Turyści coraz bardziej lubią Gdańsk. Wiemy za co

Prawie dwa miliony osób odwiedziło nasze miasto w 2015 roku. Niespełna połowa z nich przyjeżdża w celach rekreacyjnych i wypoczynkowych. W większości deklarują, że przyjadą tu ponownie oraz polecą Gdańsk rodzinie i znajomym.
03.05.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Motława i Żuraw są w czołówce najchętniej odwiedzanych miejsc w Gdańsku

Gdańska Organizacja Turystyczna i Pomorski Instytut Naukowy im. Profesora Brunona Synaka przeprowadziły badania wśród turystów odwiedzających Gdańsk. Dane zebrano w oparciu o ponad 2,5 tysiąca ankiet.

- Na tej podstawie mogliśmy określić, kim są ci ludzie, skąd do nas przyjeżdżają, jak spędzają czas, jakie miejsca odwiedzają i co najważniejsze: czy podoba im się w Gdańsku - mówi Barbara Chmielewska z GOT. 
 

W 2015 roku Gdańsk odwiedziło 1 988 396 gości, większość wysoko oceniła walory miasta

1281 877 to turyści krajowi

  • 24,24 proc. z województwa pomorskiego
  • 17,2 proc. z województwa mazowieckiego
  • 10,5 proc. z województwa warmińsko-mazurskiego

706 519 to turyści zagraniczni

  • 22,31 proc. Niemcy
  • 19,66 proc. Skandynawowie
  • 19,47 proc. mieszkańcy Wielkiej Brytanii


- Podzieliliśmy przepytywanych na dwie grupy: turystów, czyli tych, którzy przyjechali na więcej niż jeden dzień oraz odwiedzających, czyli tych, którzy nie zostali na noc - wyjaśnia Chmielewska. - Wszyscy ankietowani oceniali różne aspekty pobytu, w pięciostopniowej skali. Większość wybierała 4,5, czyli „bardzo zadowolony”. Pytani najczęściej odpowiadali, że cenią sobie atmosferę panującą w mieście, otwartość wśród mieszkańców, standardy noclegów i ofertę gastronomiczną.

Cel wizyty w Gdańku

  • rekreacja 47,3 proc.
  • biznes 18,7 proc.
  • odwiedzić bliskich 10,5 proc.


Większość ankietowanych, w momencie przepytywania odwiedzała Gdańsk pod raz drugi lub trzeci.

- Ci sami turyści pojawiają się tutaj od czasu do czasu, nieregularnie, ale wracają do nas. Odwiedzający, którzy byli w Gdańsku po raz pierwszy, nie są przeważającą grupą - mówi Chmielewska. - W większości przypadków goście deklarowali, że przyjadą do Gdańska ponownie oraz polecą wizytę w naszym mieście swoim rodzinom i znajomym.
 

Jakim środkiem lokomocji turyści przyjeżdżali?

  • pociągiem 34,2 proc.
  • samochodem 34 proc.
  • samolotem 21,4 proc.


Celem przeprowadzonych badań jest dostosowanie oferty i strategii marketingowych obiektów noclegowych, restauracji czy instytucji kulturalnych. Na podstawie wiedzy, jakie trasy pokonują turyści, można na przykład określić, które instytucje powinny ze sobą współpracować. To także informacja dla Urzędu Miasta, pozwalająca stwierdzić, które gdańskie obiekty turystyczne są doceniane w Polsce i za granicą.
 

Najpopularniejsze obiekty wśród turystów:

  • Bazylika Mariacka 21,8 proc.
  • Ratusz Głównego Miasta 13,8 proc.
  • Żuraw 13,7 proc.


Badania pozwoliły również ustalić, w jaki sposób turyści są zachęcani do odwiedzenia Gdańska i skąd czerpią wiedzę o nim. Najbardziej popularne były źródła internetowe i polecenia znajomych.

Podobne badania, jak te w Gdańsku, przeprowadzane są w innych polskich miastach. Niestety nie można ich porównać ze względu na różną metodologię i ich częstotliwość. Dlatego badania dotyczące 2016 roku Gdańsk chce już przeprowadzić we współpracy z Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem.
 

 

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim