Turystka żeglarska i kajakowa na Pomorzu. Nowe szlaki, mariny, przenoski

Nowoczesne i ekologiczne mariny jachtowe, sieć szlaków kajakowych łączących wszystkie części naszego regionu - w ciągu ostatnich dziewięciu lat na rozwój turystyki żeglarskiej i kajakowej przeznaczono ponad 190 mln zł. Powstało m.in. 1,2 tysięcy kilometrów oznakowanych szlaków kajakowych i 180 nowych przystani kajakowych. 
12.04.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Na zdjęciu widzimy dwie osoby w kajaku na spokojnej wodzie. Płyną blisko nabrzeża, gdzie widać cumujące łódki pedałowe oraz większą gumową łódź ratunkową. Obie osoby mają na sobie kamizelki ratunkowe i trzymają wiosła z żółtymi łopatkami. Mężczyzna i kobieta wydają się być w średnim wieku lub starsi i mają na sobie okulary przeciwsłoneczne. Mężczyzna ma na głowie białą czapkę, a kobieta uśmiecha się szeroko.
Nz. Akcja "ekoKajak" na Motławie. W 2023 roku Gdański Ośrodek Sportu kilkakrotnie zaprosił miłośników aktywnego wypoczynku do udziału w akcji, w której chodzi o to, by spędzić miło czas na wodzie i oczyścić Motławę z pływających śmieci
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

W województwie pomorskim realizowane są dwa wielkie projekty strategiczne, których celem jest rozwój turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej, a także udostępnienie kajakarzom bezpiecznych i atrakcyjnych szlaków na pomorskich rzekach i jeziorach.

Infrastruktura żeglarska i kajakowa. Zmiana nie do poznania

Dzięki tym inwestycjom infrastruktura żeglarska i kajakowa zmieniła się nie do poznania i co roku przyciąga wielbicieli turystyki wodnej z całej Polski. Koordynatorem obu przedsięwzięć jest Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Pozytywne efekty realizacji tych projektów to potwierdzenie udanej współpracy przedstawicieli samorządów lokalnych, instytucji publicznych oraz przedsiębiorców.

Jakimi sprawami zajmą się radni Wszystko Dla Gdańska w nowej kadencji Rady Miasta?

- Możemy być dumni z tego, co udało nam się wspólnie osiągnąć. Tym bardziej, że jesteśmy krajowymi pionierami w całościowym, regionalnym podejściu do turystyki wodnej. Także skala tych przedsięwzięć robi wrażenie - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Warto podkreślić, że w naszej pracy korzystaliśmy z wiedzy i doświadczenia środowiska żeglarskiego i kajakowego, dzięki czemu inwestycje w zakresie sieci marin jachtowych i szlaków kajakowych świetnie służą wodniakom.

Co ważne, w najbliższych latach dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej planowana jest kontynuacja przedsięwzięć związanych z turystyką wodną.

Prawie 700 stanowisk dla żaglówek, nowe porty i przystanie

Inwestycje w ramach przedsięwzięcia żeglarskiego prowadzone były w obrębie Delty Wisły, Zalewu Wiślanego, Zatoki Gdańskiej i Puckiej. Zbudowano i rozbudowano porty i przystanie żeglarskie w Błotniku, Wiślince, Nowym Dworze Gdańskim, Malborku, Krynicy Morskiej, Gdańsku Sobieszewie i Górkach Zachodnich, Sopocie, Rewie, Rzucewie, Pucku oraz Jastarni. Dzięki temu zwiększyła się liczba miejsc postojowych o prawie 700 stanowisk, przy których zamontowane zostały urządzenia do dystrybucji prądu, wody pitnej i odbioru ścieków z łodzi.

Największy rowerowy rajd klimatyczny po raz drugi w Gdańsku! Trwają zapisy

Oprócz poszerzenia i ulepszenia sieci portów i przystani, poprawiono też nawigację dróg wodnych oraz przebudowano mosty w Tujsku, Żelichowie i Rybinie. Łącznie na projekty z zakresu turystyki żeglarskie zostało wydanych ponad 125 mln zł, z czego ponad 79 mln zł stanowiło wsparcie funduszy europejskich.

Miejska przestrzeń wodna. Na pierwszym planie mamy solidnie wykonane betonowe molo z kołem ratunkowym zawieszonym na metalowym stojaku. Po lewej stronie znajduje się metalowa konstrukcja z drabinkami, która wydaje się być przeznaczona dla pieszych lub rowerzystów chcących wejść na łodzie.

Dalej wzdłuż nabrzeża cumują kolorowe łodzie pedałowe i kilka mniejszych jednostek pływających. Po drugiej stronie kanału widać miejski krajobraz z mieszkalnymi blokami oraz budynkami w tle i terenem budowy. Po lewej stronie jest również kiosk z napisem "KAJAK"
Budowa przystani kajakowej przy ulicy Żabi Kruk w Gdańsku
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

W 80 dni po pomorskich rzekach

Zmiany dotyczyły 35 szlaków kajakowych łączących wszystkie części województwa pomorskiego: Kaszuby, Kociewie, Bory Tucholskie, ziemię słupską, Żuławy i Powiśle. Od tych najbardziej popularnych wśród kajakarzy, jak Kółko Jezior Raduńskich, Brda czy Wda, po zdecydowanie krótsze i mniej znane rzeki, ale warte odkrycia, jak Pokrzywna, Kamienica, Czernica i Biała, Graniczna z Trzebiochą i Pilicą czy Tuga.

Oznakowanych zostało 1200 km szlaków kajakowych, spośród 1600 km uznanych za spławne na terenie naszego regionu. Zakładając pokonywanie w kajaku średnio 15 km dziennie, możemy spędzić na pomorskich rzekach 80 dni.

Nowa morska baza żeglarska powstanie w gdańskim Jelitkowie. Dla dzieci i młodzieży

Aby było to możliwe, do wspólnego przedsięwzięcia, zaangażowało się 73 partnerów, m.in. samorządy lokalne, nadleśnictwa, stowarzyszenia oraz podmioty prywatne. Łącznie powstały 233 obiekty, w tym 180 przystani kajakowych i 53 przenoski. Natomiast wartość wszystkich projektów z zakresu turystyki kajakowej wyniosła ponad 66 mln zł, z czego ponad 50 mln zł to dofinansowanie unijne.

Młodzi wodniacy uczą się żeglowania

W ramach realizacji obu przedsięwzięć szkolone są też dzieci i młodzież w nauce żeglowania. Do współpracy zaproszono Pomorski Związek Żeglarski oraz ekspertów z dziedziny żeglarstwa - instruktorów oraz żeglarzy, a 26 gmin z terenu naszego województwa zakupiło 100 jednostek żaglowych. To specjalne łodzie, lekkie i stabilne, które mogą pływać, zarówno na otwartym morzu, jak i na płytkich jeziorach.

TV

Festiwal Historyczny Wisłoujście przyciągnął tłumy