Sposób na wąskie uliczki
Midibusy o napędzie elektrycznym mają zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy od momentu podpisania umowy. Te niewielkie autobusy przeznaczone będą przede wszystkim do obsługi linii o mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego oraz tras przebiegających przez wąskie ulice, osiedla i obszary o ograniczonej dostępności dla większych busów.
- Takie pojazdy świetnie sprawdzają się na krótkich trasach - prowadzących z dzielnic o wąskich ulicach do węzłów przesiadkowych na tramwaj lub kolej. Potrzebujemy ich więcej, aby usprawnić naszą komunikację miejską - wyjaśnia Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.
Ujeścisko. Zajezdnia na Warszawskiej, nowe życie dla Hallera
Dla niepełnosprawnych, dla najmłodszych, dla seniorów
Midibusy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, jak również rodziców z wózkami dziecięcymi. Zostaną wyposażone w platformy wjazdowe, przyciski opisane w alfabecie Braille`a, a także systemy bezpieczeństwa, w tym kamery 360° i tzw. asystenta martwego pola. W pojazdach zamontowane będą defibrylatory AED, a także nowoczesne oświetlenie LED i ergonomiczne fotele.
Ich długość wynosić będzie od 8,5 do 9,5 metra. Minimalny przebieg pojazdu wynosić ma 250 km.
Mniejsze busy kursują obecnie m.in. po ulicach Śródmieścia. Są też na wybranych trasach w dzielnicy Wzgórze Mickiewicza i na Kokoszkach.
Zakup nowych autobusów zostanie sfinansowany z pożyczki udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Zielona Transformacja Miast”, który korzysta z unijnych środków Krajowego Planu Odbudowy.