Nowoczesne formy edukacji
W październiku br. Związek Uczelni Fahrenheita (FarU) przekazał w użyczenie członkowskim uczelniom: Gdańskiemu Uniwersytetowi Medycznemu, Politechnice Gdańskiej i Uniwersytetowi Gdańskiemu nowoczesny sprzęt edukacyjny – po 6 par gogli VR wraz z autorskimi aplikacjami, kontrolerami, akcesoriami i futerałami transportowymi, a także wyposażenie niezbędne do bezpiecznej i komfortowej pracy: słupki odgradzające z taśmami, stojak do dezynfekcji oraz tekstylną ściankę.
– Technologie immersyjne umożliwiają pokazanie zjawisk, których nie da się doświadczyć w tradycyjny sposób, co ułatwia ich zrozumienie i zapamiętanie. Jako Związek zależy nam na wspieraniu nowoczesnych form edukacji i udostępnianiu narzędzi, dzięki którym uczelnie mogą w pełni wykorzystywać potencjał nowych technologii. Kadra akademicka i studenci z uczelni zrzeszonych w Związku mogą teraz wykorzystywać gogle VR do celów edukacyjnych, zarówno podczas zajęć jak i dodatkowych aktywności np. w ramach organizacji studenckich – tłumaczy Adriana Zaleska-Medynska, dyrektorka Związku Uczelni w Gdańsku im. D. Fahrenheita.
Technologie immersyjne pozwalają użytkownikom zanurzyć się w pełni w cyfrowym, trójwymiarowym świecie, odcinając go od otoczenia zewnętrznego. Stwarza to zupełnie nowe możliwości w edukacji, medycynie – terapii i diagnostyce, projektowaniu i produkcji, marketingu czy rozrywce. Dzięki tej technologii naukę można po prostu przeżyć.
Kos i Mos znów razem. Bursztyn z Kosmosu wrócił do Gdańska
O ropie i wietrze
Przekazane gogle VR Meta Quest 3 zawierają dwie autorskie aplikacje, które powstały w ostatnich miesiącach, dzięki współpracy z Aramco Europe oraz wsparciu merytorycznemu kadry naukowej z Politechniki Gdańskiej i nauczycieli z trzech gdańskich szkół - Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza, Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej i Szkoły Podstawowej nr 88 im. D. Fahrenheita w Gdańsku.
Pierwsza aplikacja wprowadza w tematykę ropy naftowej – jej powstawania, etapów przetwarzania i zastosowania. Druga dotyczy energetyki wiatrowej, pokazując, jak powstaje energia elektryczna, jak działa turbina oraz jak różne warunki wpływają na jej wydajność.
Przetestowane na uczniach
Nowy sprzęt został przetestowany na uczniach szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa pomorskiego, którzy zostali zaproszeni 26 listopada br. do Hevelianum, aby jako pierwsi zapoznali się z aplikacjami FarU.
Uczestnicy, blisko 120 osób, mogli skorzystać z dwóch wersji lektora – przygotowanej dla młodszych i starszych odbiorców – co pozwoliło dopasować narrację i poziom treści do ich wieku. Podczas zajęć poruszono tematy takie jak: powstawanie energii z wiatru, rola ropy naftowej w produkcji przedmiotów codziennego użytku, budowa turbiny wiatrowej oraz czynniki wpływające na jej działanie i efektywność.
Najlepsi młodzi zawodowcy w Gdańsku. SkillsPoland 2025
Dodatkowymi atrakcjami były: specjalnie przygotowana „wyspa” z okazami bezkręgowców i roślin, przy której odbywała się loteria dla aktywnych słuchaczy oraz warsztaty z wykorzystaniem miniaturowych samochodzików napędzanych wodorem wytwarzanym z energii słonecznej. Aktywności te towarzyszyły uczniom oczekującym na swoją kolej do skorzystania z gogli VR i miały formę wciągającego uzupełnienia głównego programu. Dzięki współpracy FarU z Hevelianum młodzież mogła także bezpłatnie zwiedzić wystawę stałą „Z Energią!”.