„Modus operandi. 75 uderzeń” Nowa wystawa Doroty Nieznalskiej w Muzeum Gdańska

W Muzeum Gdańska została otwarta nowa wystawa czasowa Doroty Nieznalskiej pt. „Modus Opreandi. Topografia miejsc zbrodni popełnionych przez jednego sprawcę w latach 1977–1983 na Pomorzu”. Można ją oglądać w Galerii Palowej w Ratuszu Głównego Miasta do 12 maja 2024 roku.
19.11.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
rzeźby samych dłoni leżące w gablotce
"Modus operandi". Autorką prac prezentowanych w Galerii Palowej jest znana artystka Dorota Nieznalska
fot. Agnieszka Grabowska/Muzeum Gdańska

Nowa wystawa Doroty Nieznalskiej

Obok prac Doroty Nieznalskiej nie przechodzi się obojętnie. Wystawa czasowa jest zwieńczeniem dwuletniego projektu artystki wizualnej, utożsamianej z nurtem sztuki krytycznej. Tym razem cofniemy się do czasów PRL i głośnej historii seryjnego mordercy.

Oruńskie czułe punkty. Jak wyglądał tegoroczny Festiwal NARRACJE? 


Przez osiem lat był nieuchwytny. Napadał na kobiety – młode, ładne, idące do pracy lub wracające z niej. Wzniecał strach i przerażenie, głównie wśród mieszkanek ówczesnego województwa gdańskiego. Atakował od tyłu, młotkiem, zadając serię ciosów w głowę. Ofiara nie miała szans na przeżycie. „Skorpion z Pomorza”, jeden z najbardziej niebezpiecznych przestępców w polskiej historii kryminalistyki. Skazany za zabójstwo 9 kobiet (łącznie morderstw było 10, niestety zabójstwo z Semlina nie zostało sprawcy udowodnione) i 11 usiłowań zabójstw, choć łącznie dopuścił się 38 ataków na kobiety, a także zaboru mienia, kradzieży z włamaniem, przestępstw oszustwa i pomówienia.

 

Poniósł karę śmierci, wykonaną w 1987 roku jako przedostatnia egzekucja w Polsce przed wprowadzeniem moratorium.

duża grupa zwiedzających w przestrzeni galerii
Wernisaż wystawy "Modus operandi" miała miejsce 17 listopada
fot. Agnieszka Grabowska/Muzeum Gdańska

Pamięć o ofiarach

Minęło 40 lat od czasu zatrzymania go 31 maja 1983 roku, a tym samym zakończenia psychozy strachu. Wystawa w szczególności poświęcona jest 10 ofiarom, młodym kobietom – Joli, Irenie, Anastazji, Alicji, Cecylii, Grażynie, Wandzie, Halinie, Bożenie i Jolancie. Odwołując się do sentencji na pośmiertnym pomniku jednej z nich: „Ręka mordercy jej życie skróciła” – autorka prac na wystawie oddaje hołd Ich pamięci.

- Instalacje i obiekty są próbą upamiętnienia w niekonwencjonalny sposób śmiertelnych ofiar sprawcy poprzez odtworzenie topografii miejsc zbrodni z terenu Pomorza, równocześnie zrealizowanych tam nagrań terenowych, których efektem jest utwór – pejzaż dźwiękowy, który towarzyszy wystawie - mówi Dorota Nieznalska.

Wystawa powstała w oparciu o materiały archiwalne, dostępne źródła historyczne, bazuje na głośnej sprawie karnej z terenów Kociewia, Pomorza. Jest częścią lokalnej historii.

