Jak można przeczytać na stronie Europejskiego Urzędu Dozoru Kadr EPSO: „ Praca w instytucjach UE nie służy zwiększaniu zysków przedsiębiorstwa, ale poprawie życia około 450 milionów Europejczyków. To praca, która jest wyzwaniem - praca dla dobra innych.”
- To wzniosła misja, ale warto przede wszystkim podkreślić, że taka ścieżka zawodowa może być wspaniałą alternatywą dla tych, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w ciekawym, wielokulturowym, międzynarodowym środowisku - zaznacza Dominika Wolf koordynatorka Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Gdańsku*, w którym osoby zainteresowane karierą w instytucjach unijnych mogą szukać wsparcia.
Równość szans przy naborze
Instytucje unijne jako pracodawca bardzo zwracają uwagę na zasadę wystrzegania się wszelkiej dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, wiek, kolor skóry, pochodzenie, cechy genetyczne, religię czy przekonania polityczne, przynależność do mniejszości, orientację seksualną, niepełnosprawność.
W instytucjach można zatrudnić się na różne rodzaje umów (nie licząc pracy na zlecenie): umowy o pracę na czas nieokreślony, umowy dla pracowników kontraktowych oraz umowy na czas określony. Dostępna jest też oferta staży. Procedury naboru są bardzo jasno określone i zawsze należy je przejrzeć – jakie są terminy, jakie kwalifikacje należy mieć, czy będzie test. Przy ofercie danego stanowisko podany jest przykładowy test oraz podany jest dostęp do materiałów pomocniczych lub szkoleń. Proces selekcji trwa od 5 do 9 miesięcy od ogłoszenia konkursu.
Szukanie ofert
Jest kilka dróg szukania ofert pracy w organizacjach UE. Można je śledzić bezpośrednio na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych w zakładce „praca i kariera”, Umieszczane są tam zarówno propozycje zatrudnienia w takich organizacjach jak NATO, OBWE, WTO, OECD, ONZ, jak i w Radzie Europy i w korpusie dyplomatycznym.
- Jeśli chodzi o instytucje europejskie, najlepszym źródłem informacji jest wspomniany już EPSO (European Personnel Selection Office), czyli Europejski Urząd Dozoru Kadr. Jego zadaniem jest rekrutacja najlepszych kandydatów m.in. do Parlamentu Europejskiego, Rady UE, Komisji UE, Trybunału Sprawiedliwości UE, Europejskiego Trybunały Obrachunkowego itd. - wylicza Dominika Wolf. - Wszystkie niezbędne informacje o naprawdę szerokiej skali możliwości podjęcia pracy w UE są publikowane na stronie EPSO.
Przejrzyste zarobki i możliwości awansu
Wynagrodzenie w instytucjach europejskich wynosi od 1000 euro dla stażystów, 2300 euro dla nowo przyjętych asystentów/pracowników sekretariatu, 4500 euro dla absolwentów uczelni nowo zatrudnionych na stanowisku administratorów. W ostatnich dwóch przypadkach, jest to podstawowe wynagrodzenie, które w momencie rozwoju kariery rośnie według jasno określonych, transparentnych zasad.
Każda grupa zaszeregowania podzielona jest na pięć stopni według stażu pracy, każdy kolejny stopień jest wyżej opłacany. Wynagrodzenie podstawowe jest corocznie waloryzowane z uwzględnieniem stopy inflacji i siły nabywczej w krajach UE.
Warto spróbować
Najczęściej poszukiwane są osoby na stanowiska: administratorów (odpowiedzialnych za wdrażanie prawa UE), asystentów (odpowiadają za właściwe funkcjonowanie administracji), tłumaczy, pracownicy kontraktowi (do zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym), a także pracownicy zatrudnieni w celu wykonania konkretnej usługi (konserwacja sprzętu i budynków, catering itp.).
- Praca w instytucjach UE to świetna alternatywa dla tych, którzy szukają innej drogi kariery niż w korporacji, w instytucjach naukowych czy specjalistycznych zawodach - podkreśla Dominika Wolf. - To także doskonała okazja dla tych, którzy dopiero szukają miejsca dla siebie na rynku pracy. Warto pamiętać, że zatrudnienie w tych instytucjach to bonusy w postaci poznawania ciekawych ludzi, odkrywania innych kultur, nauki języków obcych, możliwości zwiedzania pięknych zakątków, czy też udziału w ważnych wydarzeniach i bycia u źródła decyzji, które wpływają na kształt naszej tożsamości europejskiej. Najważniejsze, by zdać sobie sprawę, że jest to na wyciągnięcie ręki.
** Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej jest projektem Ministerstwa Spraw Zagranicznych i został założony w Gdańsku w 2016 r. Prowadzi go Stowarzyszenie Morena. To jeden z 16 takich regionalnych ośrodków w całej Polsce. Rolą RODM jest przede wszystkim przybliżanie polskiej polityki zagranicznej lokalnej społeczności. Jest miejscem otwartym na współpracę i nawiązanie relacji z placówkami edukacyjnymi oraz organizacjami pozarządowymi z całego Pomorza. RODM może także
Gdańsk RODM wesprze chętnych do podjęcia kariery w instytucjach UE: pomoże dotrzeć do potrzebnych informacji, wyjaśni wątpliwości i odpowiednio przekieruje w razie problemów. Kontakt znaleźć można na stronie gdańskiego RODM.
Trzy przykładowe opisy stanowisk
Asystent ds. zasobów ludzkich
Obowiązki obejmują zarządzanie polityką kadrową, zwłaszcza z zakresu rekrutacji, kariery zawodowej, szkoleń, równych szans, praw pracownika i należności finansowych, redagowania not informacyjnych i prowadzenia korespondencji, sporządzania sprawozdań administracyjnych, przygotowywania i prowadzenia posiedzeń oraz monitorowania ich rezultatów, zarządzania projektami, analizy i opracowywania metod pracy, pomocy we wdrażaniu systemów księgowych, finansowych, statystycznych i informatycznych, a także zarządzania zespołem.
Kandydaci muszą mieć albo wykształcenie pomaturalne i trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziale HR, albo wykształcenie średnie i co najmniej sześcioletnie doświadczenie zawodowe.
Pracownik sekretariatu/asystent ds. administracyjnych
Zadania administracyjne pracowników sekretariatu wahają się w zależności od konkretnego stanowiska. Zasadniczo udzielają oni samodzielnie wsparcia jednej lub kilku osobom bądź całym działom w danej instytucji poprzez opracowywanie, przekształcanie i rozpowszechnianie informacji. Tego rodzaju praca może obejmować przygotowywanie dossier, organizowanie i koordynowanie działalności departamentów (zebrania, podróże służbowe), zarządzanie dokumentami (odbiór, przetwarzanie, monitorowanie i archiwizacja), przygotowywanie, przetwarzanie, dopracowywanie i sprawdzanie dokumentów, a także wyszukiwanie, zestawianie i rozpowszechnianie informacji.
W departamentach odpowiadających za tłumaczenia praca w sekretariacie może również obejmować przyjmowanie zleceń tłumaczeń, zarządzanie nimi i ich przetwarzanie, w tym zwłaszcza przygotowywanie, przetwarzanie i wysyłka dokumentów, maszynopisanie oraz zadania związane z dostosowywaniem układu strony i formatu tekstu.
Kandydaci muszą mieć wykształcenie pomaturalne w dziedzinie obsługi sekretariatu bądź też wykształcenie średnie i co najmniej trzyletnie doświadczenie w zawodzie pracownika sekretariatu.
Asystent ds. komunikacji
Asystenci ds. komunikacji pracują w jednej lub kilku dziedzinach związanych z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną oraz przekazywaniem informacji. Ich praca obejmuje kontakty z prasą, mediami i ogółem społeczeństwa, redagowanie i korektę różnych dokumentów oraz ich przygotowywanie do publikacji, organizowanie wydarzeń, opracowywanie dokumentów informacyjnych, publikacji, broszur i materiałów audiowizualnych, zarządzanie komunikowaniem za pośrednictwem stron internetowych i mediów społecznościowych, udział w analizach oddźwięku medialnego wywoływanego przez działania komunikacyjne, a także zapewnianie łączności i koordynacji z Urzędem Publikacji, podwykonawcami itp.
Kandydaci muszą mieć wykształcenie pomaturalne w dziedzinie komunikacji społecznej, komunikacji medialnej, dziennikarstwa lub PR oraz kilkuletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe określone w ogłoszeniu o konkursie bądź też wykształcenie średnie i wieloletnie doświadczenie zawodowe, w zależności od konkursu.