
Charakterystyka zwodowanego statku

Przystanek SKM Gdańsk Stocznia znów czynny
- długość: 83 metry
- szerokość: 17 metrów
- zanurzenie maksymalne; 7,45 m
- tonaż: 4000 GT
- objętość ładowni: 2700 m3

"Rogne" jest dziewiątym statkiem wykonanym w Gdańsku przez Karstensen Shipyard Poland.
Więcej o gdańskiej stoczni
Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.
Współpraca stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.
Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków
Koniecznością stała się więc przeprowadzka zakładu do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90 wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.

Karstensen Shipyard Poland produkcję do Gdańska zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r.
Firma działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska 7 fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3.
ZOBACZ FILM Z WODOWANIA STATKU W STOCZNI KARSTENSEN SHIPYARD POLAND: