Zobacz, jak bardzo zmienił się Gdańsk. Inwestycje 2015 r.

Rewitalizacja Dolnego Miasta, nowa linia tramwajowa na Piecki-Migowo, budowa trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, wyremontowane boiska i place zabaw oraz nowy terminal gdańskiego lotniska. To tylko niektóre inwestycje zrealizowane lub zakończone w Gdańsku w 2015 roku.

Zobacz, jak bardzo zmienił się Gdańsk. Inwestycje 2015 r.
A
A
data publikacji: 28 grudnia 2015 r.

Koniec roku, to zazwyczaj czas podsumowań - tych prywatnych i oficjalnych. Postanowiliśmy spojrzeć wstecz, by zobaczyć, jak w minionych prawie już 365 dniach zmienił się Gdańsk. Zapytaliśmy również, co o inwestycjach myślą mieszkańcy:

Najpoważniejszą na Pomorzu inwestycją ukończoną w 2015 roku była, zbudowana przez samorząd województwa, 20-kilometrowa trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Największa budowla infrastrukturalna w historii województwa pomorskiego, w którą swój wkład wniosło także miasto, połączyła Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. PKM-ką z Wrzeszcza na lotnisko można dojechać w ciągu niecałych 25 minut. Projekt zrealizowano za 949 mln  zł.

 

Nowoczesne lotnisko z ILS

Na lotnisko łatwo teraz dojechać i łatwo z niego… wyfrunąć. Pod koniec mijającego roku w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy otwarto dla pasażerów nowy terminal T2. Znalazła się w nim hala przylotów, rozbudowana część odlotów, powstały sale konferencyjne i punkty usługowe. Rękawy pasażerskie ułatwiają teraz przejście z terminalu do samolotu. Po rozbudowie pasażerowie odlatujący z Gdańska mają do dyspozycji cztery dodatkowe bramki. Kierowcom wybudowano parking krótkookresowy, oddano również do użytku pętlę autobusową. Całość kosztowała ok. 150 mln zł.

Jerzy Pinkas

Lotnisko w 2015 roku zainwestowało również w system przeciwmgielny ILS kategorii II. Pozwala on na bezpieczne lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak mgła. Gdański port lotniczy jest drugim w Polsce, po Warszawie, który posiada taki system.


Po szynach na Piecki-Migowo i Przeróbkę

Pod koniec sierpnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zakończyła budowę linii tramwajowej z Siedlec na Piecki-Migowo. Nowa trasa ma ok. 4,5 km i prowadzi od pętli przy kościele Emaus, wzdłuż ul. Kartuskiej, przez ul. Nowolipie i Rakoczego, aż do przystanku PKM Gdańsk-Brętowo. Obejmuje również dodatkowe odgałęzienie dla dojeżdżających do ulic Rakoczego, Bulońskiej i Myśliwskiej. W ramach inwestycji wyremontowano chodniki i drogi rowerowe, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe. Budowa linii tramwajowej kosztowała 116 mln zł.

W mijającym roku przeprowadzono także modernizację czekającej na to od lat linii tramwajowej prowadzącej przez most Siennicki na Przeróbkę. Miasto zmodernizowało dwutorową linię tramwajową o długości 4,4 km, biegnącą ulicami Siennicką i Lenartowicza, a także pętlę znajdującą się w tej części miasta. Przedsięwzięcie obejmowało również przebudowę fragmentów obu ulic wraz z przejściami dla pieszych, chodnikami, drogami rowerowymi, zatokami autobusowymi i przystankami tramwajowymi. Poza tym, w ramach projektu wzmocniono konstrukcję i wymieniono nawierzchnię na moście Siennickim. Inwestycja kosztowała 65,6 mln zł.

 

Łąkowa wizytówką miasta

W mijającym roku zakończyła się, trwająca półtora roku, rewitalizacja Dolnego Miasta. Zaniedbana do tej pory ulica Łąkowa całkowicie zmieniła oblicze. Na ulicy ustawiono ławeczki, posadzono drzewa i zainstalowano oświetlenie. Odnowione zostały także kamienice: schody z okładzinami, poręcze, okienka piwniczne i cokoły, wykonano izolacje przeciwwilgociowe na 31 budynkach.

Na Łąkowej odtworzono historyczne torowisko, na którym stanął tramwaj.

Rewitalizacja Dolnego Miasta objęła również drogi dojazdowe: Radną, Toruńską, Kurzą, Śluza, Kieturakisa oraz Dolną. Realizacja projektu pochłonęła 42,5 mln zł.


Drogi, chodniki i parkingi

Władze Gdańska co roku przeznaczają miliony złotych na poprawę infrastruktury drogowej. Pod koniec roku zakończyła się przebudowa ulicy Kołobrzeskiej na Przymorzu. Zakończono także rozbudowę ulic Słowackiego w okolicach lotniska i Guderskiego wraz z obiektem mostowym nad Potokiem Kozackim na osiedlu Zakoniczyn. Miasto w mijającym roku przebudowało również mniej uczęszczane drogi, m.in. ulicę Walecznych czy Traugutta od al. Zwycięstwa do wjazdu do cerkwi św. Mikołaja. W przypadku tej drugiej inwestycji, przebudowano również sieć wodociągową.

Do najbardziej uciążliwych robót, które zapewne mieszkańcy Gdańska dobrze pamiętają, należy zaliczyć remont i przebudowę Traktu św. Wojciecha na Oruni. Jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w mieście przez kilka miesięcy była odcinkami wyłączana z ruchu, co powodowało ogromne zamieszanie i korki. Remont był prowadzony od ulicy Gościnnej do Sandomierskiej i obejmował m.in. wymianę krawężników, położenie nowej nawierzchni, rozbiórkę starych i budowę nowych chodników, a także przebudowę zatok autobusowych. Miasto na remont tej drogi wydało 5,18 mln zł.


