
Jakie prace zaplanowano?
Most Popielny łączy Główne Miasto z południową częścią wyspy Spichrzów i Dolnym Miastem. Ze względu na zły stan techniczny konstrukcji, już w 2020 roku ruch na moście został zawężony wahadłowo do jednego pasa. Po remoncie ma zostać przywrócony ruch w obu kierunkach.
W ramach prac, rozebrana zostanie istniejąca nawierzchnia jezdni oraz chodniki. Następnie wzmocnione zostaną elementy nośne konstrukcji oraz podłoża w obrębie przyczółków mostu. Zaplanowano też reprofilację skarp i naprawę powierzchni betonowych przyczółków. Zmodernizowany zostanie także system odwodnienia, a dotychczasowe balustrady zostaną wymienione na nowe. Jednym z ostatnich etapów prac będzie wykonanie nowej nawierzchni jezdni i chodników.
Matarnia. Ulica Radarowa już gładka jak stół. Wkrótce zakończenie prac
Cztery oferty złożone
Na realizację tego remontu zabezpieczono w miejskim budżecie dokładnie 3 030 000 zł. Wpłynęły cztery oferty:
- Want Sp. z o.o. - 4 277 312,95 zł
- Polwar S.A. - 2 598 725,55 zł
- Firma Budowlano - Drogowa Mtm SA - 2 049 672,74 zł
- Most Sp z o.o. - 3 897 070,50 zł
Trwa analiza ofert. Prace remontowe mają potrwać 18 tygodni od daty podpisania umowy, a więc powinny zakończyć się jeszcze w roku bieżącym. W czasie prowadzenia robót obiekt będzie zamknięty dla ruchu samochodowego, natomiast piesi będą mogli z niego korzystać (wyjątkiem mogą być pojedyncze dni, kiedy z przeprawy - z racji wykonywanych prac, nie będą mogli korzystać także piesi).

Prawie 400 lat służy mieszkańcom
Most Popielny istniał już w XVII wieku. Pierwszą, drewnianą konstrukcję wzniesiono w 1643 roku. Nazwa mostu wzięła się natomiast od stojącego tu Dworu Popielnego, w którym składowano i urzędowo sprawdzano jakość i wagę produktów pochodzenia leśnego, takich jak potaż czy wajdaż, niezbędnych m.in. do produkcji szkła i mydła, do bielenia i farbowania tkanin, odgrywających istotną rolę w gdańskim handlu.
W 1895 roku obiekt ten został przebudowany w konstrukcji stalowej, przy zachowaniu funkcji zwodzonej. Obecnie jest on stalowo-żelbetowy. W czasie II wojny światowej został lekko uszkodzony i do 1948 roku był jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum Gdańska z Dolnym Miastem, Stogami i szosą na Warszawę.