"Wybiórcze dobieranie faktów z najnowszej historii Polski"
Nowy przedmiot szkolny Historia i Teraźniejszość w szkołach średnich zastąpi od 1 września br. przedmiot Wiedza o Społeczeństwie. Obecnie na rynku dostępny jest tylko jeden podręcznik do nauki tego przedmiotu dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji i Nauki. Chodzi o wydawnictwo autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Zawarte w nim informacje budzą jednak sprzeciw w społeczeństwie, zwłaszcza zapisy dotyczące stosowanej we współczesnej medycynie metody in vitro. Przed kilkoma dniami oficjalne stanowisko w tej sprawie wyraziła Młodzieżowa Rada Miasta Gdańska. W poniedziałek, 22 sierpnia, głos w tej sprawie zabrał Mieczysław Struk.
W wydanym oświadczeniu, marszałek województwa zwraca uwagę na "wybiórcze dobieranie prezentowanych faktów z najnowszej historii Polski, marginalizowanie historii powszechnej i całkowite pominięcie wątków dotyczących podstawowej wiedzy potrzebnej młodym obywatelom - zasad funkcjonowania państwa prawa, kwestii swobód obywatelskich czy praw człowieka".
Dlaczego nie wszyscy gdańscy ósmoklasiści zostali przyjęci do wybranych szkół średnich?
- Nieuwzględnienie uwag krytycznych wobec projektu nowej podstawy programowej, a także forsowanie przez Ministra Edukacji i Nauki własnego światopoglądu oraz jednostronnej wizji historii Polski, przyczyniło się do przyjęcia zapisów budzących fundamentalne wątpliwości zarówno środowiska naukowego, jak i nauczycieli historii - zaznacza Marszałek Struk. - "Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" to publikacja, która, w opinii ekspertów zawiera treści budzące liczne kontrowersje, a w konsekwencji jest edukacyjnie bezużyteczna i szkodliwa. Szczególnie bulwersują te fragmenty podręcznika, w których autor w sposób godzący w poczucie godności i uczucia wielu Polek i Polaków, odnosi się do problemu stosowania nowoczesnych metod medycznych wspomagających walkę z niepłodnością. Niedopuszczalne jest, by w jakimkolwiek podręczniku szkolnym w polskich szkołach znalazły się zapisy stygmatyzujące ludzi jako „pochodzących z produkcji” - dodaje.
Materiały dydaktyczne przygotują placówki doskonalenia nauczycieli
W opinii Mieczysława Struka przygotowany podręcznik zafunduje uczniom jedynie "ideologicznie zniekształcony obraz współczesnego świata, oparty na szeregu doktrynerskich opinii jego autora".
Marszałek zaapelował więc do nauczycieli w województwie pomorskim, aby nie korzystali z podręcznika autorstwa prof. Roszkowskiego.
Można składać wnioski o jednorazowe stypendia dla uczniów. Do 30 sierpnia
Co w tej sytuacji zrobią nauczyciele?
Regionalne placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez Samorząd Województwa Pomorskiego, czyli Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Pomorski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku, a także Pomorska Biblioteka Pedagogiczna w Gdańsku i Pomorska Biblioteka Pedagogiczna w Słupsku, przygotują w najbliższym czasie, i udostępnią, materiały dydaktyczne niezbędne "do rzetelnego zrealizowana treści zapisanych w podstawie programowej przedmiotu Historia i Teraźniejszość, w tym zestawy materiałów źródłowych".
Młodzieżowa Rada Miasta Gdańska reaguje na podręcznik HIT
W ubiegłym tygodniu Komisja Edukacji MRMG zaapelowała do dyrektorów gdańskich placówek oświatowych o prowadzenie zajęć z przedmiotu Historia i Teraźniejszość w ramach programu autorskiego oraz wykluczenie wspomnianego wyżej podręcznika.
- Celem utworzenia przedmiotu przez partię rządzącą jest indoktrynacja młodzieży, wedle odpowiadającej jej ideologii. W powstałym podręczniku znajdują się m.in. treści wykluczające osoby poczęte metodą in vitro oraz podważające sprawczość i rolę Unii Europejskiej - napisali młodzieżowi radni Gdańska. - Stanowczo sprzeciwiamy się wykluczeniom, zakłamywaniu prawdy oraz wywoływaniu negatywnego wpływu na kształtowanie własnego światopoglądu uczniów.
Apel Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska skomentowała Monika Chabior, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania: - Z uwagi na treści niezgodne z wartościami, które wyznajemy w Gdańsku, zwłaszcza te odnoszące się do szacunku, równości i praw człowieka, nie rekomendujemy korzystania z podręcznika autorstwa prof. Roszkowskiego. Zachęcamy nauczycieli do tworzenia autorskich materiałów. Wiem, że w ramach Kreatywnej Pedagogiki takie materiały już powstają i będą mogły zostać przekazane jako inspiracja innym gdańskim nauczycielkom i nauczycielom. Wsłuchiwanie się w głos młodzieży w tej sprawie jest ważne. Cieszę się, że gdańscy młodzieżowi radni są tak aktywni, obywatelscy i czujni. Praktykują swoje prawa tu i teraz. To kwintesencja demokracji i równości.
Prezydenci Aleksandra Dulkiewicz i Jacek Karnowski o nauczaniu HiT-u
W ubiegłym tygodniu, podczas wspólnego czatu online na żywo prezydentów Gdańska i Sopotu, prezydent Aleksandra Dulkiewicz, podkreśliła, że w naszym mieście żadna szkoła średnia nie zdecydowała się na wprowadzenie tego podręcznika.
- Rząd, zamiast zajmować się ważnymi sprawami, rozwiązywaniem problemów, zajmuje się ideologizacją i wprowadzaniem jakichś kretyńskich podręczników, "HITów". Mam nadzieję, że żaden nasz nauczyciel nie będzie tego uczył - stwierdził podczas rozmowy prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
- My mamy program autorski nauki Wiedzy o Społeczeństwie, więc chętnie się nim podzielimy także z Sopotem - odpowiedziała na to prezydent Dulkiewicz.