na Zaspę
Zmiany także na linii nr 5 - zamiast do pętli Strzyża PKM, pojedzie dalej przez Oliwę aż na Zaspę
Mateusz Ochocki/KFP

Od 29 września - dla uczelni i biurowców

Ta zmiana ucieszy zwłaszcza studentów Uniwersytetu Gdańskiego i pracowników centralnego pasma usługowego i seniorów z Dolnego Wrzeszcza. Linia nr 5 będzie kursować po wydłużonej trasie ze Strzyży PKM (dotąd tu kończyła swój bieg) przez Oliwę do Zaspy.

- linia nr 3 zostanie skierowana z Brzeźna do pętli Chełm Witosa (obecnie do Stogów Plaży). Po wybudowaniu ul. Nowej Warszawskiej, Trójka pojedzie dalej przez Ujeścisko do Węzła Jabłoniowa);

- linia 11: Zamiast na Pętlę Witosa dojedzie do Łostowic, a w drugą stronę zamiast na Zaspę, do Strzyży PKM



Bez obwodnicy tramwajowej nie da rady

Prezydent Piotr Grzelak zaznaczył, że znaczące zmiany w komunikacji publicznej nastąpią w przeciągu najbliższych lat.

- Trwa budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej. To bardzo ważna inwestycja, która ma znaczenie zwłaszcza w szerszym układzie komunikacyjnym, z realizacją ul. Nowej Warszawskiej i linii tramwajowej Gdańsk Południe -  Wrzeszcz - podkreślił. - Obecnie cały ruch tramwajowy ciąży do węzła Hucisko, który jest już zablokowany. Nie zwiększymy oferty tramwajowej dla tego obszaru miasta, jeśli nie powstanie “obwodnica tramwajowa” dla Gdańska Południe obejmująca te trzy inwestycje.

Piotr Grzelak przypomniał, że mija rok od złożenia przez Miasto wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla nowej linii tramwajowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. Podkreślił, że liczy na zrozumienie dla pilności sprawy ze strony nowego dyrektora instytucji.

- Po uzyskaniu decyzji czeka nas procedura konsultacyjna. Najbardziej racjonalny wariant trasy biegnie przez ul. Bohaterów Getta. Podejmiemy rozmowy z tamtejszą społecznością, żeby zgodzili się na inwestycję, od której zależy dobro 100 tys. mieszkańców Gdańska Południe - dodał zastępca prezydenta.

Zwiększając budżet miasta na komunikację, wyznaczamy sobie na najbliższe lata realne cele
Zwiększając budżet miasta na komunikację, wyznaczamy sobie na najbliższe lata realne cele
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Rozwój komunikacji to niekończący się proces

Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów przypominał, że od początku swojego istnienia (czyli od 2004 r.) do roku 2018, spółka na zakup i modernizację taboru wydała 640 mln zł.

Zobacz szczegóły w prezentacji poniżej.

- Praktycznie co roku realizowaliśmy inwestycje w tabor i w kolejnych latach także nas czekają, to ciągły proces i co roku coraz większe wyzwanie z uwagi na ciągły wzrost liczby pasażerów - zaznaczył Lisicki.

Wyzwaniem dla GAiT jest także ciągły brak obsady na 70 etatach dla kierowców autobusów.

Prezes miejskiej spółki podkreślił, że tylko w 2018 r. roku kierowcy i motorniczy otrzymali trzy podwyżki pensji, a początkujący pracownik za “kółkiem” autobusu zarabia przynajmniej 4825 zł.

Z jednej strony GAiT organizuje pracę obecnych kierowców w systemie nadgodzin i sam szkoli nowych (w trakcie zdobywania uprawnień jest 20 osób, sześć na dniach zdaje egzamin, a sześć jest w trakcie podpisywania umowy o pracę). Wspiera go także Gdański Urząd Pracy - przeszkolił już 13 kierowców dla GAiT. Jesienią pracę w naszym mieście rozpocznie kilkunastu doświadczonych kierowców z Białorusi.

Z drugiej strony Sebastian Zomkowski z ZTM mówi, że GAiT otrzyma w tym roku dodatkowych 18 “zadań przewozowych”: - Zawarliśmy umowy z podwykonawcami GAiT, z firmami PKS Gdańsk i BB Tour, którzy będą je dla nas realizować - tłumaczy.

- Oczywiście, chcielibyśmy mieć większą obsadę etatów kierowców, ale zadania nałożone na nas przez ZTM będziemy spokojnie wypełniać - dodał Maciej Lisicki.

Po remoncie torowiska na Stogach, kilka zmian w komunikacji pozostanie na stałe
Po remoncie torowiska na Stogach, kilka zmian w komunikacji pozostanie na stałe
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Większy budżet, realne cele

Piotr Grzelak przypomniał także, że w budżecie miasta Gdańska na rok 2019 zaplanowano 330 mln zł na komunikację, czyli o 40 mln więcej niż w rok bieżącym.

- Przy czym mówimy tu o pieniądzach przeznaczonych na wykonywanie komunikacji, a nie na utrzymanie infrastruktury, które jest odrębnym zadaniem - zaznaczył. - Środki na komunikację powinny oczywiście rosnąć, ale to nie może być celem samym w sobie. Nasze realne cele na najbliższe lata to zapewnienie każdemu mieszkańcowi dotarcia do przystanku komunikacji miejskiej w ciągu siedmiu minut, Stawiamy również na punktualność i deklarujemy, że 98 proc. tramwajów oraz 97 proc. autobusów przyjedzie i odjedzie punktualnie. Jest wiele elementów mających wpływ na realizację tych celów,, ale mamy ich świadomość i wiemy jak przedstawione cele zrealizować.

Cel, który jest realny do osiągnięcia już w 2019 r, to zapewnienie 100 proc. taboru tramwajów z niską lub częściowo obniżoną podłogą i 100 proc. klimatyzowanych autobusów. Zostanie on zrealizowany, kiedy do Gdańska dotrą zamówione w ramach przetargów GAiT pojazdy.



Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora