Wielkanoc prawosławnych i grekokatolików. Już druga od rosyjskiej inwazji na Ukrainę

To już drugi rok z rzędu, gdy święta są dla Ukraińców szczególnie trudne: naznaczone rozłąką rodzin, niepokojem o los walczących mężów i braci, bólem z powodu przedłużającej się tymczasowości. Wiele rodzin straciło na wojnie bliskich. W niedzielę i poniedziałek (16-17 kwietnia) wschodnie Kościoły chrześcijańskie obchodzą Wielkanoc. Na rezurekcję, do greckokatolickiej cerkwi Sanktuarium Św. Włodzimierza Wielkiego (kościół św. Bartłomieja w Gdańsku), przyszły setki wiernych. Prawosławni poszli do cerkwii św. Mikołaja we Wrzeszczu.
16.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wnętrze świątyni. Kapłan w stroju prawosławnym macha kropidłem na stojące wokół niego osoby z koszyczkami, w których są pokarmy do święcenia. Osób wokół jest dużo, kilkadziesiąt
W Kościołach wschodnich święcenie pokarmów odbywa się nie w Wielką Sobotę, jak u katolików, ale w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego rano. Nz. uroczystości w Sanktuarium Św. Włodzimierza Wielkiego (kościół św. Bartłomieja w Gdańsku)
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Podobieństw w świątecznych rytuałach jest sporo. Jeden z przykładów: święcenie pokarmów mają w swojej tradycji również grekokatolicy, jednak nie w Wielką Sobotę jak u katolików, lecz w wielkanocną niedzielę rano, przed śniadaniem. Do koszyczka prócz jajek i świątecznych potraw wkłada się świeczki. Święcenie pokarmów możliwe jest też w sobotę wieczorem, podczas mszy rezurekcyjnej. W sobotę 15 marca rozpocznie się ona w Sanktuarium Św. Włodzimierza Wielkiego o godz. 17. 

W roku 2023 Wielkanocne święta u chrześcijan obrządków wschodnich przypadają tydzień po obchodzonych przez rzymskich katolików i protestantów. To pierwsza niedziela po wiosennej pełni księżyca, która wypada po zakończeniu Paschy żydowskiej. Różnicę czasową obrazują dwa różne kalendarze – gregoriański i juliańskiego. W niektórych latach jest w tym samym terminie u katolików i prawosławnych. W innych latach może być od jednego do aż pięciu tygodni różnicy.

Pisanki w formie ręcznych granatów bojowych. Są pomalowane na zielono, poprzecinane bruzdami, które zrobiono czarną farbką. W szczytowym punkcie jajka znajduje się zawleczka zrobiona prawdopodobnie z blaszki
Wojna naznacza świadomość, nie tylko tych, którzy walczą - również osób, które musiały przed nią uciekać. Przed rosyjską inwazją nikomu nie przyszłoby do głowy, żeby zrobić takie pisanki
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

 Kalendarze się różnią, ale obrzędowość w chrześcijańskich kościołach wschodnich jest zbliżona do katolickiej. Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jest najważniejszym świętem. Tydzień temu obchodzona była Niedziela Palmowa. Główne uroczystości związane ze świętem Wielkiej Nocy rozpoczynają się w sobotnią noc. Wierni spotkają się na Jutrzni paschalnej.

W niedzielę Wielkanocną wierni spożywają w domach śniadanie wielkanocne. Święta w tych obrządkach różnią się tym, że wierni prawosławni i grekokatolicy w czasie świąt wspominają zmarłych i odwiedzają ich groby. 

Kilkadziesiąt osób siedzi przy długich stołach zastawionych pokarmami
Po święceniu pokarmów i mszy rezurekcyjnej część gdańskich grekokatolików poszła na wspólne śniadanie do pobliskiego klubu "Domiwka", który jest siedzibą gdańskiego koła Związku Ukraińców w Polsce
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Grekokatolicy spotykają się w Gdańsku w Greckokatolickiej Konkatedrze Diecezji Warszawsko-Gdańskiej św. Bartłomieja i Opieki Najświętszej Bogurodzicy przy ul. Zaułek Św. Bartłomieja. Mieści się tu również Sanktuarium Św. Włodzimierza Wielkiego. 

Natomiast przy ul Traugutta mieści się Prawosławna Katedralna Parafia Św. Mikołaja, która wchodzi w skład Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego Diecezji Białostocko-Gdańskiej. Obejmuje swoją opieką duchową prawosławnych chrześcijan zamieszkujących Trójmiasto oraz miejscowości przyległe. 

NASZA FOTOGALERIA Z NIEDZIELI ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO:

 

TV

Marta solidarna