
Powstają nowe filary
W marcu zakończyły się ostatnie prace rozbiórkowe dotychczasowej estakady. W jej miejscu powstaje już nowy wiadukt. Na placu budowy widać ciężki sprzęt i uwijających się robotników.
- Po wyburzeniu istniejącego obiektu i uprzątnięciu terenu, wykonawca przystąpił do budowy nowej estakady. Trwają prace zbrojeniowo-szalunkowe filarów wiaduktu. Zostały one już wykonane dla pierwszego z filarów, w tej chwili są prowadzone dla drugiego z nich - informuje Jakub Panasewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do wybudowania ponad 200-metrowa konstrukcja
Nowy wiadukt będzie przebiegał, podobnie jak jego poprzednik, nad jezdniami Trasy Sucharskiego i linią kolejową nr 226 łączącą Pruszcz Gdański z Portem Północnym w Gdańsku, niedaleko mostu wantowego. Konstrukcja będzie miała długość 208 metrów. W ramach inwestycji wykonane zostaną prace izolacyjne obiektu, ułożona nowa nawierzchnia jezdni oraz chodniki, które znajdowały się na dojściach do wiaduktu. Zaplanowano również prace antykorozyjne oraz montaż nowych dylatacji i łożysk. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie, a skarpy przy estakadzie zostaną wzmocnione.
Kolorowa 18 na finiszu. Będą tu mieszkania wspomagane

Wieloletnia eksploatacja zrobiła swoje
Dotychczasowa estakada w ul. Elbląskiej, na której odbywał się intensywny ruch samochodowy, była w złym stanie technicznym. Została ona wybudowana w 1974 r., a ostatnią generalną przebudowę przeszła w 1995 r. W ostatnich latach na jezdni widoczne były coraz liczniejsze ubytki i spękania, a na balustradach i barierach ochronnych - ślady korozji. Był to efekt wieloletniej eksploatacji, ale też wpływ warunków atmosferycznych. W trakcie opracowania dokumentacji projektowej uznano, że najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie budowa nowej estakady, która będzie służyć kierowcom przez dłuższy czas.
Nowa szkoła będzie gotowa na czas. Co obecnie dzieje się na Morenowym Wzgórzu?
Zmiany w organizacji ruchu kołowego
By móc rozebrać, a następnie zbudować nowy obiekt, w pierwszych dniach stycznia br. został on wyłączony z ruchu kołowego, przez co wprowadzono też zmiany w jego organizacji. I tak, na wysokości estakady nad torami kolejowymi - w kierunku centrum, ruch aut odbywa się w przekroju 1x1. Samochody poruszają się po sąsiedniej estakadzie, która dotąd służyła kierowcom jadącym w kierunku Wyspy Sobieszewskiej. Jednocześnie zamknięto łącznicę z ul. Sucharskiego na ul. Elbląską.
Realizowana inwestycja została dofinansowana ze środków rządowych - z rezerwy subwencji ogólnej na rok 2024. Prace realizuje firma Strabag. Wartość kontraktu to około 17,5 mln złotych. Planowane zakończenie robót szacowane jest na pierwszy kwartał 2026 r.