Mevo 2.0 - wszystkie rowery systemu będą nowe. To decyzja operatora

Nowy operator - hiszpańska spółka City Bike Global - zadecydował, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Nowy sprzęt produkuje włoski producent rowerów Vaimoo. Samorząd nie będzie ponosić w związku z tym dodatkowych kosztów, trwa też postępowanie sądowe w celu odzyskania części z niezapłaconych kar umownych przez firmę Nextbike. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Podpisało ją 16 samorządów.
11.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Mevo2.0. Do dyspozycji mieszkańców wszystkich 16 samorządów dostępnych będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji
Mevo2.0. Do dyspozycji mieszkańców wszystkich 16 samorządów dostępnych będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji
fot. mat. OMGGS

 

Umowa na nowe Mevo podpisana. Na metropolitalne rowery wsiądziemy w czerwcu 2023

Nowe rowery od początku

Nowe rowery to zmiana w umowie z nowym operatorem Mevo, na którą przystał Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Według wcześniejszych założeń operator miał w pierwszym okresie wykorzystać rowery dostarczone - przez firmę Nextbike, która ze względu na problemy finansowe w innych polskich miastach ogłosiła upadłość i została sprzedana zagranicznym właścicielom. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.

Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy. 

Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii przez 6 lat. Według założeń projektu w tym czasie rowery, tak czy inaczej, będą stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, dlatego OMGGS wyraził na nią zgodę.

Część rowerów z poprzedniej wersji systemu zostanie przekazana urzędnikom z gmin Obszaru Metropolitalnego do wykonywania obowiązków służbowych. Pozostałe rowery zostaną wystawione na sprzedaż. Baterie z rowerów elektrycznych Mevo 1.0 mają zostać przekazane studentom Politechniki Gdańskiej. Młodzi naukowcy pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe. 

Gdańskowi przypadnie 54 proc. całej floty, czyli 2226 rowerów
Gdańskowi przypadnie 54 proc. całej floty, czyli 2226 rowerów
fot. mat. OMGGS

Przygotowania do uruchomienia systemu

Nowy operator z Barcelony wyłoniony został w lutym ub. r. po dwóch latach postępowania publicznego, w ramach którego 4-krotnie odwołania składała firma Nextbike, która koniec końców nie złożyła swojej oferty. City Bike Global (w innych miastach znana jako Inurba) intensywnie pracuje nad uruchomieniem nowego systemu. Widoczna jest już renowacja stacji postojowych oraz montaż małych totemów w nowej odsłonie. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów w charakterystycznym malinowym kolorze. Nowe Mevo kolorystycznie będzie nawiązywać do znaku graficznego projektu. 

Nowe rowery elektryczne produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności. Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu. Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii (zamówionych u szwajcarskiego producenta). Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.

Problemy Nextbike’a

Poprzedni system Mevo przestał funkcjonować w październiku 2019 roku w związku ze złą sytuacją finansową firmy Nextbike Polska. Od tego czasu firma ta dwukrotnie zmieniała już właścicieli, obecnie jej właścicielem jest popularna na polskim rynku hulajnóg firma Tier. 

Od ponad 2 lat z powództwa OMGGS trwa postępowanie sądowe mające na celu odzyskanie części z niezapłaconych kar umownych przez firmę Nextbike. Ponadto ówczesny prezes Nextbike pisemnie deklarował zwrot pieniędzy, które mieszkańcy wpłacili na konto Mevo. Mimo tej deklaracji środki te do dziś nie zostały zwrócone mieszkańcom. Przedstawiciele OMGGS w ub. roku odbyli kilkanaście spotkań na drodze sądowej oraz w ramach mediacji, aby Nextbike wywiązał się w końcu ze swoich zobowiązań, i mimo zniecierpliwienia związanego z przedłużającymi się procedurami, te starania będą kontynuowane w 2023 roku.   

Mevo 2.0 w 16 gminach OMGGS 

Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:

  • w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji,
  • w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje,
  • w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji,
  • w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji,
  • w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje,
  • w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji,
  • w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji,
  • w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji,
  • w Pucku - 22 rowery i 14 stacji,
  • we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji,
  • w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,
  • w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji,
  • w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje,
  • w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje,
  • w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji,
  • w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji.

 

TV

Mieszkańcy Młynisk i prezydent Gdańska przy jednym stole