Zaleski, w Porsche 911 SC RS, wygrał Grand Prix w Sopocie

Gdański kierowca wyścigowy Christian Zaleski wygrał Grand Prix Sopot-Gdynia w klasyfikacji pojazdów historycznych w ramach Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Zaleski kierował Porsche 911 SC RS z 1982 roku. Na co dzień Zaleski ściga się na BMW 2002ti Alpine z 1969 roku w górskich mistrzostwach Europy, gdzie zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji generalnej po pięciu wyścigach.
19.08.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
WhatsApp Image 2025-08-18 at 20.23.16
Christian Zaleski na trasie w Porsche 911 z 1982 roku
fot. Grzegorz Kozera

Pobił swój własny rekord 

 
W ramach Grand Prix Sopot-Gdynia Zaleski wygrał dwie rundy - w sobotę i niedzielę (16 i 17 sierpnia). Wygrał i w swojej klasie, i w kategorii, i w całej klasyfikacji generalnej "historyków", czyli aut historycznych.  
 
- Kontrolowałem sytuację, jechałem gościnne Porsche mojego Ojca, testowałem nowe rozwiązania zastosowane w jego samochodzie - mówi gdański kierowca.
 
W niedzielę dodatkowo Zaleski na podjeździe w Sopocie pobił swój własny rekord życiowy i jednocześnie rekord toru samochodów Historycznych. Jego nowy rekord to 1:35,3. Rozwinął średnią prędkość 115 km/h na ulicy Sopockiej prowadzącej na Karwiny. 
 
Na trasie była rzesza kibiców, a dodatkowo stacja Motowizja transmitowała wyścig na żywo. Były - jak zwykle - incydenty. Jeden z samochodów - lotus exige - stanął na podjeździe w ogniu! Na drogę rozlał się olej, przez co inne starty zostały opóźnione. 
 
zaleski2
Christian Zaleski z największymi kibicami: żoną i synkiem
fot. Grzegorz Kozera

Rozgrzewka przed Europą  

 
Dla Zaleskiego trójmiejskie Grand Prix było rozgrzewką przed kolejnym wyścigiem w ramach mistrzostw Europy.
 
- Cieszę się, że udało mi się “wrócić do formy” po miesiącu bez wyścigów - mówi Zaleski.  
 
Kolejny start w ramach Historic Hill Climb Championship już za dwa tygodnie w Słowenii. To będzie przedostatni wyścig tych mistrzostw. 
 
Przypomnijmy, że w klasyfikacji generalnej górskich mistrzostw Europy aut historycznych Zaleski - kierując BMW 2002 Ti Alpine z 1969 roku - zajmuje drugie miejsce. Ma jeszcze dwa wyścigi, by przegonić głównego konkurenta, Austriaka Haralda Mosslera na prototypie marki Daren MK3.  
 
- Proszę trzymać kciuki - mówi Zaleski. - Jeśli w Słowenii spadnie deszcz, moje szanse wzrosną. 
 
Sponsorami gdańskiego kierowcy są Piekarnia Cukiernia Raszczyk, KantorConti.pl, Motowizja, ArabianDream.pl

TV

Chirurg i artysta