System FALA. Nowe zasady sprzedaży biletów okresowych

Od poniedziałku, 4 sierpnia, biletów okresowych Systemu FALA nie da się kupić za pośrednictwem komercyjnych aplikacjach mobilnych. Dotyczy to również 24-godzinnych biletów ZTM Gdańsk. Będą dostępne w aplikacji „System FALA”, a także na portalach, w stacjonarnych biurach i automatach, które są firmowane przez samorządowych organizatorów transportu publicznego. To wspólna decyzja Gdańska, Gdyni i Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG).
04.08.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W Gdańsku od lutego do maja 2025 roku prowadzona była akcja wymiany Kart Miejskich ZTM na System FALA. W tym czasie z oferty tej skorzystało ponad 64 tysiące nowych użytkowników
fot. Piotr Wittman / gdansk.pl

Bilety okresowe - gdzie konkretnie?

Chodzi o bilety okresowe: miesięczne, kwartalne, roczne - zarówno gdańskie, gdyńskie, jak i metropolitalne. Dodatkowo zmiana zasad obejmuje bilety 24-godzinne, ale tylko emitowane przez ZTM w Gdańsku. Od 4 sierpnia będzie można je nabyć wyłącznie: 

  • w aplikacji mobilnej „System FALA”
  • na portalu systemfala.pl 
  • na portalu jestemzgdanska.pl,  
  • na portalu zkmgdynia.pl
  • na portalu mzkzg.org
  • w stacjonarnych Biurach i Punktach Obsługi Klienta
  • w automatach  biletowych 
  • w aplikacji Jestem z Gdańska

Co z innymi biletami?

Choć od 4 sierpnia zmieniają się zasady sprzedaży biletów okresowych, to bez zmian będzie można kupić pozostałe bilety krótkookresowe. Chodzi o:

  • bilety jednorazowe 
  • bilety krótkookresowe metropolitalne (75-minutowe, 24-godzinne, 72-godzinne) 

Będą nadal dostępne również w komercyjnych aplikacjach mobilnych, ze względu na ich popularność wśród turystów.

Przeniesienie pełnej oferty biletowej do regionalnego Systemu FALA stanowi  konsekwentną realizację strategii budowy Platformy Zarządzania Usługami Mobilności (PZUM). 

 

Wiodący system sprzedaży

- To dla nas ważna decyzja. Wpływy z biletów okresowych są istotnym elementem finansowania komunikacji miejskiej. Dzięki zmianie sposobu sprzedaży, co roku w naszych budżetach pozostaną środki, które dotąd pobierane były w formie prowizji przez operatorów aplikacji komercyjnych – mówi Łukasz Kłos, dyrektor ZTM w Gdańsku. 

- System FALA zyskuje coraz większą sprawność operacyjną oraz notuje rosnące wyniki sprzedaży. Od początku był projektowany właśnie jako wiodący system sprzedaży i dystrybucji biletów zarówno w Trójmieście jak i województwie pomorskim - zaznacza Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica Sp. z o.o. I dodaje: - Integracja sprzedaży biletów okresowych to kolejny krok w tym kierunku. Dzięki dystrybucji przez spółkę samorządową  województwa pomorskiego, wartość dodana wraca do budżetów gmin. 

Element szerszych zmian

System FALA stanowi nie tylko narzędzie do sprzedaży biletów. To także nowoczesna platforma, która  pozwala lepiej obsługiwać pasażerów, zarządzać taryfami, łączyć różne kanały sprzedaży i analizować dane potrzebne do lepszego planowania komunikacji oraz optymalizacji kosztów transportu publicznego. Jego wdrożenie ujednolica działania transportowe w regionie i wzmacnia  rolę transportu zbiorowego jako realnej alternatywy dla transportu indywidualnego.

- Integracja oferty biletowej w ramach FALI to element szerszej transformacji cyfrowej i instytucjonalnej, mającej na celu poprawę dostępności, efektywności i długofalowe zwiększenie  mobilności mieszkańców Pomorza - mówi Radomir Matczak. 

Bezpieczeństwo i nowi użytkownicy

Transakcje dokonywane przez pasażerów w Systemie FALA są tak samo bezpieczne jak te  w bankowości elektronicznej. 

Od lutego do maja 2025 roku w Gdańsku prowadzona była akcja wymiany Kart Miejskich ZTM na System FALA. Ponad 64 tysiące nowych użytkowników założyło wtedy konto w Systemie FALA. 

- Od lutego do końca maja prowadziliśmy proces wymiany Kart Miejskich ZTM w Gdańsku na  System FALA. Przebiegł on bardzo sprawnie - kilkadziesiąt tysięcy użytkowników przeniosło się  do nowego systemu i korzysta z jego pełnej funkcjonalności – informuje Łukasz Kłos, dyrektor  Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. 

