• Start
  • Wiadomości
  • Nowoczesny statek rybacki zwodowany w Karstensen Shipyard Poland

Nowoczesny statek rybacki zwodowany w Karstensen Shipyard Poland

Częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego dla norweskiego armatora zwodowano w piątek, 24 stycznia w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Nowoczesna jednostka "Rogne" ma 83 metry długości i 17 metrów szerokości. Budowa statku trwała od lutego 2024 r. 
24.01.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy duży statek o nazwie ROGNE M-100-HØ  znajdujący się w stoczni. Statek ma elegancki, czarny kadłub z białymi pasami i nowoczesną konstrukcję. Na pokładzie widać mostek kapitański oraz liczne szczegóły techniczne. W tle znajdują się żurawie portowe i fragmenty infrastruktury stoczniowej, co sugeruje, że jednostka jest w trakcie budowy, modernizacji lub inspekcji. Na pierwszym planie widoczni są pracownicy stoczni w roboczych uniformach i kaskach, co podkreśla techniczne otoczenie i procesy pracy w stoczni. Niebo jest lekko zachmurzone, co nadaje scenie neutralne oświetlenie.
"Rogne" to dziewiąty statek zbudowany w Gdańsku przez Karstensen Shipyard Poland
fot. Anna Rezulak/ KFP

Charakterystyka zwodowanego statku

“Rogne” to kolejny trawler RSW (ang. Refrigerated Sea Water), wykonany przez gdańską stocznię. Jednostka posiada ładownie ze schładzaną wodą morską. Statek jest przeznaczony do połowu ryb pelagicznych (żyjących na otwartych akwenach) typu makrela i śledź do celów konsumpcyjnych. Na tego typu jednostce rybacy mogą też łowić inne gatunki służące do produkcji mączki rybnej stanowiącej składnik karmy. 
 
Ryby z połowu ze statku typu RSW transportowane są żywe na ląd, a następnie przeznaczone do przetwórstwa. 
 
Portem macierzystym statku “Rogne” będzie Fosnavag w Norwegii.
Na zdjęciu widać statek „ROGNE” z portem macierzystym oznaczonym jako „FOSNAVAG”, znajdujący się w stoczni. Ujęcie przedstawia tylną część statku z mostkiem i częścią techniczną, a także liczne detale konstrukcyjne, takie jak rury wydechowe i elementy instalacji. W tle widać wysokie zielone żurawie stoczniowe, które służą do obsługi budowy i konserwacji statków. Na dole po prawej stronie widoczni są pracownicy w kamizelkach odblaskowych i kaskach, co wskazuje na trwające prace techniczne. Pod kadłubem można zauważyć śrubę napędową, a częściowo widać również wodę, w której jednostka jest zanurzona. Słońce oświetla scenę, nadając kontrast i podkreślając detale ciemnego kadłuba statku. Cała scena oddaje atmosferę pracy w stoczniowej infrastrukturze, z wyraźnym akcentem na nowoczesną technologię i precyzję wykonania statku.
Zwodowany statek to jedna z największych jednostek wykonanych przez Karstensen Shipyard Poland
fot. Anna Rezulak/ KFP
 
- Zwodowany kadłub jest częściowo wyposażony. Zamontowane zostały już główne komponenty takie jak dwa silniki główne, przekładnie, prądnice wałowe i wał napędowy oraz duże fragmenty instalacji chłodzącej - mówi Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland. 
 
Teraz jednostkę czeka holowanie do stoczni w Skagen. Przy dobrych warunkach pogodowych potrwa to dwa dni. W duńskim zakładzie przez następne ok. pół roku nastąpi już pełne wyposażenie kutra. 

Przystanek SKM Gdańsk Stocznia znów czynny

Zwodowany “Rogne” w liczbach: 
 
  • długość: 83 metry 
  • szerokość: 17 metrów
  • zanurzenie maksymalne; 7,45 m
  • tonaż: 4000 GT
  • objętość ładowni: 2700 m3
Na zdjęciu widoczny jest statek „ROGNE M-100-HØ” w stoczni, otoczony pracownikami w kaskach i roboczych uniformach. Kadłub statku jest elegancki, w czarno-białej kolorystyce, a nadbudówka prezentuje nowoczesną konstrukcję z przeszklonym mostkiem. W tle znajdują się wysokie zielone żurawie, typowe dla infrastruktury stoczniowej, co wskazuje na trwające prace techniczne lub wodowanie jednostki. Na pierwszym planie uwagę zwracają pracownicy, którzy obserwują proces lub uczestniczą w pracach. Ich odzież ochronna oraz oznaczenia firmowe wskazują na profesjonalny charakter tego miejsca. Scena ukazuje moment przygotowań lub zakończenia ważnego etapu budowy statku, co podkreśla obecność większej grupy ludzi oraz napięcie technicznego otoczenia. Na górnym pokładzie widoczne są osoby, które również biorą udział w wydarzeniu lub nadzorują jego przebieg. Niebo jest częściowo zachmurzone, a światło równomiernie oświetla całą scenę.
Załoga Karstensen Shipyard Poland liczy ponad 700 osób
fot. Anna Rezulak/ KFP

"Rogne" jest dziewiątym statkiem wykonanym w Gdańsku przez Karstensen Shipyard Poland. 

Więcej o gdańskiej stoczni

Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.

Współpraca stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.

Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków

Koniecznością stała się więc przeprowadzka zakładu do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90 wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.

Na zdjęciu przedstawiono bok statku „ROGNE” zanurzonego częściowo w wodzie w doku stoczniowym. Po lewej stronie widać kadłub statku w eleganckiej czarno-białej kolorystyce, z wyraźnymi liniami i otworami technicznymi. Na górnym pokładzie znajdują się pracownicy, którzy nadzorują procesy techniczne lub końcowe przygotowania. Po prawej stronie widać barierkę, za którą zgromadzili się ludzie – prawdopodobnie obserwatorzy lub pracownicy stoczni. Są ubrani w robocze kaski i ciepłe ubrania, co wskazuje na chłodną pogodę. Niektórzy z nich robią zdjęcia telefonami, dokumentując wydarzenie.  W tle widoczna jest infrastruktura stoczniowa, w tym żurawie i hala, a także masywna śruba napędowa statku przygotowanego do wodowania lub finalnych testów. Woda w doku oraz szczegóły techniczne tworzą scenę dynamiczną i pełną precyzyjnej pracy, charakterystyczną dla stoczniowego środowiska.
Statki budowane przez Karstensen Shipyard Poland są projektowane przez inżynierów z własnego biura. Z Danii stocznia dostaje plan generalny, podstawowy rysunek definiujący np. rozmiary statku i jego główne parametry
fot. Anna Rezulak/ KFP

Karstensen Shipyard Poland produkcję do Gdańska zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r. 

Firma działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska 7 fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3. 

ZOBACZ FILM Z WODOWANIA STATKU W STOCZNI KARSTENSEN SHIPYARD POLAND: 

TV

Rozbiórka estakady na ul. Elbląskiej postępuje