• Start
  • Wiadomości
  • O tabu w szkole, czyli rozpoczęcie IX edycji Kreatywnej Pedagogiki

O tabu w szkole, czyli uroczyste rozpoczęcie IX edycji Kreatywnej Pedagogiki w Gdańsku

O emocjach i zdrowiu psychicznym - zarówno uczniów jak i nauczycieli, o przemocy w rodzinach uczniów i przemocy wśród rówieśników, o empatii wobec ukraińskich uczniów, ale też o... przeklinaniu. W ramach inauguracji kolejnej edycji Kreatywnej Pedagogiki nauczyciele mieli okazję wysłuchać specjalistycznych wykładów poprowadzonych m.in. przez lekarzy i prawników.
( Publikacja: 17.09.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Inauguracja IX edycji Kreatywnej Pedagogiki odbyła się w gmachu Europejskiego Centrum Solidarności
Inauguracja IX edycji Kreatywnej Pedagogiki odbyła się w gmachu Europejskiego Centrum Solidarności
fot. Paweł Marcinko / KFP

Kreatywna Pedagogika to projekt doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli, który stworzyli sami nauczyciele. W sobotę, 17 września, w gmachu Europejskiego Centrum Solidarności, uroczyście rozpoczęto dziewiątą edycję KP. Z tej okazji przygotowano wykłady i specjalistyczne warsztaty poświęcone przede wszystkim zagadnieniom i problemom, z którymi na co dzień mierzą się nauczyciele. Chętni mogli skorzystać też z porad prawnych. Hasłem przewodnim tegorocznej inauguracji było: "Bez tabu. O czym nie mówi się w szkole. Edukacja, prawo, zdrowie".

Apel na Westerplatte - Szkoła Podstawowa nr 45 świętowała 65-lecie przy pomniku swego patrona

Monika Chabior: - To, co robicie, nadaje sens gdańskiej edukacji

Obecnych na inauguracji przywitała zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Monika Chabior.

- Myślę, że dzięki Wam mamy w Gdańsku tę "kołderkę" tabu trochę bardziej uchyloną, bardziej odkryte obawy, lęki, właśnie te problemy i zagadnienia, które może gdzieś indziej są bardziej zamknięte i trochę bardziej buzują pod spodem. Bo dzięki temu, że spotykacie się regularnie, że sobą, w bezpiecznych warunkach, mówicie o rzeczach, o sprawach, które was bolą. My, jako urząd, też tego słuchamy i zastanawiamy, w jaki sposób sobie radzić, jak pomóc wam, uczniom i ich rodzinom z problemami - podkreśliła Monika Chabior. - W dzisiejszym dyskursie społeczno-politycznym edukacja stała się walką przeciwnych sił, często nie zrozumiałych ani dla osób, które w niej uczestniczą, ani dla tych, którzy stoją obok. Dlatego wasze nawoływanie o to, aby postawić uczniów i uczennice w centrum, żeby wsłuchać się w nauczyciela, żeby zrozumieć, że osobą która wie jak uczyć, jest nauczyciel, a nie wszyscy wokół, jest ważne. Dziękuję wam za to. To, co robicie, nadaje sens gdańskiej edukacji - dodała.

Wiceprezydent Chabior zwróciła uwagę, że w projekcie Kreatywnej Pedagogiki dotąd, w skali roku, brało udział około 800 nauczycieli i nauczycielek pracujących w gdańskich placówkach.

Zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Monika Chabior:
- Dzięki Wam (Kreatywnej Pedagogice - dop.red.) mamy tę kołderkę  tabu trochę bardziej uchyloną, bardziej odkryte obawy i lęki
Zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Monika Chabior: - Dzięki Wam (Kreatywnej Pedagogice - dop.red.) mamy tę "kołderkę" tabu trochę bardziej uchyloną, bardziej odkryte obawy i lęki
fot. Paweł Marcinko / KFP

ZdrovveLove i program wsparcia zdrowia psychicznego

Monika Chabior przyznała też, że Miasto przygotowuje się do nowej odsłony programu edukacji seksualnej, zwanej ZdrovveLove.

- W tym roku ten program będzie prowadzony przez Gdański Ośrodek Promocji Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień. Można zaprosić ten program do szkoły, ale można też przyjść z dziećmi do siedziby GOPZ iPU. Będą liczne wykłady i zajęcia, także dla dorosłych - dla rodziców i nauczycieli. Program trochę się zmieni, ale on jest. Pytanie, czy będziemy mieli odwagę z niego skorzystać? Bo to jest największe dla nas wyzwanie - nie ukrywała zastępczyni prezydent Gdańska.

Przypomniała też, że Miasto pochyliło się przed kilku laty nad kwestią zdrowia psychicznego.

- Dzięki waszej inicjatywie uruchomiliśmy program "Jestem" wraz z Gdańskim Ośrodkiem Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży. Zajęcia są dla dzieci, rodziców, ale też dla nauczycieli. Zachęcam do korzystania - podkreśliła.

Oferta Hevelianum dla szkół - nauczyciele mogą ją poznać na spotkaniu szkoleniowym

Europejskie Centrum Solidarności reaguje na przedmiot szkolny Historia i Teraźniejszość

Patrycja Medowska, zastępczyni dyrektora ECS, poinformowała nauczycieli o przygotowywanej przez tę placówkę nowej ofercie edukacyjnej dedykowanej m.in. gdańskim uczniom i nauczycielom.

- O czym mówi się bez tabu w Europejskim Centrum Solidarności? O historii współczesnej. Nasza misja edukacyjna zawiera się w haśle: "Poznaj historię, zadecyduj o przyszłości". Historia jest dla nas punktem wyjścia, ale nie są ważne dla nas tylko same fakty historyczne i chronologia, tylko to, co się za tymi faktami historycznymi kryje: jacy ludzie, jakie postawy i decyzje, jakie współczesne sensy tych historycznych faktów - zawsze w kontekście bliskim młodemu człowiekowi - podkreśliła wicedyrektor Patrycja Medowska. - Szykujemy na ten rok szkolny "odświeżoną" ofertę edukacyjną. Po to, żeby odpowiedzieć też na waszą potrzebę - nawiązuję tu do nowego przedmiotu szkolnego "Historia i Teraźniejszość". Przygotowujemy dla was atrakcyjne materiały, z których będziecie mogli skorzystać ucząc, no właśnie, historii i teraźniejszości.

Czym jest Kreatywna Pedagogika?

Przed dziewięciu laty grupa gdańskich nauczycieli uznała, że przemiany we współczesnym świecie, zmiany w kulturze i na rynku pracy wymuszają nowe nauczanie w szkole.

- Coraz częściej nauczyciele wyrażają bezradność w kontaktach z uczniami, którzy wydają im się „trudni”, nadpobudliwi i niechętni do współpracy. Uczniowie z kolei twierdzą, że szkoła jest nudna i odległa od prawdziwego życia. Pracodawcy krytykują anachroniczny, skostniały system oparty na bierności podmiotu, nie kształcący kreatywności. Potwierdzają to analizy wyników egzaminów zewnętrznych. Wiemy, że w edukacji potrzebne są zmiany - tłumaczyli nauczyciele z KP.

Dlatego zgromadzili się wokół projektu Kreatywna Pedagogika, która opiera się na stałej współpracy nauczycieli w grupach samodoskonalenia zawodowego. Międzyszkolne zespoły wspierają się w codziennej pracy, doskonalą warsztat, omawiają swoją praktykę. To dwa rodzaje grup: przedmiotowe - dla zainteresowanych nowoczesnymi metodami nauczania, i problemowe - dla tych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę psychologiczną i pedagogiczną.