PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Wiecha na jednym z czterech wiaduktów powstających w Porcie Gdańsk MAPKA

Wiecha na jednym z czterech wiaduktów powstających w Porcie Gdańsk MAPKA
Przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym to część największego w historii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk programu inwestycyjnego. Na jednym z czterech nowych wiaduktów realizowanych w ramach inwestycji (WD-4) 4 kwietnia 2019 r. zawisła wiecha.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wiecha na wiadukcie WD-4 - jednym z czterech budowanych w Porcie Gdańsk
Wiecha na wiadukcie WD-4 - jednym z czterech budowanych w Porcie Gdańsk
Maciej Kosycarz/KFP

 

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają cztery nowe wiadukty, a rozebrane zostaną dwa istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części Portu.

 

Wiadukt przebiega nad torami sieci kolejowej w Porcie Zewnętrznym, jego rozpiętość musiała zostać dostosowana do szerokości torów
Wiadukt przebiega nad torami sieci kolejowej w Porcie Zewnętrznym, jego rozpiętość musiała zostać dostosowana do szerokości torów
Maciej Kosycarz/KFP

 

Wiadukt WD-4, na którym w czwartek, 4 kwietnia zawisła symboliczna wiecha, jest najbardziej zaawansowanym z czterech wznoszonych w ramach inwestycji obiektów tego typu. Docelowo będzie prowadził ruch rozbudowywanej, dwujezdniowej ulicy Kontenerowej. Przebiega nad torami sieci kolejowej w Porcie Zewnętrznym, jego rozpiętość (17,44 metra) musiała zostać dostosowana do szerokości torów. Długość obiektu wynosi 41,10 m. Wiadukt o długości 41,1 m będzie oświetlony, poza jezdniami zaprojektowano na nim również ciąg pieszo-rowerowy ułatwiający komunikację.

 

Wiadukt WD-4 docelowo będzie prowadził ruch rozbudowywanej, dwujezdniowej ulicy Kontenerowej
Wiadukt WD-4 docelowo będzie prowadził ruch rozbudowywanej, dwujezdniowej ulicy Kontenerowej
Maciej Kosycarz/KFP

 

Generalnym wykonawcą budowy jest sopocka firma NDI, która po ośmiu miesiącach prac osiągnęła już ponad 35 proc. zaawansowania prac.

– Układ drogowo-kolejowy jest dla Portu Gdańsk kluczową inwestycją. Nasi kontrahenci prężnie się rozwijają, z roku na rok obsługują coraz więcej ładunków, które muszą być sprawnie transportowane - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jako właściciel tych terenów i portowej infrastruktury musimy reagować na te potrzeby. Bardzo nas cieszy tempo, które przyjął wykonawca.

Zobacz gdzie zlokalizowany jest widakt:


Nowy układ drogowo-kolejowy o długości 9,4 km (łącznie z 16 nowymi rozjazdami) stanowić będzie zaplecze również dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk mogą sięgnąć 100 mln ton rocznie. Wartość kontraktu to prawie 176 mln zł. Projekt zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.

 

Rozbudowa układu drogowo-kolejowego prowadzona jest na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk przez firmę NDI w Porcie Zewnętrznym na wyspie Stogi, pomiędzy ul. Sucharskiego, a terminalem kontenerowym DCT
Rozbudowa układu drogowo-kolejowego prowadzona jest na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk przez firmę NDI w Porcie Zewnętrznym na wyspie Stogi, pomiędzy ul. Sucharskiego, a terminalem kontenerowym DCT
Maciej Kosycarz/KFP

 

Rozbudowa dróg i infrastruktury kolejowej w Porcie Zewnętrznym to jeden z kilku projektów, które uzyskały 85-proc. dofinansowanie z unijnego programu CEF Łącząc Europę (Connecting Europe Facility).

Zobacz wideo z budowy wiaduktu:

 

oprac. IBwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl