PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.

Dłuższa linia SKM na południe Gdańska. Samorządowcy podpisali list intencyjny w tej sprawie

Dłuższa linia SKM na południe Gdańska. Samorządowcy podpisali list intencyjny w tej sprawie
W środę, 27 listopada, w siedzibie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot podpisano list intencyjny dotyczący przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. Opracowywane podczas najbliższych miesięcy studium, wskaże, która trasa nowej linii byłaby najkorzystniejsza nie tylko dla Gdańska, ale całego regionu.
Nz. Michał Glasser - dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Tomasz Szymkowiak zastępca burmistrza Żukowa, Magdalena Kołodziejczak - wójt Gminy Pruszcz Gdański, Janusz Wróbel burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska, Andrzej Chruścicki wójt Gminy Kolbudy, Mieczysław Struk - marszałek województwa pomorskiego, Jarosław Wałaszewski - zastępca dyrektora Regionu Północnego PKP PLK, Andrzej Osipów - dyrektor Regionu Północnego PKP PLK, Piotr Grzelak - zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, Maciej Lignowski - prezes Zarządu PKP SKM w Trójmieście
Nz. Michał Glaser - dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Tomasz Szymkowiak - zastępca burmistrza Żukowa, Magdalena Kołodziejczak - wójt Gminy Pruszcz Gdański, Janusz Wróbel - burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Andrzej Chruścicki - wójt Gminy Kolbudy, Mieczysław Struk - marszałek województwa pomorskiego, Jarosław Wałaszewski - zastępca dyrektora Regionu Północnego PKP PLK, Andrzej Osipów - dyrektor Regionu Północnego PKP PLK, Piotr Grzelak - zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, Maciej Lignowski - prezes Zarządu PKP SKM w Trójmieście
Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Powstanie połączeń kolejowych do południowych dzielnic Gdańska i gmin sąsiadujących, to inwestycja na realizacji której zależy bardzo wielu osobom. Czy pomysł o którym mówi się od wielu lat, dojdzie do skutku, tego jeszcze nie wiadomo. Samorządowcy zrobili jednak pierwszy krok w tym kierunku.

- To ważny dzień, bo stawiamy na dalszy rozwój kolei w Gdańsku i naszym regionie - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Wszyscy wiemy, że Gdańsk Południe szybko się rozwija. Dzisiaj mieszka tam około 100 tys. gdańszczan, co stanowi blisko jedną piątą wszystkich mieszkańców naszego miasta. Biuro Rozwoju Gdańska przygotuje studium rozbudowy linii kolejowej w kierunku Gdańska Południe, ale także dalej, w południowym kierunku naszego regionu. Bez współpracy z panem marszałkiem Mieczysławem Strukiem nie byłoby to możliwe, za co już dzisiaj, bardzo dziękuję.

List intencyjny został podpisany w sprawie studium, które ma rozstrzygnąć, jakie połączenia byłyby najkorzystniejsze, w którą stronę i którymi korytarzami nowa linia miałaby zostać poprowadzona. 

- Chcielibyśmy, żeby ta odnoga szła w kierunku Pętli Havla, ale myślimy, gdzie dalej powinna zostać poprowadzona - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Musi to być połączenie z tymi liniami, które dzisiaj już funkcjonują w województwie pomorskim. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: czy w kierunku linii PKM 248, czy w powiązaniu w kierunku linii 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje, w którym kierunku będzie realizowana inwestycja.

Pierwszym etapem współpracy będzie opracowanie „Studium programowo-przestrzennego przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego”.

- Pomorze jest regionem, którego mieszkańcy, w porównaniu z innymi regionami Polski, w największym stopniu korzystają z transportu kolejowego - powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy to podtrzymać, oczywiście podnosząc też jakość podróży. Po uruchomieniu nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej widać, jak bardzo mieszkańcy obszaru metropolitalnego przywiązują się do wznowionego transportu na odcinkach od Kaszub w kierunku Wrzeszcza i centrum Gdańska. Przykład Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pokazuje, że z jednej strony jest to połączenie o charakterze regionalnym, metropolitalnym, ale z drugiej strony funkcjonuje jako element transportu publicznego. W przypadku poprowadzenia linii kolejowej przez Gdańsk Południe wydaje się, że w przyszłości ta linia mogłaby funkcjonować w podobny sposób. Liczymy na to, że uda nam się odwrócić trend przesiadania z transportu indywidualnego na transport publiczny.

Biuro Rozwoju Gdańska podjęło się przygotowania studium. Ma ono być gotowe na przełomie marca i kwietnia 2020 roku.

 

 
Do końca I kwartału 2020 roku Biuro Rozwoju Gdańska opracuje studium, które wskaże najkorzystniejszy korytarz transportowy dla nowej linii kolejowej: czy będzie to w kierunku linii PKM 248, czy w kierunku linii 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego
Do końca I kwartału 2020 roku Biuro Rozwoju Gdańska opracuje studium, które wskaże najkorzystniejszy korytarz transportowy dla nowej linii kolejowej: czy będzie to w kierunku linii PKM 248, czy w kierunku linii 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego
mat. prasowe
Natalia Gawlikwww.gdansk.plnatalia.gawlik@gdansk.pl
Natalia Gawlik - najnowsze
Natalia Gawlikwww.gdansk.plnatalia.gawlik@gdansk.pl
Natalia Gawlik - najnowsze