 

To oczywiste, że rodziny osób zamordowanych, czy pokrzywdzonych przez sprawcę, których jest sporo, żyją i noszą w pamięci swoją traumę. One miały pośredni, czy bezpośredni kontakt z mordercą. W szczególności do tych osób, do rodzin pokrzywdzonych skierowana jest wystawa - dodaje Artystka. 

kobieta ogląda wystawę
Wystawa będzie prezentowana do maja 2024 r.
fot. Agnieszka Grabowska/Muzeum Gdańska

Modus operandi

Tytułowy Modus operandi to z łac. sposób działania. W kryminalistyce służy do opisania charakterystycznych i powtarzalnych elementów działania sprawcy czynu zabronionego. Pomaga nie tylko łączyć ze sobą różne sprawy, ale także stanowi podstawę do stworzenia profilu kryminalistycznego, zawężającego obszar poszukiwań sprawcy. Sprawca zbrodni przedstawionych na wystawie dokonał ich na tle seksualnym i choć używał różnych narzędzi, pełniły one tę samą funkcję – zwiększały siłę i pozwalały obezwładnić ofiarę, dając sprawcy pełną kontrolę.

Milicyjny kryptonim sprawy „Skorpion” związany był z modus operandi poszukiwanego sprawcy. Atakował on znienacka, zadawał ciosy w głowę tępym narzędziem. Dziś pod tym przydomkiem znany jest sam morderca.

Kiedy można obejrzeć wystawę?

Wystawa czasowa: „MODUS OPERANDI. 75 UDERZEŃ Topografia miejsc zbrodni popełnionych przez jednego sprawcę w latach 1977–1983 na Pomorzu”


Galeria Palowa, Ratusz Głównego Miasta

18 listopada 2023 r. – 12 maja 2024 r.

Środy – niedziele, godz. 10.00 – 16.00

Bilet wstępu: 10 zł normalny, 6 zł ulgowy lub w cenie biletu wstępu do Ratusza Głównego Miasta

Kuratorki wystawy: Agnieszka Baaske, Agnieszka Barczewska

Autorka instalacji i obiektów: Dorota Nieznalska

Autor pejzażu dźwiękowego: Marcin Dymiter

Redakcja i korekta tekstów: Ewelina Ewertowska

Tłumaczenie: Dorota Powirska

Tłumacz PJM: Marcin Łuczywek

Lektorka: Urszula Morga

Opracowanie graficzne: Piotr Białas – Tata Studio

 

Dostępność wystawy: Teksty zostały przetłumaczona na Polski Język Migowy. Nagrania są dostępne po zeskanowaniu kodów QR. Tłumaczy p. Marcin Łuczywek (migam.pl). Galeria Palowa w Ratusz Głównego Miasta jest dostępna architektonicznie. Osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi mogą się w niej poruszać bez przeszkód. Wejście do Galerii znajduje się tuż przy kasie Ratusza. Do wybranych obiektów przygotowano opisy audiodeskrypcyjne. Można ich wysłuchać po zeskanowaniu kodu QR. 

kobieta w średnim wieku, krótko obcięta w zabytkowym wnętrzu mówi do mikrofonu
Dorota Nieznalska - autorka wystawy podczas wernisażu
fot. Agnieszka Grabowska/Muzeum Gdańska

Biogram artystki


Dorota Nieznalska jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w kolekcjach oficjalnych oraz prywatnych. W 2012 roku otrzymała Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne. W latach 2010–2017 pracowała jako wykładowczyni na Wydziale Rzeźby i Intermediów gdańskiej ASP, na tym wydziale też w 2013 roku uzyskała stopień doktora. Realizuje prace z zakresu rzeźby, instalacji, fotografii i wideo. W swoich wczesnych pracach wykorzystywała między innymi symbole religijne. Problem silnej tradycji katolickiej w Polsce łączyła z tematyką męskiej dominacji w społeczeństwie. Poruszała także kwestie tożsamości, seksualności oraz stereotypowych ról kobiet i mężczyzn. Obecnie interesują ją zagadnienia relacji społecznych i politycznych w kontekście przemocy. Realizuje projekty badawcze dotyczące miejsc pamięci, śladów pamięci/zapomnienia oraz historii.

TV

Wizyta szkoleniowa ukraińskich samorządowców w Gdańsku i Sopocie