
Pięć tysięcy mieszkańców na jednym kilometrze
Strzyża to jedna z najmniejszych dzielnic w Gdańsku. Jej powierzchnia to 1,11 kilometra kw. Pod koniec 2024 roku zameldowanych było tu 5011 mieszkańców. O tym, z jakimi wyzwaniami mierzy się ta część Gdańska, jakie ma potrzeby, ale też o indywidualnych sprawach mieszkańcy mogli porozmawiać bezpośrednio z władzami Gdańska - z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz oraz jej zastępcami: Moniką Chabior, Emilią Lodzińską, Piotrem Grzelakiem i Piotrem Borawskim, a także dyrektorami i prezesami miejskich jednostek.
Spotkanie odbyło się w czwartkowe popołudnie, 12 czerwca. Było trzecim w tym roku w ramach cyklu “Porozmawiajmy przy stole”, ale pierwszym zorganizowanym w plenerze - pogoda sprzyjała.
Tutaj dobrze się żyje
Prezydent Aleksandra Dulkiewicz poinformowała na wstępie, że w naszym mieście co dwa lata prowadzone są badania (realizowane przez specjalistów) dotyczące jakości życia w naszym mieście.
- Wynika z nich, że na Strzyży żyje się bardzo dobrze. Średnia ocena w całym Gdańsku wynosi 3,8, natomiast w tej dzielnicy wynosi ona prawie 3,9 - poinformowała prezydent Dulkiewicz.
Strzyża. Gruntowna modernizacja trzech lokalnych ulic
Jakie inwestycje na Strzyży?
- W ostatnich latach przebudowano w tej dzielnicy ulice Lindego i Karłowicza (na odcinku od skrzyżowania z ul. Zamenhoffa do włączenia w ul. Szymanowskiego i Al. Wojska Polskiego). Natomiast na ul. Sychty zmodernizowano łącznik pomiędzy ulicami Zamenhofa i Chrzanowskiego.
- Obecnie trwa przebudowa trzech ulic w tej dzielnicy: Chopina, Zamenhofa i Żeleńskiego.
- Przed nami remont odcinka ul. Wojska Polskiego, gdzie będziemy wymieniać kanalizację wodociągową. W ramach tych prac wymienimy też nawierzchnię jezdni i chodnika - zapowiedziała prezydent Dulkiewicz.
W ciągu ostatnich pięciu lat Gdańsk zainwestował w infrastrukturę na Strzyży blisko 22 mln złotych.
Podziękowanie dla aktywnych mieszkańców
Pewną tradycją spotkań z mieszkańcami w dzielnicach jest wyróżnianie najaktywniejszych z nich, zaangażowanych w działalność na rzecz lokalnej społeczności. Na Strzyży nagrodzono w ten sposób:
- Annę Dukowską, prezeskę fundacji Nasza Przestrzeń,
- Krystynę Wiśniewską, prezeskę Klubu Przyjaciół Strzyży.
Co z płatnym parkowaniem?
Po oficjalnych przemowach i podziękowaniach, mieszkańcy podeszli do biało-czerwonych stołów, przy których siedziała prezydent Gdańska oraz jej zastępcy. Najwięcej osób stanęło przy stanowisku, przy którym dyżurował Piotr Borawski. To pod niego podlega m.in. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz kwestie bezpieczeństwa. A wielu mieszkańców chciało porozmawiać na temat Strefy Płatnego Parkowania, która miałaby zostać wprowadzona w tej dzielnicy. Póki co, jest taki pomysł, ale sprawa nie została jeszcze przesądzona. Mieszkańcy dopytywali więc m.in. o to, czy taką Strefą objęta zostanie cała dzielnica, czy tylko część ulic. Byli ciekawi, w jaki sposób będzie ona funkcjonować, i czy takie rozwiązania w ogóle przynoszą oczekiwane efekty. Na pytania odpowiadał zarówno wiceprezydent Borawski, jak i specjaliści z GZDiZ.
Strzyża. Strefa płatnego parkowania w dzielnicy?

O kwestii ewentualnego wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania wspominała też w swoim wystąpieniu prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy w tej sprawie w dialogu z radą dzielnicy Strzyża już parę ładnych lat. Chcę podkreślić, że nigdy nie skierowałam uchwały pod obrady Rady Miasta dotyczącej ustalenia Strefy Płatnego Parkowania bez wniosku rady danej dzielnicy. Tę sprawę musicie Państwo sami przedyskutować. My, oczywiście, jesteśmy gotowi do wszelkich spotkań, do pokazania czy to działa, jak działa, co można, a czego nie można zrobić - wyliczała prezydent Dulkiewicz.
Rada Dzielnicy Strzyża zorganizowała w maju br. konsultacje społeczne w tej sprawie. Wzięło w nich udział blisko pół tysiąca mieszkańców. Większość z nich opowiedziała się za wprowadzeniem takiej Strefy, choć jej przeciwników też było bardzo dużo. Kolejnym krokiem powinna być uchwała Rady Dzielnicy Strzyża.
W trakcie czwartkowego spotkania mieszkańcy poruszali też kwestie funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej dzielnicy, proponowali nowe lub korekty obecnych tras linii autobusowych. Jeden z mieszkańców dopytywał o szanse na wprowadzenie na stałe nocnego tramwaju w mieście. Poza tym mieszkańcy rozmawiali na temat zieleni i jej pielęgnacji na terenie dzielnicy, dopytywali o planowane remonty kolejnych ulic, a także o drobne inwestycje w miejskiej przestrzeni.