Za opracowanie koncepcji Portu Centralnego odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Projektanci mieli blisko rok czasu na przygotowanie sześciu wariantów koncepcji Portu Centralnego. 20 maja 2019 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił decyzję o wyborze jednej z nich. Nowa inwestycja obejmie ok. 1400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Powstanie dziewięć terminali, cztery obrotnice (służą do bezpiecznego wykonywania manewrów statków wchodzących do basenów portowych) i trzy tory podejściowe.
- Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Budowa Portu Centralnego podzielona będzie na trzy etapy, o kolejności powstania terminali zadecyduje rynek - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury. - Od dawna prowadzimy rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, rozmowy zyskają jeszcze na intensywności.
- Nad koncepcją pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, dziesięć firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie - wyjaśnia Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. Zanim jednak dojdzie do wbicia pierwszej łopaty, zrealizowane zostać muszą m.in. badania archeologiczne i środowiskowe oraz projekty budowlane.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie kosztować ma ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą rozpocząć pracę już w 2029 roku.
Obecnie w Porcie Zewnętrznym Portu Gdańsk trwa przebudowa układu drogowo-kolejowego, który stanowić ma zaplecze także dla planowanego Portu Centralnego.