• Start
  • Wiadomości
  • "Niepodległa bez granic. Pol(s)ka w Japonii 2021". Teatr Amareya połączył Gdańsk, Tokio i Sapporo

"Niepodległa bez granic. Pol(s)ka w Japonii 2021". Teatr Amareya połączył Gdańsk, Tokio i Sapporo

Artystki Teatru Amareya od 3 grudnia prowadzą działania artystyczne w ramach programu „Niepodległa bez granic: Pol(s)ka w Japonii 2021”. W sobotę, 18 grudnia, odbędzie się wernisaż wystawy online „Mówi ONNA” połączony z rozmową z artystkami. 28 grudnia związane z Gdańskiem twórczynie zapraszają na premierę online rejestracji video spektaklu z tradycyjnymi pieśniami Ajnów.
17.12.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Katarzyna Pastuszak i Natalia Chylińska z projektem Amareya Theatre & Guests prezentują m.in. swój spektakl pt. „Anatomie”
Katarzyna Pastuszak i Natalia Chylińska jako Amareya Theatre & Guests w ramach polsko-japońskiego projektu prezentują m.in. swój performans pt. „Anatomie”
fot. Piotr Nykowski

 

Jak pomagać na granicy i nie tylko? Alboth, Alieva, Stuhr i ks. Krzysztof Niedałtowski RELACJA

 

Twórczynie Teatru Amareya, zainspirowane osobistymi herstoriami („jej historia” - historia opisywana z perspektywy feministycznej, ze szczególnym uwzględnieniem dziejowej roli kobiet) ajnuskich kobiet, stworzyły nową przestrzeń interakcji między artystkami z Polski i Japonii. Punktem wyjścia, z którego rozwinęła się koncepcja trzeciej już edycji projektu Amareya Theatre & Guests, była tradycja przekazu ustnego.

Katarzyna Pastuszak i Natalia Chylińska, wraz z zaproszonymi przez siebie do udziału w projekcie gośćmi, wśród których są m.in kobiety reprezentujące mniejszości etniczne, skupiły się na głosach kobiet i śladach pamięci dryfujących w ciałach artystek oraz efemerycznych napięciach na polu prywatnym, publicznym i wspólnym.

- Tematyka prac oscyluje wokół głosu kobiet, pamięci, cielesnej akumulacji doświadczeń, dialogowania z kulturą tradycyjną, odpowiedzialności za spuściznę, codzienności zachowanej w przedmiotach - opisują Katarzyna Pastuszak i Natalia Chylińska.

W ramach projektu „Niepodległa bez granic: Pol(s)ka w Japonii 2021” na początku grudnia odbyły się warsztaty online (her)storytellingu dla kobiet Ajnu, a 11 grudnia - mistrzowski warsztat ruchowy: „Relacja w ruchu/ciało w relacji”, który poprowadziła Aleksandra Śliwińska wykorzystując wypracowane przez artystki Teatru Amareya techniki oraz metody z zakresu terapii ruchem i tańcem (DMT: Dance Movement Therapy). Była to okazja, by poszukując indywidualnych ekspresji, skupić się na improwizacji ruchowej wokół tematu relacji zachodzących między zdarzeniami wewnętrznymi, a także - między ucieleśnionym „ja” a tym, co zewnętrzne w stosunku do niego.

Główna część programu rozpoczęła się 12 grudnia performansem Natalii Chylińskiej i Katarzyny Pastuszak pt. „Anatomie”, w Babylon Tokyo Theatre w ramach Performing Arts Meeting in Yokohama 2021 - Fringe Programme. Przed nami jeszcze dwa duże wydarzenia.


W sobotę, 18 grudnia, odbędzie się wernisaż wystawy online „Mówi ONNA” (artystki: Joanna Borof, Natalia Chylińska, Karolina Jóźwiak, Kyōko Kagaya, Tsugumi Matsudaira, Kimiko Naraki, Katarzyna Pastuszak, Beata Sosnowska, Yoshiko Saitō, Aleksandra Śliwińska, Ryōko Tahara), wraz ze spotkaniem otwierającym wystawę, które poprowadzi pisarka Sylwia Chutnik.

