Radni miasta Gdańska za dalszym rozwojem systemu Fala

Rada Miasta Gdańska zmieniła w czwartek, 19 grudnia, zasady współfinansowania regionalnej spółki InnoBaltica, która odpowiada za budowanie systemu Fala - do zakupu biletów w komunikacji publicznej na Pomorzu. To zgodne z zaleceniami Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO). Korekta ma tylko charakter porządkujący. Według RIO, uchwała radnych dotycząca wsparcia InnoBaltica powinna bowiem określać sposób ustalania rekompensaty, a nie jej sztywną wartość.
18.12.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
gcm-download-1920-2023-01-23-terminal-fala-001.332c1904.JPG
System Fala działa w Pomorskiem od marca 2020 r.
fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Gorąca debata nad Falą

Dalsze wspieranie finansowe systemu Fala mocno skrytykowali radni opozycyjnego klubu Prawa i Sprawiedliwości. Ich zdaniem jest on niewydolny i wielu pasażerów na niego narzeka. Padły głosy, żeby miasto Gdańsk wycofało się z tego wspólnego pomorskiego systemu sprzedaży biletów w komunikacji publicznej.

Na zarzuty radnych PiS odpowiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.

- Ciężko mówić, że system nie działa jeżeli 20 tysięcy osób każdego z dnia z niego korzysta i kupuje bilety. Wprowadzamy w życie tylko zalecenia RIO. Przegłosowana przez radnych uchwała nie wprowadza w przyszłości żadnej dowolności, ani automatyzmu w finansowaniu spółki InnoBaltica - wyjaśnił Piotr Borawski.

Aplikacja Fali będzie lepsza

Przyznał jednocześnie, że największym wyzwaniem systemu Fala jest dziś aplikacja, za którą odpowiada Asseco Data Systems.

System FALA. Od sierpnia inne zasady sprzedaży biletów okresowych

- Jeżeli chodzi o “apkę”, to chcemy powtórzyć sytuację, która miała miejsce w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Tam ludzie też narzekali na nią. A potem w krótkim czasie Asseco wprowadziła zmiany w aplikacji i jej oceny wzrosły do poziomu 4,5. W ciągu najbliższych 4-6 miesięcy zmienimy aplikację Fala na taki sam wzór, jak w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii poprawiając jej ergonomię - zapowiedział Piotr Borawski.

Liczba skarg nie przytłacza

O działaniu systemu Fala opowiedział Radomir Matczak, prezes zarządu spółki InnoBaltica.

Przypomniał, że Fala ma charakter regionalny, obejmujący całe województwo pomorskie. W Gdańsku urządzenia Fali są w 454 pojazdach i jest ich prawie 3000.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest bardzo wiele rzeczy, które można jeszcze poprawić w działaniu systemu Fala. I to poprawiamy. Liczba reklamacji w stosunku do liczby transakcji nie stawia nas jednak na czele nieudanych przedsięwzięć. Tak na pewno nie jest. W tej chwili mamy poniżej dwóch promili reklamacji w stosunku do transakcji. To poziom przyzwoity. Choć wiemy, że pewne funkcjonalności mogłyby bardziej przyjazne użytkownikowi - mówił prezes spółki.  

Budżet Gdańska na 2026 rok uchwalony. Rekordowo dużo na inwestycje

W uzasadnieniu przegłosowanej przez radnych uchwały podano, że słka InnoBaltica unieważniła już trzeci przetarg z uwagi na znaczące przekroczenie zakładanego budżetu przez oferty złożone przez wszystkich wykonawców uczestniczących w postępowaniach.

- Brak operatora systemu wymaga zapewnienia większej elastyczności finansowej i organizacyjnej, aby możliwe było skuteczne wdrożenie projektu o strategicznym znaczeniu dla mieszkańców Gdańska i całego regionu.

 

TV

Marta solidarna