Ocieplone i wyremontowane szkoły

W 2014 roku w Gdańsku rozpoczął się drugi etap termomodernizacji placówek oświatowych. Projekt obejmuje docieplenie ścian zewnętrznych, wymianę okien i instalacji centralnego ogrzewania i elektrycznej w pięciu szkołach. W mijającym roku ukończono prace w dwóch: w Szkole Podstawowej nr 65 przy ul. Śluza na Dolnym Mieście oraz Szkole Podstawowej nr 16 przy ul. Ubocze na Oruni. W pierwszym kwartale 2016 roku zakończą się prace w trzech pozostałych placówkach: Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 przy ul. Meissnera na Zaspie, w ZSO nr 7 przy ul. Chałubińskiego na Chełmie oraz na Żabiance w Zespole Szkół Sportowych i Ogólnokształcących przy ul. Subisława. W tej placówce, już w tym roku, otwarto nowoczesny basen.

W kilku gdańskich szkołach odnowiono sale gimnastyczne i przeprowadzono prace konserwatorskie. Poprawę warunków sportowych w tym roku odczuli uczniowie m.in. z Gimnazjum nr 20 przy ul. Zgody na Przymorzu, Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 przy ul. Na Zaspę, a także wrzeszczańskiej podstawówki nr 24 przy ul. Lilli Wenedy.

W I Liceum Ogólnokształcącym przy ul. Wały Piastowskie miasto przeprowadziło prace konserwatorskie w szkolnej auli (dawnej kaplicy), renowację znajdującego się w niej obrazu oraz dwóch aneksów wejściowych. Podobne prace przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 50 przy ulicy Grobla w Śródmieściu. Konserwatorzy wymienili zniszczone cegły, skuli fragmenty tynków oraz zdezynfekowali i odsolili elewację. Prace w obu placówkach kosztowały ponad 1,2 mln zł.


Szkolne boiska na miarę XXI wieku

Z kończącego się roku kalendarzowego zadowoleni mogą być uczniowie, którzy lubią sporty zespołowe na powietrzu. Przy wielu gdańskich szkołach powstały nowoczesne boiska wielofunkcyjne, na których można grać w piłkę nożną, koszykówkę czy siatkówkę. Przypominamy tylko kilka z nich.

Za ponad pół miliona złotych wybudowano boisko przy Zespole Szkół Łączności przy ul. Podwale Staromiejskie.

Ponad milion złotych kosztowała przebudowa boiska sportowego na terenie Szkoły Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej na Olszynce. Zamiast pożółkłego trawnika jest tu teraz wielofunkcyjne nowoczesne boisko o nawierzchni poliuretanowej. W sąsiedztwie powstała trzytorowa bieżnia lekkoatletyczna oraz zeskocznia z rozbiegiem do skoku w dal.

Zmiany zaszły także przy Centrum Szkolenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 przy ul. Smoleńskiej na Oruni Górnej. W ubiegłym roku wybudowano nowe boisko do piłki nożnej i bieżnię lekkoatletyczną, w tym zaś nowoczesną poliuretanową nawierzchnię zyskało kolejne boisko. Dodatkowo przedłużono istniejącą zeskocznię do skoku w dal. W ramach prac wykonano również odwodnienie, oświetlenie oraz ogrodzenie.

Nowe boisko na Oruni otwarto na początku roku szkolnego, w pierwszych dniach września.
Nowe boisko na Oruni otwarto na początku roku szkolnego, w pierwszych dniach września.
Grzegorz Mehring

Nowoczesne boiska wielofunkcyjne powstały także we Wrzeszczu: przy Szkole Podstawowej nr 17 przy ul. Czarnieckiego, przy Zespole Szkół Specjalnych przy ul. Batorego oraz na terenie III LO przy ul. Topolowej.

Miasto zainwestowało także w dzielnicowy park rekreacyjno-wypoczynkowy na Stogach. Park jest podzielony na strefy rekreacji dostosowane do potrzeb różnych grup wiekowych. Znajduje się na nim boisko wielofunkcyjne oraz ścianka do gry w tenisa. Koszt tej inwestycji to 379 tys. zł.


Zbiorniki retencyjne i Park Oruński

W mijającym roku miasto zagospodarowało teren przy zbiornikach retencyjnych, tworząc nowe miejsca aktywnej rekreacji i wypoczynku. Są to zbiorniki: Nowiec II, Orłowska II i zbiornik nr 8 Spacerowa na Potoku Oliwskim. We wrześniu oddano zmodernizowany zbiornik Kiełpinek.

Na zbiorniku Kiełpinek.
Na zbiorniku Kiełpinek.
Jerzy Pinkas

Zagospodarowano także teren wokół postawionego w tym roku pomnika Anny Walentynowicz przy ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku-Wrzeszczu. Zakres tej inwestycji obejmował m.in. budowę placów, schodów i chodnika z kostki z betonowej. Całość pochłonęła 123 tys. zł.

Rewitalizacji został poddany w tym roku Park Oruński. Uzyskał dodatkową funkcję rekreacyjno-wypoczynkową, nawiązującą do historycznego układu funkcjonującego w tym miejscu w okresie międzywojennym. W ramach prac wykonano ścieżki, place z kostki granitowej, drewniane pomosty widokowe, fontannę i murek z kamienia. Postawiono 32 ławki parkowe oraz kosze na śmieci. Posadzono także nowe drzewa i ustawiono latarnie.

Piotr Mirowicz (0)
www.gdansk.pl
piotr.mirowicz@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Piotr Mirowicz (0)
www.gdansk.pl
piotr.mirowicz@gdansk.pl
więcej tekstów autora