Usunąć glony, wzmocnić konstrukcję
Most Zielony łączy dwa brzegi Starej Motławy, a jednocześnie Drogę Królewską i charakterystyczną Zieloną Bramę z ul. Stągiewną.
W najbliższych miesiącach zostanie zmodernizowany i odświeżony - usunięte zostaną m.in. widoczne na nim glony i porosty. Przede wszystkim jednak wzmocnione zostaną jego przęsła i wyremontowane dwa filary, na których jest oparty, a także przyczółki.
Wyremontowana zostanie także nawierzchnia jezdni, która wykonana jest z kostki kamiennej i chodniki z płyt betonowych. Zaplanowano też konserwację przyczółka ceglanego znajdującego się od strony Bramy Zielonej, będącego pozostałością mostu z 1883 r., oraz remont chodnika biegnącego wzdłuż muru przyczółka.
Elementy przęseł zostaną oczyszczone ze skorodowanego betonu, zdezynfekowane w miejscach, w których pojawiły się glony i porosty, a także odsolone w miejscach mocno zasolonych.
Rysy i pęknięcia zostaną uszczelnione, a większe ubytki betonu wypełnione zaprawami.
Ułożona zostanie też nowa żelbetowa płyta wzmacniająca połączona z istniejącą. Wymienione zostaną również dylatacje, a także balustrady.
Modernizacja mostu Siennickiego nabiera tempa
Okładziny z zielonego piaskowca
Prace konserwacyjne obejmą także kamienne okładziny murków żelbetowych. Okładziny betonowe balustrad oraz filarów zostaną zastąpione z kolei nowymi z ciemnozielonego piaskowca z kamieniołomu Komańcza-Jawornik.
Prace modernizacyjne mają potrwać osiem miesięcy. Do 14 listopada br. można składać oferty na ich realizację.
Co ważne, most będzie - przez cały okres trwania prac - dostępny dla pieszych. Trzeba będzie jednak liczyć się z tymczasowymi zawężeniami i pewnymi utrudnieniami w ruchu.
Intensywnie na moście Popielnym. “Deszczówka” już naprawiona
Król gdańskich mostów
Most Zielony posiada charakterystyczny dla gdańskich mostów zwodzonych układ konstrukcyjny składający się z dwóch stałych przęseł najazdowych oraz środkowego przęsła zwodzonego - od 1993 roku przebudowanego na stałe. Taki układ posiadają także mosty: Popielny, Toruński, Rogoźników i Krowi. Zielony stoi na czterech podporach: dwóch przyczółkach oraz dwóch filarach znajdujących się w korycie rzeki. Długość całkowita tego obiektu wynosi 43,60 m, a szerokość - 17,20 m.
Ten zabytkowy obiekt określany jest nierzadko „Królem gdańskich mostów”. Według Gedanopedii, jako most Zielony określany jest od roku 1599. Wcześniej był to most Kogi. Z kolei według Wikipedii, Zielony Most został wzniesiony w 1564 r., według projektu Dirka Danielsa.
Obecną modernistyczną formę posiada od czasu przebudowy w 1928 r., zachowując konstrukcyjny schemat swojego poprzednika z 1883 r. Jako most zwodzony funkcjonował do marca 1945 r., kiedy to w wyniku działań wojennych doznał licznych uszkodzeń.
Przy wejściu na most, na murze od strony Bramy Zielonej i Długiego Pobrzeża, znajduje się tablica pamiątkowa z datą budowy „1928” i zatartym po 1945 r. napisem „Grüne Brücke”.
Skąd taka nazwa? Uważa się, że pochodzi ona albo od barwy kamienia użytego do budowy tego obiektu, albo od koloru… pleśni pokrywającej podpory.