Czwarty tor pomoże portowi
O istotnym dla rozwoju Portu Gdańsk przedsięwzięciu poinformowano na konferencji prasowej w poniedziałek, 18 sierpnia.
Spotkanie z dziennikarzami zorganizowano na peronie drugim Dworca PKP Gdańsk-Główny.
- Potrzebny jest czwarty tor kolejowy dla transportu towarowego z portu, rafinerii, terminalu Baltic Hub, żeby nie kolidował z ruchem pasażerskim. Dzisiejszy tor nr 3, od Pruszcza Gdańskiego do Pszczółek, stanowiący część magistrali Warszawa-Gdańsk, na tych dziewięciu kilometrach jest jednym z najbardziej obciążonych torów w Europie - powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, który na konferencję prasową przyjechał Pendolino z Warszawy.
Port stawia na dynamiczny rozwój. Szykują się dwie kluczowe inwestycje
Na tym odcinku przejeżdża dziennie ok. 300 pociągów. - Taki ruch powinien być realizowany w układzie czterotorowym - ocenił wiceminister.
Przetarg w formule “zaprojektuj i zbuduj” na wykonanie czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczami, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma ogłosić w najbliższych tygodniach. Szacowany koszt tej inwestycji to ok. 200 milionów złotych.
Oddanie do użytku czwartego toru zaplanowano na rok 2029.
- Oczywiście, będziemy starali się ten proces skracać. To jedno z głównych wąskich gardeł w sieci kolejowej w Polsce - dodał Piotr Malepszak.
Mniej pociągów towarowych przez Gdańsk
Poza tym, PKP PLK ogłosi też wkrótce przetarg na kolejny etap remontu linii kolejowej 201 - od Gdańska-Osowy do Gdyni.
- To bardzo gruntowna modernizacja 16 kilometrów linii połączona z rozbudową układu torowego. Aby możliwe było wykorzystanie tego odcinka w pełni dla ruchu towarowego. I to takiego, który może podjechać pod górkę - czyli od Gdyni do Gdańska-Osowy. Tam będzie potrzebny trzeci tor, przeznaczony ściśle pod ruch towarowy - wyjaśnił Piotr Malepszak.
Więcej miejsc parkingowych dla samolotów. Na początek - dobry projekt
Szacunkowy kosztorys tych prac to 1 miliard 200 mln zł.
- Po zrealizowaniu tej inwestycji duża część ruchu towarowego z portu w Gdyni nie będzie już kierowana przez Gdańsk-Główny - dodał wiceminister infrastruktury.
Całkowicie nie da się jednak wyeliminować pociągów towarowych jadących z Gdyni przez Gdańsk.
- Dlatego, że część pociągów portu w Gdyni będzie nadal kierować się w kierunku południowo-wschodnim np. do Malborka czy Elbląga. Ważne, żeby pociągi z portu Gdynia na południe, w kierunku Bydgoszczy, czy w kierunku zachodnim, nie przejeżdżały już przez Gdańsk Główny. Temu służyć będzie właśnie planowana modernizacja linii między Osową a Gdynią - podkreślił Piotr Malepszak.
O wadze gospodarczej planowanych inwestycji kolejowych mówiła wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz. - Dobra kolej to jest dalszy rozwój naszych portów. A dalszy rozwój naszych portów to większe bezpieczeństwo naszego kraju zarówno to militarne, jak i energetyczne i żywnościowe - podkreśliła.
Pomorskie liderem w korzystaniu z KPO
Na konferencji prasowej wystąpił też Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, który wspomniał o wydatkach z Krajowego Planu Odbudowy.
ZOBACZ WIDEO Z KONFERENCJI PRASOWEJ:
- Z ogółem 260 miliardów złotych w KPO dotychczas zakontraktowanych jest 141 miliardów złotych. I województwo pomorskie jest tu liderem. Z KPO kontraktuje bowiem ponad 13 mld zł. Z tej kwoty jest budowany między innymi port instalacyjny w Gdańsku za 900 mln zł. Warto też wspomnieć, że Pomorze otrzymało 427 mln zł na onkologię z KPO - poinformował Jacek Karnowski.
Inwestycje kolejowe w regionie
We wrześniu 2024 r. PKP PLK podpisały umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy o wartości ponad 1,2 mld zł netto.
Półrocze Portu Czystej Energii - 50 tys. ton odpadów zamienionych w zieloną energię
W grudniu 2024 r. spółka kolejowa podpisała zaś umowę dotyczycącą robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia kolejowa nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia kolejowa nr 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto.
Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r.