Wzniosłe otwarcie Festiwalu ORGANy PLUS+® 2025

Położony w sercu Gdańska Kościół św. Trójcy rozbrzmiał w środowy wieczór, 28 maja, barokową potęgą i renesansową subtelnością. Wydarzenie dało publiczności duchowo-muzyczne uniesienie. To przedsmak niezwykłej muzycznej podróży, którą oferuje tegoroczna wiosenna edycja festiwalu, która potrwa do 1 czerwca.
28.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Fotografia przedstawia uczestników wydarzenia siedzących w drewnianych ławkach, na tle kolorowego baneru z napisem „Festiwal ORGANy PLUS+”. Atmosfera sugeruje skupienie i oczekiwanie przed rozpoczęciem koncertu.
Wiosenna edycję festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 rozpoczęła się we franciszkańskim kościele św. Trójcy, który sprzyja muzycznym i kontemplacyjnym doznaniom
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Splendor Gedanensis rozdane. Zobacz, kto otrzymał prestiżowe nagrody

Inauguracja Festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 WIOSNA miała miejsce w miejscu symbolicznym – franciszkańskim kościele św. Trójcy, gdzie wszystko się zaczęło. W pierwszym koncercie zatytułowanym „+MAGNIFICAT” zabrzmiały mistrzowskie opracowania łacińskiego hymnu uwielbienia autorstwa Jana Sebastiana Bacha, i zapomnianego dziś w zasadzie, lecz niezwykle intrygującego Johanna Ulricha Steigledera.

Znakomite kompozycje i świetne wykonania

W programie koncertu znalazły się kompozycje barokowe i renesansowe, których celem było nie tylko ukazanie piękna formy muzycznej Magnificat, ale też przybliżenie sylwetki Steigledera – kompozytora związanego ze Stuttgartem, uznawanego za jednego z mistrzów organowego stylu niemieckiego XVII wieku. Ten hołd dla jego twórczości wpisuje się w obchody 390. rocznicy śmierci artysty i stanowi ukłon w stronę postaci często pozostających w cieniu wielkich nazwisk.

Zgromadzona licznie publiczność miała okazję usłyszeć dzieła w wykonaniu międzynarodowego kwartetu znakomitych muzyków. Na organach zagrał Krzysztof Urbaniak – jeden z najwybitniejszych polskich interpretatorów i badaczy muzyki organowej. Sopranistka Marta Wróblewska oczarowała słuchaczy głębią i barwą głosu, a jej precyzyjna interpretacja wzbudziła entuzjastyczne reakcje. Towarzyszyli im znakomici instrumentaliści: niemiecka skrzypaczka barokowa Veronika Skuplik oraz belgijski puzonista Simen Van Mechelen, który zadebiutował na festiwalu, prezentując mistrzowską technikę i pełne wyczucia frazowanie.

Zdjęcie ukazuje organistę w eleganckim garniturze grającego na klasycznych organach, z pełnym skupieniem na instrumencie. Oświetlenie podkreśla detale zabytkowego stołu gry oraz koncentrację muzyka.
Krzysztof Urbaniak jest laureatem licznych nagród na konkursach organowych. Koncertował m.in. w Europie i Japonii
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Koncert stał się idealnym otwarciem festiwalu – spójnym artystycznie i duchowo, zbudowanym na idei „kapsuły czasu”, o której wspominają sami twórcy ORGANów PLUS+®, i którą konsekwentnie rozwijają od lat. Jak co roku, wydarzenie przyciągnęło nie tylko melomanów i znawców muzyki dawnej, ale również osoby szukające w muzyce wytchnienia i wartości duchowych.

„Straszny dwór” Moniuszki na dziedzińcu Politechniki Gdańskiej

Nie przegap kolejnego wydarzenia

A podczas następnego koncertu, w czwartek, 29 maja, festiwal powróci do tematyki bachowskiej w ramach cyklu + BACH IN GDAŃSK V 1704. Koncert odbędzie się również w kościele św. Trójcy, a przy organach zasiądzie Andrzej Szadejko. Wstęp wolny – dla wielu będzie to niepowtarzalna okazja do kontemplacji geniuszu Bacha w przestrzeni idealnie dopasowanej do jego muzyki.

Festiwal trwa do 1 czerwca. Więcej: Poczuj wiosnę z Festiwalem ORGANy PLUS+® 2025.

Zobacz naszą fotorelację z inauguracji Festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 WIOSNA:

Rusinek, Chutnik, Ostaszewska i inni. W weekend odwiedź Strefę Społeczną

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”