• Start
  • Wiadomości
  • Reprezentacyjny most Zielony do remontu. Prace potrwają do wakacji

Reprezentacyjny most Zielony do remontu. Prace potrwają do wakacji

Każdego dnia korzystają z niego tysiące mieszkańców i turystów. Ten zabytkowy gdański obiekt pochodzi XVI wieku. W związku z utrzymującym się na nim dużym ruchem pieszym i rowerowym, wymaga już wzmocnienia i odświeżenia. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni szuka wykonawcy generalnego remontu mostu.
03.11.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu na pierwszym planie brukowana ulica, w tle zabytkowa gdańska, bogato zdobiona brama wjazdowa do miasta
Zabytkowy most Zielony musi zostać zmodernizowany
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Usunąć glony, wzmocnić konstrukcję

Most Zielony łączy dwa brzegi Starej Motławy, a jednocześnie Drogę Królewską i charakterystyczną Zieloną Bramę z ul. Stągiewną. 

W najbliższych miesiącach zostanie zmodernizowany i odświeżony - usunięte zostaną m.in. widoczne na nim glony i porosty. Przede wszystkim jednak wzmocnione zostaną jego przęsła i wyremontowane dwa filary, na których jest oparty, a także przyczółki. 

Wyremontowana zostanie także nawierzchnia jezdni, która wykonana jest z kostki kamiennej i chodniki z płyt betonowych. Zaplanowano też konserwację przyczółka ceglanego znajdującego się od strony Bramy Zielonej, będącego pozostałością mostu z 1883 r., oraz remont chodnika biegnącego wzdłuż muru przyczółka.

Elementy przęseł zostaną oczyszczone ze skorodowanego betonu, zdezynfekowane w miejscach, w których pojawiły się glony i porosty, a także odsolone w miejscach mocno zasolonych. 

Rysy i pęknięcia zostaną uszczelnione, a większe ubytki betonu wypełnione zaprawami. 

Ułożona zostanie też nowa żelbetowa płyta wzmacniająca połączona z istniejącą. Wymienione zostaną również dylatacje, a także balustrady.

Modernizacja mostu Siennickiego nabiera tempa

wizualizacja przedstawia wyremontowany most z lotu ptaka
Wizualizacja przedstawia most Zielony po remoncie
Mat. Dokumentacja projektowa

Okładziny z zielonego piaskowca

Prace konserwacyjne obejmą także kamienne okładziny murków żelbetowych. Okładziny betonowe balustrad oraz filarów zostaną zastąpione z kolei nowymi z ciemnozielonego piaskowca z kamieniołomu Komańcza-Jawornik. 

Prace modernizacyjne mają potrwać osiem miesięcy. Do 14 listopada br. można składać oferty na ich realizację.

Co ważne, most będzie - przez cały okres trwania prac - dostępny dla pieszych. Trzeba będzie jednak liczyć się z tymczasowymi zawężeniami i pewnymi utrudnieniami w ruchu.

Intensywnie na moście Popielnym. “Deszczówka” już naprawiona

Król gdańskich mostów

Most Zielony posiada charakterystyczny dla gdańskich mostów zwodzonych układ konstrukcyjny składający się z dwóch stałych przęseł najazdowych oraz środkowego przęsła zwodzonego - od 1993 roku przebudowanego na stałe. Taki układ posiadają także mosty: Popielny, Toruński, Rogoźników i Krowi. Zielony stoi na czterech podporach: dwóch przyczółkach oraz dwóch filarach znajdujących się w korycie rzeki. Długość całkowita tego obiektu wynosi 43,60 m, a szerokość - 17,20 m.

Ten zabytkowy obiekt określany jest nierzadko „Królem gdańskich mostów”. Według Gedanopedii, jako most Zielony określany jest od roku 1599. Wcześniej był to most Kogi. Z kolei według Wikipedii, Zielony Most został wzniesiony w 1564 r., według projektu Dirka Danielsa.

Obecną modernistyczną formę posiada od czasu przebudowy w 1928 r., zachowując konstrukcyjny schemat swojego poprzednika z 1883 r. Jako most zwodzony funkcjonował do marca 1945 r., kiedy to w wyniku działań wojennych doznał licznych uszkodzeń.

Przy wejściu na most, na murze od strony Bramy Zielonej i Długiego Pobrzeża, znajduje się tablica pamiątkowa z datą budowy „1928” i zatartym po 1945 r. napisem „Grüne Brücke”.

Skąd taka nazwa? Uważa się, że pochodzi ona albo od barwy kamienia użytego do budowy tego obiektu, albo od koloru… pleśni pokrywającej podpory.

TV

Chirurg i artysta