Infrastruktura miejska schodzi pod ziemię - Sympozjum Tunelowe w Gdańsku

W Amber Expo odbyło się w piątek, 19 października, Sympozjum Naukowo - Gospodarcze “Ryzyko - Interesariusze - Innowacje w projektach komunikacyjnych”.

Infrastruktura miejska schodzi pod ziemię - Sympozjum Tunelowe w Gdańsku
A
A
data publikacji: 19 października 2018 r.
Sympozjum odbyło się w AmberExpo. Zgromadziło ok. 200 uczestników
Sympozjum odbyło się w AmberExpo. Zgromadziło ok. 200 uczestników
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Naukowcy i praktycy zajmujący się rozwojem infrastruktury komunikacyjnej spotkali się , by wymienić doświadczenia dotyczące zagadnień ujętych w tytule Sympozjum.

Do otwartej dyskusji zaproszono także grono studentów gdańskich uczelni - reprezentantów kierunków, których absolwenci w przyszłości być może również staną przed wyzwaniem rozwiązywania problemów, z którym boryka się dzisiejsze pokolenie inżynierów drogowych, architektów i urbanistów, czy specjalistów od zarządzania dużymi projektami infrastrukturalnymi.

Sympozjum nawiązuje do organizowanych od 2013 roku konferencji związanych z budową tunelu drogowego pod Martwą Wisłą, z tego powodu nosi zwyczajową nazwę “Sympozjum Tunelowego”.

Otwierając spotkanie, wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski odniósł się do części tytułowego hasła spotkania - do “ryzyka”: - W czasie podejmowania ryzykownej decyzji, jaką była dla samorządu wojewódzkiego budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zastanawialiśmy się nad wyzwaniami: “czy PKM zostanie zaakceptowana, czy to się uda; czy samorząd jest w stanie poprowadzić proces budowy 20 km nowego układu torowego, do którego to zadania powołane są raczej Polskie Linie Kolejowe (pierwszy przeciwnik tego pomysłu)” - wspomina Ryszard Świlski. - Dziś ówczesne ryzyko się spłaca. Trzy lata temu, kiedy pojechaliśmy pierwszy raz PKM do Kartuz, w ciągu miesiąca z tej opcji transportowej skorzystało 11 tys. pasażerów. W kolejnym roku, w analogicznym okresie mieliśmy już 33 tys. pasażerów. A po trzech latach z Kartuz wozimy miesięcznie 80 tys. osób.

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski
Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Prof. Piotr Lorens, urbanista z Politechniki Gdańskiej odniósł się z kolei do roli innowacji w zrównoważonym rozwoju miast, jako przykład podając m.in. realizację kładki na Ołowiankę.

- To świetne upostaciowienie dwóch kwestii, o których rozmawiamy na tej konferencji: szerzej rozumianego kontekstu miasta i o kontekstu infrastrukturalnego - mówi Piotr Lorens. - Kładka była przedmiotem dużych problemów w trakcie projektowania i skomplikowanej realizacji. Z drugiej strony jest zupełnie współczesnym “wtrętem”, zarówno infrastrukturalnie jak i architektonicznie, w ten historyczny krajobraz zwany “koroną Gdańska”. Całkowicie zmieniła sposób funkcjonowania Śródmieścia, oczywiście nie w takiej skali jak tunel pod Martwą Wisłą, który doprowadził do całkowitej zmiany powiązań komunikacyjnych, ale jest to także inwestycja która pozwoliłą na ruchomienie nowych trendów i projektów inwestycyjnych.

Urbanista przypomniał, że obszar za Ołowianką jest dziś wielkim placem budowy, gdzie przyrost nowej tkanki mieszkaniowej w najbliższym czasie wyniesie 100 proc.

- Będzie tam dwa razy więcej mieszkań i pewnie trzy razy więcej lokali usługowych niż jeszcze pięć lat temu. To niewyobrażalne i w dużej mierze ten rozwój odbywa się właśnie dzięki tej kładce - zaznaczył.