- Punktem wyjścia, z którego wyłoniła się pierwsza myśl o „Mówi ONNA” były herstorie kobiet z mniejszości Ajnów. „Onna” (女性) to w języku japońskim „kobieta” - tłumaczą artystki. - Kiedy wypowiadamy słowa „mówi onna”, myślimy o herstorii mówionej - przekazie ustnym jako korespondencji z tradycją kultury (nie tylko) Ajnów, głosie kobiet rozwibrowującym milczące do tej pory krajobrazy wspólne, o skupieniu się przy ogniu, naświetlaniu efemerycznych napięć między kobietami i ożywianiu zdarzeń dryfujących w ich ciałach.

Początek o godz. 19:00 czasu japońskiego, czyli o godz. 11:00 czasu polskiego - wydarzenie będzie transmitowane na Facebooku Amareya Theatre & Guests.


We wtorek, 28 grudnia, artystki zapraszają natomiast na wielki finał - spektakl online, zatytułowany „Requiem dla Ajnu i Kamui” (produkcja Amareya Theatre & Guests).

- „Requiem dla Ajnu i Kamui” to rozciągnięte w czasie interwencje performatywne site specific układające się w kolektywny, międzykontynentalny rytuał. Kobiety Ajnu wydobędą w swoich działaniach fragmenty historii Ainu Mosir (dosł. Kraina ludzi), wymazanej z krajobrazu za sprawą działań kolonizacyjnych podejmowanych przez Japończyków. Artystki polskie uzupełnią głos kobiet ajnuskich, tworząc subtelną polifonię doświadczeń - zapraszają Katarzyna Pastuszak i Natalia Chylińska. 

Początek o godz. 19:00 czasu japońskiego, czyli o godz. 11:00 czasu polskiego. Dwuczęściowe video będzie dostępne na platformie Youtube i Facebooku Amareya Theatre & Guests do końca grudnia.

Udział we wszystkich wydarzeniach w ramach projektu jest bezpłatny.

 

Teatr Amareya/Amareya Theatre & Guests - teatr fizyczny założony w 2003 roku w Gdańsku, od 2012 roku działa pod szyldem Amareya Theatre & Guests. Trzon zespołu tworzą: Katarzyna Pastuszak, Natalia Chylińska i Aleksandra Śliwińska. Najważniejsze produkcje Teatru to: „Anatomie” (2021, N. Chylińska, K. Pastuszak), „Dom-Bieg-Dom” (2020, N. Chylińska, K. Pastuszak) „(Po)głosy: Pomosty między Polską i Japonią” (2019, reż. K. Pastuszak, muzyka: Natalia Chylińska), „Skin” (2019, ruch: Katarzyna Pastuszak, muzyka: Joanna Duda), „Cztery” (2018, reż. M. Herich, koprodukcja Teatr A Part i Teatr Amareya), „Deadman Eating Watermelon” (2018, reż. K. Pastuszak), „Kantor_Tropy: COLLAGE” (2016, reż. K. Pastuszak, muzyka: J. Duda), „2” (2013, reż. K. Pastuszak), „Nomadka” (2012; reż. K. Pastuszak, muzyka: J. Duda).

Spektakle Amareya regularnie prezentowane są na festiwalach w Polsce i za granicą, a ich wspólną cechą jest krytyczne zainteresowanie ciałem jako podmiotem i przedmiotem działań performatywnych i nośnikiem znaczeń. Od 2017 roku Teatr Amareya kontynuuje współpracę ze Stowarzyszeniem Kobiet Ajnu (Sapporo) i Centre for Environmental and Minority Policy Studies - CEMiPoS prowadzonym przez prof. Hiroshiego Maruyamę (Sapporo), tworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu i działając na rzecz wspierania mniejszości.

 

Partnerzy: CEMiPOS (Sapporo), YPAM (Tokyo), Tokyo Babylon Theatre (Tokio), Ainu Women Association (Sapporo), GAK Stacja Orunia (Gdańsk). Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

 

TV

Żywie Biełaruś! Białoruski Dzień Wolności w Gdańsku