Gdzie i co będzie łowić trawler?
Wodowanie statku miało charakter otwarty dla publiczności.
- Zwodowany kadłub został częściowo wyposażony. Na statku znajdują się między innymi silnik główny, wał śrubowy ze śrubą, przekładnia, prądnica wałowa, agregaty oraz elementy systemu RSW (ang. Refrigerated Sea Water, schłodzona woda morska) - wyjaśnia Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland.
Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków
Nadbudówka na kadłubie zostanie zamontowana już po zwodowaniu.
- Statek służyć będzie do połowu ryb pelagicznych (gatunki żyjące w otwartej toni wodnej, z dala od dna i wybrzeży) włokiem oraz ich transportu do portu w ładowniach RSW. Głównie są to makrele atlantyckie, śledzie atlantyckie, błękitki i szproty. Złowione ryby trafią do ładowni z wodą schładzaną do 1,5 stopnia Celsjusza - dodaje Bartłomiej Kopczewski.
Trawler "Chris Andra" został wykonany dla armatora Klondyke Fishing Company Limited ze Szkocji. Jego portem macierzystym będzie Fraserburgh, miasto położone we wschodniej części tego kraju.
Budowę statku w stoczni Karstensen rozpoczęto w grudniu 2024 r.
- długość: 75,80 metrów
- szerokość: 15,80 m
- zanurzenie do pokładu głównego: 6,60 m
- objętość ładowni na świeżą rybę: 2435 m3
- moc silnika głównego: 7200 kW
Więcej o Duńczykach w Gdańsku
Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.
Baltic Towers. Budują pierwszą wieżę wiatrową offshore w Polsce
Współpraca stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.
Konieczna stała się więc przeprowadzka do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90. wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.
Produkcję do Gdańska Karstensen Shipyard Poland zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WODOWANIA STATKU W GDAŃSKIEJ STOCZNI:
Firma działa na terenie, na którym znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe należące kiedyś do Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w tym charakterystycznych dla panoramy Gdańska siedem fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3.