Pomorskie Centrum Inwestycyjne. 76 hektarów dla gospodarki

PCI - pod tym skrótem kryje się Pomorskie Centrum Inwestycyjne. To atrakcyjnie położony teren o powierzchni ponad 76 hektarów w granicach Portu Północnego. Grunt, gdzie dziś funkcjonuje PCI miasto Gdańsk w 2012 r. przekazało komunalnej spółce InvestGDA. Ta od od razu zajęła się jego zagospodarowaniem. Dziś projekt komercjalizacji PCI jest zakończony. Jakie pozytywne efekty przyniósł miastu Gdańsk, mieszkańcom oraz całemu regionowi pomorskiemu?
16.06.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać duży kompleks magazynowy zlokalizowany w pobliżu portu morskiego, otoczony terenami zielonymi i infrastrukturą logistyczną. Przed magazynem znajdują się kontenery, place manewrowe, parkingi oraz miejsce budowy z pracującą koparką, co wskazuje na rozwijającą się działalność przemysłową i transportową.
Pomorskie Centrum Inwestycyjne - sztandarowy projekt investGDA
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Jak zrodziło się PCI?

Aby zrozumieć, czym jest Pomorskie Centrum Inwestycyjne musimy się cofnąć o kilkanaście lat wstecz. 
 
Miasto Gdańsk przekazało spółce InvestGDA (oficjalna nazwa: Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego) w formie aportu tereny portowe położone w Gdańsku-Stogach, o łącznej powierzchni 185,4 hektarów. 
 
Grunty zostały wniesione w dwóch etapach:
 
  • w 2010 roku - o powierzchni 109,2 ha
  • w 2012 roku - o powierzchni 76,2 ha
Tereny, które otrzymała spółka InvestGDA, oddzielone barierą architektoniczną w postaci ropociągów, zostały podzielone na dwie części:
 
  • północną (zlokalizowaną bliżej morza) o powierzchni 109,2310 ha – nazwanej Pomorskie Centrum Logistyczne (PCL)
  • południową (zlokalizowaną bliżej Trasy Sucharskiego) o powierzchni 76,1774 ha – nazwanej Pomorskie Centrum Inwestycyjne (PCI)
Na załączonej mapie przedstawiono obszar Portu Gdańsk, a konkretnie jego dwie części oznaczone jako: PCL – Północny Centralny Lądowy PCI – Północny Centralny Intermodalny
 
mat. InvestGDA
 
Obszar PCI stanowi serce przemysłowego Gdańska. Znajduje się w całości w granicach Portu Północnego, w bezpośrednim sąsiedztwie morskiego terminala głębokowodnego Baltic Hub, pomiędzy trasą połączeń kolejowo-drogowych terminala kontenerowego a układem kolejowo-drogowym w rejonie wybudowanej i oddanej do użytku w 2013 r. Trasy Sucharskiego.
 
Poza tym, PCI leży w delcie Wisły, pomiędzy linią brzegową Zatoki Gdańskiej a Martwą Wisłą.

Roboty porządkowe oraz infrastrukturalne

13 lat temu obszar PCI był niezagospodarowany. W większości zajmowały go nieużytki. Teren ten był częściowo wykorzystywany jako poligon, który trzeba było oczyścić i odminować. Ponadto był zdegradowany przez działalność związaną z poszukiwaniem złóż bursztynu. Występowały na nim liczne wyrobiska. Obszar częściowo wymagał wylesienia. 
 
Aby zainteresować potencjalnych inwestorów projektem PCI investGDA musiał wykonać szereg niezbędnych prac przygotowawczych. Były to:  
 
  • Niwelacja terenu
  • Uporządkowanie terenu
  • Badania saperskie
  • Usunięcie kolizji z istniejącymi sieciami
  • Prace sieciowe 
  • Prace drogowe
  • Prace ziemne
Potem przyszedł czas na znacznie poważniejsze inwestycje o charakterze infrastrukturalnym, na które spółka InvestGDA wydała ok. 35,4 miliona złotych. 
 
Była to m.in.: 
 
  • Budowa i rozbudowa ul. prof. W. Andruszkiewicza (stanowiącej zjazd z Trasy Sucharskiego do biurowca Koga)
  • Budowa wewnętrznego układu drogowego wraz z infrastrukturą technicznego
  • Połączenie wewnętrznego układu drogowego z ul. Nową Portową 
  • Budowa zbiornika retencyjnego 
  • Budowa dwóch placów składowych
  • Budowa instalacji fotowoltaicznej na zbiorniku retencyjnym
Na drugim załączonym obrazie znajduje się mapa lokalizacyjna z oznaczeniem: „Tereny inwestycyjne PCI” Oznaczono je: czerwonym okręgiem w rejonie portu morskiego w Gdańsku, w dzielnicy Stogi, oraz podpisem z czerwonym wskaźnikiem: „Tereny inwestycyjne PCI”.
 
mat. InvestGDA

Jakie były największe wyzwania w projekcie PCI?

