TOFU Studio najlepszym promotorem gdańskiej kultury w 2017 roku

Autorzy “Złotej Kampanii Promocyjnej” tryptyku “Sąd ostateczny” Hansa Memlinga, czyli Zuzanna Zamorska, Adam Chyliński i Daniel Naborowski z TOFU Studio zostali laureatami Nagrody Miasta Gdańska za Promocję Kultury Gdańska za 2017 r.

TOFU Studio najlepszym promotorem gdańskiej kultury w 2017 roku
A
A
data publikacji: 08 lipca 2018 r.
Laureaci, czyli zespół z TOFU Studio: Zuzanna Zamorska, Daniel Naborowski, Adam Chyliński
Laureaci, czyli zespół z TOFU Studio: Zuzanna Zamorska, Daniel Naborowski, Adam Chyliński
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Rozstrzygnięcie konkursu było jednym z ostatnich wydarzeń V Światowego Zjazdu Gdańszczan, miało miejsce w niedzielne popołudnie, 8 lipca, na plenerowej scenie ulokowanej przy Skwerze Świętopełka.

- Bardzo serdecznie dziękuję, także wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt. Bez was by go nie było - powiedział Daniel Naborowski z TOFU Studio odbierając nagrodę z rąk prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

- Praca przy tej kampanii to była sama przyjemność. Tym większą, że jestem gdańszczanką z urodzenia - dodała jego koleżanka Zuzanna Zamorska.

Zleceniodawcą kampanii promującej najsłynniejszy w naszym mieście obraz było Muzeum Narodowe w Gdańsku, w którego zbiorach znajduje się dzieło. I chociaż Rokiem Memlinga był rok 2017, na ulicach wciąż zobaczyć można “memlingowskie złoto”, tak jak wymyśliło to sobie TOFU Studio.

Pierwsza odsłona kampanii miała miejsce w sierpniu ubiegłego roku, kiedy to na ulice Gdańska wyjechał złoty tramwaj opatrzony logo Muzeum Narodowego, nazwiskiem malarza i obwiedzionym czarną linią złotym okręgiem.

Na początku był złoty tramwaj...
Na początku był złoty tramwaj...
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Wkrótce w przestrzeni miasta pojawiły się też billboardy z wielką złotą kulą, która trochę jak pojazd kosmitów lewitowała w charakterystycznych lokalizacjach: na stadionie Energa Gdańsk, na ul. Mariackiej i na tle portowych dźwigów.

- Chcieliśmy pokazać obraz z nieco innej strony, nie epatować jego bogactwem, ale poszukać tego, co jest w nim uniwersalne i pierwotne, czyli sfery duchowej. Zawarliśmy ją w symbolu złotej kuli, na której na obrazie Chrystus trzyma stopy - tłumaczył Adam Chyliński, zapytany o “złotą kampanię”. - Ona, przy całej barokowości obrazu jest minimalistyczna, uosabia absolut zstępujący na ziemię, ale taki który jest blisko człowieka współczesnego. Symboliczna i bardzo charakterystyczna kula ma intrygować, ale nie pokazywać wprost.

...później złota kula lewitowała m.in. nad ul. Mariacką...
...później złota kula lewitowała m.in. nad ul. Mariacką...
TOFU Studio

W końcu, w maju b.r., złota kula wylądowała także w realnym świecie, na Placu Dariusza Kobzdeja i stoi tam do dziś. W przyszłości być może zostanie przeniesiona, ale z pewnością nie opuści Gdańska. Ciągle też możemy jeździć złotym tramwajem, a w oddziałach Muzeum Narodowego kupić jeden z plakatów kampanii.

Zresztą - jak zapowiadają laureaci z TOFU Studio - w najbliższych miesiącach jeszcze czymś nas zaskoczą w ramach “złotej kampanii”.

Ich słowa potwierdził podczas rozstrzygnięcia konkursu także Wojciech Bonisławski, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.

