Kilkukrotnie przebudowywana przez Ludwiga van Beethovena kompozycja (napisał do niej aż cztery uwertury), z poprawkami w libretcie, która ze zmiennym szczęściem radziła sobie podczas swych prapremier, po raz pierwszy na deskach Opery Bałtyckiej została wystawiona w 1997 roku. Reżyserem tej wersji był Reuscher Dieter.
Libretto opowiada historię Leonory i Florestana. Kochający się małżonkowie zostają wystawieni na wielką próbę - Florestan, który odkrył nadużycia naczelnika więzienia, zostaje przez niego wtrącony do lochu. Dwa lata później (wtedy rozpoczyna się akcja dzieła) jego żona wciąż walczy nieustraszenie i nieugięcie o jego uwolnienie. Do samego finału nie wiemy, czy uda się jej ocalić męża. Ten typ opery nazywano "operą grozy i niespodziewanego ocalenia".
“Fidelio” słusznie nosi miano opery zaangażowanej, ponieważ tematyka dzieła to już nie tylko opowieść o miłości i jej dramatycznych kolejach, ale pod postaciami bohaterów kryją się uniwersalne idee. Opowiada w udramatyzowanej formie o wierności ideałom, wiernej miłości i potrzebie wolności, o szlachetności i walce ze złem, a kończy - przynoszącym ulgę happy endem. Dobro zwycięża. Taki wpływ miała rewolucja francuska na ówczesnych twórców.
-”Fidelio”, niezależnie od tego w jakich konfiguracjach i z jaką narracją jest tworzony, zawsze mówi o wolności - mówi Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Opery Bałtyckiej.
Wybór dzieła nie był przypadkowy. Wiązał się z rocznicami solidarnościowym, które obchodziliśmy rok temu. Niestety pandemia pokrzyżowała plany instytucji i po kilkukrotnym przekładaniu daty premiery, ostatecznie zobaczymy ją premierowo w piątek, 10 września 2021 r.
Reżyserii w Operze Bałtyckiej podjął się Michael Sturm. Niemiecki artysta studiował reżyserię operową pod kierunkiem Götza Friedricha na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Hamburgu. Wykształcenie uzupełniał, pracując z Harrym Kupferem, Ruth Berghaus i Achimem Freyerem, którego poznał w 1992 roku jako uczestnik klasy scenicznej Bauhaus Dessau. Od tego czasu spełnia się jako reżyser, dramaturg i autor. Do swoich najważniejszych prac zalicza “Sprzedaną narzeczoną” (1995) wystawioną na terenie byłego obozu koncentracyjnego w Terezinie, “Brundibár” (1999) w wiedeńskiej Operze Kameralnej, “Fidelia” (2007) w Tiranie i światową premierę “Głową w mur“(2008) w Bremen Theater, która uzyskała nominację do Europejskiej Nagrody Tolerancji.
Czas trwania opery to 2 godziny 30 minut, 1 przerwa.
FIDELIO, Ludwig van Beethoven
OBSADA
Leonora
Katarzyna Wietrzny / Magdalena Molendowska
Marcelina
Ewa Tracz / Ewa Majcherczyk
Florestan
Tomasz Kuk / Vitaliy Kovalchuk
Pizarro
Artur Janda / Leszek Skrla
Rocco
Bogdan Kurowski / Łukasz Konieczny
Jaquino
Maciej Gwizdała / Jan Żądło
Don Fernando
Piotr Lempa / Piotr Nowacki
Więźniowie
Piotr Nowacki, Witalij Wydra
w spektaklu biorą udział uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku oraz uczestnicy Operowego Chóru Dziecięcego
Realizatorzy
- José Maria Florêncio kierownictwo muzyczne
- Michał Krężlewski asystent kierownika muzycznego / dyrygent
- Michael Sturm inscenizacja i reżyseria
- Katarzyna Zawistowska scenografia i kostiumy
- Mateusz Kozłowski projekt multimediów
- Piotr Miszkiewicz reżyseria świateł
- Agnieszka Długołęcka przygotowanie chóru
Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej