Jakie będą zadania "Czajki"?
“Czajka”, szósty okręt z serii Kormoran II, został zbudowany przez konsorcjum, którego trzon tworzą: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna (obie instytucje z Gdyni).
Gdańska Stocznia „Remontowa” z pierwszym promem na gaz LNG
Kormorany II należą do najnowocześniejszych jednostek na świecie w zakresie walki minowej. Są wyposażone w zaawansowane systemy hydrograficzne, sonarowe i neutralizacji zagrożeń, umożliwiają nie tylko poszukiwanie, identyfikację, klasyfikację i niszczenie min morskich, ale również przeciwdziałanie dywersji podwodnej, patrolowanie torów wodnych oraz ochronę infrastruktury krytycznej.
Okręt będzie operować zarówno w polskiej strefie ekonomicznej, jak i misjach NATO na Morzu Bałtyckim i Północnym.
Projekt okrętu typu Kormoran II wykonany został przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design&Consulting. Masa konstrukcji kadłuba to ok. 284,5 ton.
Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej, wszystkie spawane zamocowania i fundamenty zaś - z nisko magnetycznej stali nierdzewnej. Dokumentacja produkcyjna każdej z jednostek to ok. tysiąc różnych dokumentów, z zakresu dotyczącego samej stoczni liczy sobie ponad 60 tysięcy stron.
Gdańska stocznia zbuduje nowoczesny prom pasażersko-samochodowy. Gdzie będzie pływać?
„Czajka” trafi do służby w Marynarce Wojennej w 2027 r. Zasili 12. Dywizjon Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu (Zachodniopomorskie).
Okręt "Czajka" w liczbach:
- długość: 58,50 m
- szerokość: 10,30 m
- wyporność: do 850 ton
Pierwsze trzy niszczyciele min z tej serii - ORP Kormoran, ORP Albatros i ORP Mewa - zostały przekazane polskim morskim siłom zbrojnym w latach 2017-2022.
W czerwcu w 2024 r. w Remontowa Shipbuilding zwodowano niszczyciela min “Jaskółkę”, czwartego z serii Kormoran II, podniesienie bandery na nim planowane jest w 2026 r.
Z kolei, w marcu 2024 r. uroczyście położono stępkę pod budowę piątego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Okręt będzie nosił nazwę „Rybitwa” i zostanie przekazany Marynarce Wojennej w 2027 r.
Stocznia z 80-letnią tradycją
Remontowa Shipbuilding S.A. jest jedną z czołowych firm należących do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.
Stocznia zaczęła produkcję w 1945 r. tuż po zakończeniu II wojny światowej. Jest kontynuatorką działającej przez kilka dekad PRL Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte. W tym czasie budowała głównie okręty wojenne, w tym desantowe, jednostki szkolne i kutry torpedowe. Ich odbiorcą były marynarki wojenne Polski, ZSRR, Bułgarii, Jugosławii i NRD. Z pochylni stoczni spływały też na wodę specjalistyczne statki rybackie.
W 1993 r. doszło do przekształcenia Stoczni Północnej w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.
Lata 90. XX wieku to rozpoczęcie w stoczni budowy statków towarowych, promów pasażersko-samochodowych, statków do obsługi przemysłu offshore oraz holowników.
W 2003 r. głównym akcjonariuszem zakładu stała się Gdańska Stocznia “Remontowa” (później Remontowa Holding SA). W 2011 r. przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Remontowa Shipbuilding.
ZOBACZ ZDJĘCIA ZE CHRZTU I WODOWANIA NISZCZYCIELA MIN "CZAJKA":
Firma wróciła do współpracy z Marynarką Wojenną RP. Podpisano kontrakty na budowę niszczycieli min i holowników. W 2021 r. stocznia przystąpiła do Konsorcjum PGZ-Miecznik, którego zadaniem jest dostawa trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP.
W ostatnich latach Remontowa Shipbuilding buduje też nowoczesne promy pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii Torghatten Nord AS.
Ten prom ma symbol "Made in Poland". Ważne wodowanie w Gdańskiej Stoczni "Remontowej"
Powierzchnia całkowita Remontowa Shipbuilding wynosi 269 100 metrów kwadratowych. Odpowiada to wielkości ponad 38 boisk piłkarskich.