- To było niezwykłe dwanaście miesięcy dla “Sądu Ostatecznego” i dla całego muzeum. Podczas roku Memlinga odbyło się mnóstwo ciekawych inicjatyw promujących obraz, ale szukaliśmy pomysłu na niezwykłą kampanię, taką która zostanie zapamiętana na długo - powiedział dyrektor Muzeum. - Bardzo nam w tym pomogło Biuro Prezydenta Gdańska ds. Kultury, to jego pracownicy wymyślili założenia ideowe i wskazali nam odpowiedniego wykonawcę. Dziękuję TOFU Studio za realizację. Nie zaprzestajemy kampanii, czeka nas jeszcze sporo niespodzianek. Zapraszam do Muzeum Narodowego, oglądajcie Memlinga!

 

...aż wreszcie wylądowała w realnym świecie - przy placu Dariusza Kobzdeja
...aż wreszcie wylądowała w realnym świecie - przy placu Dariusza Kobzdeja
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Warto dodać, że prace gdańskiego TOFU Studio znajdują uznanie nie tylko w rodzinnym mieście. Kalendarz „Roboty” przygotowany charytatywnie przez gdańskich twórców dla łódzkiej Fundacji „Krwinka”, pomagającej dzieciom z chorobami nowotworowymi, został nagrodzony na międzynarodowym, prestiżowym konkursie HOW International Design Awards w USA.

Kampania promującą „Sąd ostateczny” zdążyła już wcześniej otrzymać II nagrodę w kategorii kampanie promocyjno-marketingowe podczas trzeciego warszawskiego przeglądu „Muzeum widzialne”.

Wyjątek z uzasadnienia nagrody:

Zespół opracował wszystkie narzędzia do nowoczesnej promocji i skutecznej komunikacji marketingowej przygotowując dedykowaną identyfikację wizualną i wszystkie kreacje w ramach kampanii promującej obraz. W swojej pracy wykorzystał nowoczesne, niestandardowe formy promocji, np. złoty tramwaj, będący przykładem dedykowanej akcji ambientowej.


W skład kapituły weszli: Marek Bumblis - przewodniczący komisji kultury i promocji Rady Miasta Gdańska; Anna Zbierska - z-ca dyrektora Biura Prezydenta Gdańska ds. Komunikacji i Marki Miasta; Barbara Frydrych - dyrektor Biura Prezydenta Gdańska ds. Kultury oraz Ewa Adamska - kierownik Referatu ds. Mecenatu Kultury UMG. Werdykt był jednogłośny.
 

Od l.: Wojciech Bonisławski dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku, Paweł Adamowicz prezydent Gdańska oraz Zuzanna Zamorska, Daniel Naborowski i Adam Chyliński z TOFU Studio
Od l.: Wojciech Bonisławski dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku, Paweł Adamowicz prezydent Gdańska oraz Zuzanna Zamorska, Daniel Naborowski i Adam Chyliński z TOFU Studio
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Nagroda Miasta Gdańska za Promocję Kultury Miasta Gdańska im. Marcina Opitza przyznawana jest od 2010 r.


Gedanopedia o patronie Nagrody - Marcinie Opitzu

Martin Opitz von Boberfeld urodził się w 1597 r. w Bolesławcu, zmarł w 1639 r. w Gdańsku. Był poetą, tłumaczem, rzecznikiem literatury uprawianej w języku narodowym (w jego przypadku - w języku niemieckim).

Autor pierwszej poetyki w języku niemieckim “Buch von der deutschen Poeterey” (1624), twórca libretta do pierwszej niemieckiej opery “Daphne” (1627, przeróbka z włoskiego). Publikował zbiory wierszy religijnych, miłosnych i okolicznościowych. Tłumaczył Psalmy Dawida, dzieła Sofoklesa, Seneki, Johna Barclaya.

W Gdańsku  mieszkał od końca 1636 r., w służbie króla polskiego Władysława IV zajmował się sprawami szwedzkimi i polityką celną. W roku 1637 otrzymał nominację na historiografa królewskiego, rok później został sekretarzem królewskim. W Gdańsku napisał m.in. panegiryk na cześć króla Władysława IV “Lobgedicht an die Königliche Majestät zu Polen und Schweden” (1636). Na cześć tego władcy napisał także łacińską mowę pochwalną (1637). Zmarł w Gdańsku podczas zarazy, pochowany został w Bazylice Mariackiej. W posadzce nawy północnej kościoła znajduje się kamienna tablica pamiątkowa ufundowana w 1873 r.

oprac. IB (0)
www.gdansk.pl
oprac. IB (0)
www.gdansk.pl