Wystawa ponad 80 rysunków i grafik XVIII-wiecznego Gdańska. Od 22 kwietnia

W podróż w czasie do Gdańska połowy XVIII wieku zaprasza najnowsza wystawa “Powrót do domu. Gdańsk w rycinach z kolekcji pastora Johanna Haselaua” organizowana przez Muzeum Narodowe. Na ekspozycji pokazanych zostanie 37 rysunków Friedricha Lohrmanna oraz powstałych według nich 45 rycin autorstwa Matthaeusa Deischa. Dzieła przedstawiają miasto nad Motławą w różnych ujęciach, jego panoramy, a także miejsca już nieistniejące. Wernisaż odbędzie się 22 kwietnia.
13.04.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Friedrich Anton August Lohrmann, Widok Motławy w kierunku Targu Rybiego, 1761 – 1765
Friedrich Anton August Lohrmann, Widok Motławy w kierunku Targu Rybiego, 1761 – 1765
fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku

Prezentowane na wystawie w Muzeum Narodowym dzieła to efekt współpracy dwóch artystów: pochodzącego z Augsburga (ur. 1724 r.) rytownika Matthaeusa Deischa oraz urodzonego w Berlinie (1735 r.) rysownika Friedricha Lohrmanna, który od 1759 roku pracował w Gdańsku.

Ten pierwszy z nich, jak podaje Gedanopedia, internetowa encyklopedia Gdańska, przybył do miasta nad Motławą w 1744 r. na Jarmark św. Dominika, a na stałe zamieszkał w nim pięć lat później. Początkowo prowadził sklepik z akcesoriami malarskimi, wykonywał na zamówienie portrety i ryciny. Niektóre płyty odbijał na jedwabiu dla bardziej wyrafinowanych klientów. Utrzymywał się też z lekcji rysunku i grafiki. W 1754 r. Deisch popadł w tarapaty finansowe i w celu ochrony przed wierzycielami otrzymał od władz Gdańska list żelazny. Aby ratować się z długów Deisch podjął się wykonania serii akwafort - graficznych widoków miasta - na podstawie rysunków Lohrmanna.

W ten sposób powstał cykl składający się z 50 rycin. Aby dochody były pewne, zdecydowano się na prenumeratę dzieł, którą ogłoszono w lokalnej prasie w 1761 roku.

Mattheaus Deisch, Wielka Zbrojownia od strony Targu Węglowego (Dominikańskiego), 1761 – 1765
Mattheaus Deisch, Wielka Zbrojownia od strony Targu Węglowego (Dominikańskiego), 1761 – 1765
fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku

Kuratorka wystawy Alicja Andrzejewska-Zając wyjaśniła, że dzięki technice rytowniczej jeden rysunek Lohrmanna można było powielać nawet w setkach egzemplarzy. - Wiemy, że w latach 1761-65 zamówiono ok. 300 kompletów 50 akwafort Deischa - podała. 

- Atrakcją dla zwiedzających będzie odkrycie zależności między wrażliwym i plastycznym rysunkiem Lohrmanna, po którym widać, że jest tworzony z natury, a taką sztywną, wykonaną już w pracowni grafiką Deischa. Przedstawienia Gdańska w obu tych technikach są niemal identyczne, ale wrażenie w ich odbiorze jest już różne. Rysunki są bardziej delikatne, a ryciny mają bardziej rzemieślniczy charakter. Po zestawieniu obu technik widać też, że Lohrmann był znacznie lepszym artystą - powiedziała kuratorka wystawy.  

Friedrich Anton August Lohrmann, Fontanna Neptuna, 1761 – 1765
Friedrich Anton August Lohrmann, Fontanna Neptuna, 1761 – 1765
fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku

Wyjaśniła, że cykl akwafort Deischa ukazuje Gdańsk w różnych ujęciach: od odległych, malowniczych panoram, poprzez przemysłowe peryferia, miejskie systemy obronne, gwarne place, ulice, po zbliżenia na poszczególne budowle. Dopełnieniem są widoki okolic: Starych Szkotów, Strzyży, Oliwy i twierdzy Wisłoujście.

- Na rycinach i rysunkach nie brakuje też miejsc, po których w dzisiejszym Gdańsku nie zostało już ani śladu. Na przykład piaskownie, gdzie wydobywano piasek do budowy centrum Gdańska, Dwór Smolny, Dwór Popielny oraz kościół Wszystkich Bożych Aniołów. W niektórych przypadkach są to jedyne, zachowane przedstawienia tych obiektów - podkreśliła Andrzejewska-Zając. 

Friedrich Anton August Lohrmann, Targ Węglowy, 1760 – 1765
Friedrich Anton August Lohrmann, Targ Węglowy, 1760 – 1765
fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku

Wystawa w Muzeum Narodowym w Gdańsku ma jeszcze trzeciego bohatera. Zdradza go sam tytuł ekspozycji tj. "Powrót do domu. Gdańsk w rycinach z kolekcji pastora Johanna Haselaua". Protestancki duchowny urodził się 9 sierpnia 1736 r. w Gdańsku. Uczył się w szkole parafialnej przy kościele Mariackim, a następnie w Gimnazjum Akademickim. Na studia filozofii i nauk wyzwolonych udał się do Lipska. Powróciwszy do Gdańska objął obowiązki duszpasterskie w kościele Najświętszej Marii Panny. W 1763 r. Haselau przybył do Torunia, w którym osiadł na stałe. 

Toruński pastor był jednym z prenumeratorów graficznej serii Deischa. 

Kuratorka wystawy wyjaśniła, że prace Deischa pozwoliły pastorowi powracać, jak sam wspominał w swoich notatkach, do "ukochanego miasta", którego konieczność opuszczenia nie obyła się bez "wylewania częstych łez".  Zaznaczyła, że Haselau był jedną z najbardziej znanych postaci w toruńskim środowisku intelektualnym XVIII wieku. Jako bibliofil i wykształcony humanista zgromadził dużą kolekcję map, rysunków i rycin przedstawiających widoki europejskich miast. Swój zbiór polecił połączyć w atlas, złożony obecnie z czterech tomów znajdujących się w Archiwum Państwowym w Toruniu. 

Mattheaus Deisch, Panorama Gdańska widziana z Biskupiej Górki, 1761 – 1765
Mattheaus Deisch, Panorama Gdańska widziana z Biskupiej Górki, 1761 – 1765
fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku

To właśnie jeden z tych albumów, zawierający gdańskie dokumenty ikonograficzne i kartograficzne, w tym serię rycin Deischa, zostanie zaprezentowany na wystawie w oddziale Zielona Brama Muzeum Narodowego w Gdańsku. 

Same zaś ryciny i ich rysunkowe pierwowzory, które zostaną pokazane na ekspozycji, pochodzą z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. 

Wernisaż wystawy “Powrót do domu. Gdańsk w rycinach z kolekcji pastora Johanna Haselaua” odbędzie się 22 kwietnia o godz. 18. Ekspozycja będzie czynna do 3 lipca.

TV

Mikołaj przypłynął do Gdańska i rozświetlił choinkę na Długim Targu