O tym, dlaczego powyższe inwestycje były tak ważne dla powodzenia projektu PCI tłumaczy wiceprezes InvestGDA Marek Ossowski:
 
Na początku największym problemem było zdobycie finansowania przez przyszłych inwestorów. Trudno jest bowiem przekonać bank do realizacji kapitałochłonnej inwestycji na obcym terenie w formie dzierżawy.
Pokazywanie „dobrego”, ale “gołego” terenu nie stanowiło istotnego magnesu. Dopiero wtedy, gdy zdjęliśmy z inwestora budowę dróg i infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, to całość stawała się atrakcyjna. Zadziałał mechanizm “plug in” - inwestor przychodził i “podłączał się do przygotowanego gniazdka". 
Warto zaznaczyć, że część wspomnianych inwestycji infrastrukturalnych uzyskało dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej (do placu składowego wraz z infrastrukturą techniczną w kwocie 3 mln zł - 35 procent wydatków, do budowy zbiornika retencyjnego w kwocie 3,3 mln zł - 85 procent wydatków). 
Na drugim zdjęciu widzimy mężczyznę stojącego na tle panoramicznego widoku przemysłowo-logistycznego krajobrazu, prawdopodobnie na tarasie lub dachu budynku. Ma dłuższe, siwiejące włosy, zarost i patrzy spokojnie w stronę obiektywu. Ubrany jest elegancko – ma na sobie ciemnogranatową marynarkę i jasną koszulę bez krawata, co nadaje mu profesjonalny, ale niezbyt formalny wygląd. Opiera się o metalową barierkę, a w tle widoczne są magazyny, tereny zielone i maszyny budowlane, co może sugerować, że jest związany z branżą nieruchomości, przemysłu lub inwestycji infrastrukturalnych.
Paweł Orłowski, prezes InvestGDA
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Nakłady inwestycyjne ponieśli też sami inwestorzy na terenie PCI. Była to kwota ok. 1,25 mld zł, w efekcie czego wybudowano np. hale produkcyjne i magazynowe oraz place składowe.  
 

Zbilansujmy teraz korzyści, jakie przyniosła komercjalizacja obszaru PCI. Podzielimy je na dwie kategorie ekonomiczne oraz gospodarcze i społeczne.

KORZYŚCI EKONOMICZNE:  

  • powstało ok. 1,5 tys. nowych miejsc pracy w sektorze produkcyjnym, usługowym oraz branży dystrybucyjnej zarówno na stanowiskach kierowniczych, jak i robotniczych
  • roczne wpływy do budżetu Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości wynoszą ok. 5 mln zł
  • wprowadzony model sprzedaży zawierający element stałej służebności związanej z możliwością korzystania z wewnętrznego układu drogowego - stanowi to dodatkowe źródło przychodu dla InvestGDA w kwocie ok. 2 - 3 mln zł rocznie 

KORZYŚCI GOSPODARCZE I SPOŁECZNE:

Rozwój regionu

  • budowa ul. Andruszkiewicza oraz wewnętrznego układu drogowego w celu polepszenia dostępności do terenów portowych ciężkiego ruchu kołowego
  • utworzenie terenów rekreacyjnych nad wybudowanymi zbiornikami retencyjnymi
  • sprzyjanie rozwojowi Portu Gdańsk m.in. poprzez zapewnianie zwiększonych przeładunków przez inwestorów PCI (jako jeden z elementów zawieranych transakcji)

Innowacyjność

  • przyciągnięcie przedsiębiorców realizujących projekty badawczo-rozwojowe
  • budowa innowacyjnych zbiorników retencyjnych (nagrody Tytan 2022 w kategorii projekt roku)
  • zawieranie wymogów w przetargach odnośnie konieczności wpisywania się inwestorów PCI w Inteligentne Specjalizacje Pomorza

Odpowiedzialność biznesu

  • zaangażowanie firm w działania CSR (ang. czyli Corporate Social Responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu), np. kampania Rowerowy Maj, Northvolt po sąsiedzku,
  • uczestnictwo spółki 7r/CTP Omega w projektach miejskich m.in. przekazanie ok. 2 mln zł na prace aranżacyjne strefy wejściowej „Drogi do wolności” przy Europejskim Centrum Solidarności
Dywersyfikacja gospodarcza
 
  • przyciągnięcie przedsiębiorstw z różnych sektorów m.in. produkcji, usług, przetwórstwa, dystrybucji oraz prefabrykacji
  • uczynienie regionu bardziej odpornym na wahania koniunktury gospodarczej

Zrównoważony rozwój

  • zapobieganie nadmiernemu rozrostowi Gdańska poprzez skoncentrowanie działalności przemysłowej na terenie parku, co jest zgodne z koncepcją rozwoju Gdańska do wewnątrz, wskazaną w Strategii Gdańsk 2030 Plus

Wszystko to, czym zajmuje się InvestGDA leży w interesie lokalnej, gdańskiej gospodarki. Z komercjalizacji gruntów na terenie PCI miasto ma wiele wymiernych korzyści w postaci na przykład podatków od nieruchomości i nowych miejsc pracy. Powstałe na obszarze PCI firmy płacą podatki związane z działalnością, a zatrudnione osoby podatek PIT.