FALA zyskuje popularność także w Gdyni 

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni współpracuje z InnoBaltiką od początku wdrażania  Systemu FALA w Gdyni. Udostępnił bilety w aplikacji „System FALA” oraz w portalu.  Z myślą o pasażerach uruchomił również pierwsze punkty stacjonarne sprzedaży biletów ZKM  w Gdyni (BOK-i) Systemu FALA. 

- System FALA rozszerza swoją obecność także w Gdyni. Otwarte zostały Biura Obsługi Klienta w Gdyni i Rumi. Wkrótce planujemy dalszą integrację z kolejnymi kanałami dystrybucji – zapowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. 

PRZYPOMNIENIE PODSTAWOWYCH ZASAD:

Gdzie kupić bilety okresowe? 

Bilety można kupić nie tylko on-line, ale także w punktach sprzedaży w Gdańsku, Gdyni, Sopocie  i Rumi. 

11 miejsc w Gdańsku  

  • Punkt Obsługi Klienta ZTM w Gdańsku, Gdańsk ul. Kilińskiego 4 (czynny: poniedziałek-piątek:  6.30-20.30)  
  • Punkt Obsługi Klienta ZTM w Gdańsku, Gdańsk ul. Świętokrzyska 15 (czynny: poniedziałek,  czwartek, piątek: 7.00-14.30 oraz wtorek, środa: 10.00-17.30)  
  • Kasa biletowa SKM – Gdańsk Dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz (czynna: poniedziałek-piątek:  6.00-19.00 sobota: 6.00-9.00 niedziela: 8.00-18.00)  
  • Kasa biletowa SKM - Dworzec PKP Gdańsk Główny (tunel) (czynna: poniedziałek-piątek: 6.00- 20.00 sobota: 6.00-20.00 niedziela: 6.00-18.00)  
  • Kiosk w przychodni lekarskiej Morena Gdańsk ul. Jaśkowa Dolina 105 (czynny: poniedziałek piątek: 8.00-17.00)
  • Urząd Pocztowy nr 4 Gdańsk ul. Księdza Mariana Góreckiego 12 (czynny: poniedziałek-wtorek: 13:00-20:00 środa-piątek: 8:00-16:00 sobota: 9:00-13:00) 
  • Urząd Pocztowy nr 8 Gdańsk ul. Wilhelma Stryjewskiego 19 (czynny: poniedziałek: 8:00-20:00  wtorek-piątek: 9:00-18:00) 
  • Urząd Pocztowy nr 18 Gdańsk ul. Kartuska 94 (czynny: poniedziałek: 13:00-20:00 wtorek-piątek:  10:00-17:00) 
  • Urząd Pocztowy nr 24 Gdańsk ul. Kielnieńska 125 (czynny: poniedziałek-piątek: 8:00-18:00  sobota: 9:00-13:00) 
  • Urząd Pocztowy nr 26 Gdańsk ul. Mazurska 10 (czynny: poniedziałek-wtorek: 13:00-20:00  środa-piątek: 9:00-16:00) 
  • Urząd Pocztowy nr 50 Gdańsk ul. Długa 23/28 (czynny: poniedziałek-piątek: 7:00-21:00  sobota: 10:00-17:00) 

 

Dwa miejsca w Gdyni 

Pierwsze punkty stacjonarne w sieci sprzedaży biletów ZKM w Gdyni funkcjonują w następujących lokalizacjach: 

  • Biuro Obsługi Klienta Nr 1, ul. Kilińskiego 16 w Gdyni 
  • Biuro Obsługi Klienta Nr 2, ul. W. Radtkego 25 w Gdyni

 

Gdzie w Sopocie? 

  • Kasa biletowa SKM - Dworzec PKP Sopot (kasa nr 3) (czynna: poniedziałek-piątek: 6.00-20.00  sobota: 7.00-19.00 niedziela: 7.00-19.00)

Także w Rumi 

  • Punkt Sprzedaży Biletów Rumia Dworzec PKP, ul. Starowiejska 

 

W każdym z tych miejsc pasażer może nie tylko kupić bilety, ale ma też możliwość otrzymania  szczegółowych informacji w zakresie: 

  • zasad działania Systemu FALA 
  • założenia konta pasażera w Systemie FALA 
  • złożenia wniosku o wydanie Karty FALA 
  • zakupu biletów z wykorzystaniem Systemu FALA 

Więcej informacji o systemie na stronie: systemfala.pl 

TV

Chirurg i artysta