Piotr Lorens
Piotr Lorens
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

O roli przestrzeni podziemnej w zrównoważonym rozwoju miast mówiła z kolei prof. Anna Siemińska-Lewandowska, kierownik Zakładu Geotechniki Podziemnej na Politechnice Warszawskiej.Profesor zaznaczyła, że tematyka sympozjum wpisuje się w trendy dominujące w dzisiejszym “środowisku tunelowym” na świecie - hasło Światowego Kongresu Budownictwa Tunelowego w Dubaju, który odbył się w kwietniu br. brzmiało: “Wykorzystanie przestrzeni podziemnych w zrównoważonych przyszłych miastach”

- Doskonały przykład wykorzystania przestrzeni podziemnych w taki sposób znajdziemy w  Gdańsku. Mówię o wspaniałej realizacji Muzeum II Wojny Światowej, która łączy w sobie ciekawą architekturę, sztukę i innowacyjne rozwiązania - mówi Anna Siemińska-Lewandowska. - W trakcie budowy muzeum mieliśmy do czynienia z największym podwodnym betonowaniem w Europie na przestrzeni ostatnich lat. Warto się tym pochwalić podczas przyszłorocznego Światowego Kongresu Budownictwa Tunelowego.

Profesor przybliżyła zebranym trzy główne wnioski tegorocznego Kongresu:

  • na świecie buduje się coraz więcej tuneli i dużych obiektów podziemnych
  •  podziemne inwestycje to dobry interes: światowy rynek budowy tuneli wart jest 100 mld USD
  • tunele i duże obiekty podziemne nadal postrzegane są jako inwestycje bardzo drogie, zazwyczaj wykonywane wysoko powyżej kosztów przetargowych, trudne do utrzymania i zarządzania

Profesor zaznaczyła, że takie przekonanie dominuje również w Polsce: - Przytoczę stwierdzenie, które słyszałam podczas podpisywania ostatniego duże kontraktu tunelowego w Polsce, we wrześniu br. w Świnoujściu. Środowisko inżynierskie miasta sformułowało wówczas wniosek: “po co budować tunel, lepiej byłoby postawić most, bo jest przede wszystkim tańszy, wiemy jak mosty budować, a przecież tuneli nie robi się w błocie”.

Anna Siemińska-Lewandowska
Anna Siemińska-Lewandowska
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Anna Siemińska-Lewandowska przypomniała, że w Polsce mamy już do czynienia z przykładami, gdzie sprowadzenie ruchu drogowego pod ziemię, stało się motorem rozwoju miasta. Mówiła o tunelu pod Martwą Wisłą i o warszawskim tunelu Wisłostrady. Ujęcie przelotowej stołecznej arterii w tunel spowodowało, że warszawiacy wrócili nad Wisłę. Tereny rekreacyjne, które powstały nad brzegiem rzeki, przyciągają dziś rzesze mieszkańców.

- Pamiętam, jakie odczucia społeczne towarzyszyły jego budowie: “kto to widział, żeby budować tunel wzdłuż rzeki, jeżeli już - to pod”. Okazało się jednak, że ta inwestycja sprawdziła się - dodała profesor.

Prelegentka opowiadała o wielkich projektach inwestycyjnych dotyczących rozbudowy istniejących i budowy nowych linii metra, które realizowane są obecnie w Londynie, Paryżu, Nowym Jorku, Singapurze, Seulu, Dubaj, czy Sztokholmie (powstaje tu nowa linia kolejowa w tunelach jednotorowych, przebiegająca pod linią metra).

Wspomniała, że Polska także wpisuje się w te trendy poprzez trwającą rozbudowę centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie oraz gotowe już studium wykonalności metra dla Wrocławia i zamówione studium dla Krakowa.




oprac. IB (0)
www.gdansk.pl
oprac. IB (0)
www.gdansk.pl