Co też istotne, korzyści z działalności firm zlokalizowanych na terenie PCI mają też różne przedsiębiorstwa z Gdańska, które są ich kooperantami

- mówi Paweł Orłowski, prezes InvestGDA. 

PCI miksem gigantów, średnich i małych firm

Z ponad 76 hektarów, jakie obejmuje PCI największy udział - 58,46 ha - stanowią nieruchomości sprzedane przez InvestGDA (ponad 76 procent powierzchni PCI). Nieruchomości dzierżawione obejmują 8,40 ha (11 procent powierzchni PCI). Nieruchomości wykorzystane pod infrastrukturę (układ drogowy, zbiorniki) to 7,46 ha (9,8 procent powierzchni PCI).

Na zdjęciu widzimy mężczyznę w średnim wieku stojącego na dachu budynku lub tarasie z widokiem na otwartą przestrzeń w tle. Ma siwe włosy, krótko przystrzyżoną brodę i nosi okulary z ciemnymi oprawkami. Ubrany jest elegancko, lecz z nutą swobody – ma na sobie zieloną marynarkę z aksamitu lub innego miękkiego materiału oraz białą koszulę w drobny wzór. Opiera się o barierkę, patrząc spokojnie w stronę aparatu. W tle widać nowoczesne elementy architektury i zieleń na horyzoncie, co nadaje zdjęciu profesjonalny, ale jednocześnie naturalny charakter.
Marek Ossowski, wiceprezes InvestGDA
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Pozostały obszar PCI stanowi m.in. zbudowany przez InvestGDA nowoczesny biurowiec Koga. Budynek ma powierzchnię 8 120 metrów kwadratowych. Został wybudowany i zaaranżowany w standardzie klasy A.

Wiceprezes InvestGDA Marek Ossowski wyjaśnia, że w PCI spółka wypracowała nowy model komercjalizacji terenu.
 
Jest o wiele efektywniejszy niż zwykła sprzedaż gruntu. Wyjątkowość PCI polega też na jego lokalizacji - to bezpośrednie zaplecze gdańskiego portu. 
Warto pamiętać, że na tym terenie działają nie tylko duże, międzynarodowe firmy, ale też średnie i małe spółki, w tym o charakterze lokalnym. To od początku było naszym celem, aby w PCI obecni byli nie tylko giganci, by nie zabrakło trójmiejskich podmiotów gospodarczych. 
Co najważniejsze, cały obszar PCI został podzielony na dwie części: produkcyjną - gdzie akurat pierwszym inwestorem był Northvolt - oraz poza produkcyjną.
- nadmienia Marek Ossowski.
 
JAKIE FIRMY ZAINWESTOWAŁY W PCI? (kolejność pod względem wielkości zajmowanego obszaru) 
 
  1. CTP Omega Poland - usługi (powierzchnie magazynowe) - kapitał holenderski - 34,1 ha
  2. Northvolt Poland - produkcja (przemysł akumulatorów) - kapitał szwedzki - 15,1 ha
  3. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. - usługi - kapitał polski - 9,3 ha
  4. Poleko Budownictwo - usługi (budownictwo) - kapitał polski - 5,5 ha
  5. Przedsiębiorstwo Usługowe Poż-Pliszka - usługi (ochrona przeciwpożarowa) - kapitał polski - 1,3 ha
  6. Off-Dock Gdańsk - usługi (przemysł kontenerowy) - kapitał polski - 1,0 ha
  7. Muehlhan Polska - produkcja/usługi (przemysł morski) - kapitał niemiecki - 0,7 ha

Fotowoltaika na wodzie zdała egzamin. Doświadczenie z Gdańska zaprocentuje teraz w Żarnowcu 

Prezes InvestGDA Paweł Orłowski zwraca uwagę, że PCI stanowi "idealny wzór systemu naczyń połączonych", ponieważ firmy tam działające współpracują w ścisły sposób z Portem Gdańsk i Baltic Hub.

- Trzeba podkreślić, że udział małych i średnich firm w PCI był możliwy dzięki wsparciu finansowemu z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonemu na przygotowanie terenu.
Ściągnięcie do PCI światowego, globalnego operatora, jakim jest CTP przyciąga automatycznie szereg innych podmiotów. To klasyczny przykład “kuli śniegowej”

- mówi prezes InvestGDA. 

TV

Dwie kluczowe inwestycje w Porcie Gdańsk