Kampania “Kręć kilometry dla Gdańska” ma już 10 lat. Kto pamięta, na czym polegała I edycja?

W grudniu 2022 zakończyła się X edycja kampanii „Rowerem do pracy i szkoły. Kręć kilometry dla Gdańska”. To okazja by przypomnieć, jak zmieniała się z roku na rok. A zmieniono wiele - zarówno sposób realizacji, długości trwania, jak i porę roku, w której jest rozgrywana.
05.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Rok 2015 - pierwsza duża ceremonia wręczenia nagród w European Cycling Challenge Kręć kilometry dla Gdańska. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zaprasza na scenę kolejnych laureatów. Gala odbyła się w trakcie Wielkiego Przejazdu Rowerowego
Rok 2015 - pierwsza duża ceremonia wręczenia nagród w European Cycling Challenge Kręć kilometry dla Gdańska. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zaprasza na scenę kolejnych laureatów. Gala odbyła się w trakcie Wielkiego Przejazdu Rowerowego
Fot. Piotr Połoczański/redwedding.pl

Pierwsza edycja kampanii Kręć kilometry dla Gdańska w formularzu

Wspomina Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, od początku zaangażowany w kampanię.

Pierwsza edycja wydarzenia, z 2012 roku, zupełnie nie przypominała tych, które gdańscy rowerzyści znają z ostatnich lat. Pracodawcy otrzymali wówczas formularz, w którym mogli opisać w jaki sposób promują w swoich firmach komunikację rowerową, jakie stosują zachęty i nagrody dla pracowników dojeżdżających do pracy na jednośladach. Odpowiedziało nam 45 firm, co uznaliśmy za wielki sukces. Dziś w kampanii uczestniczy dziesięciokrotnie więcej firm. 

Tort ozdobiony wzorem zaczerpniętym z aktualnej wersji plakatu promującego kampanię Kręć kilometry dla Gdańska od kilku lat pojawia się na finałach akcji
Tort ozdobiony wzorem zaczerpniętym z aktualnej wersji plakatu promującego kampanię Kręć kilometry dla Gdańska od kilku lat pojawia się na finałach akcji
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Rowerowa lista obecności

W dwóch kolejnych latach w firmach funkcjonowały rowerowe listy obecności, a uczestnicy mieli za zadanie udokumentować na zdjęciu swój przejazd do pracy lub sfotografować się z rowerem już na terenie firmy. Osoby, które podjęły to wyzwanie, zostały nagrodzone dobrej klasy zapięciami rowerowymi, ponieważ tamte edycje kampanii zbiegły się czasowo z akcją „Wymień linkę na U-locka”, podczas której promowaliśmy prawidłowe zabezpieczanie rowerów na czas postoju przy stojakach rowerowych. 

Mocno rowerowa ekipa 2015: Krzysztof Perycz-Szczepański (ówczesny koordynator kampanii), Jakub Opoczański (Referat Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku), Remigiusz Kitliński pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, Piotr Grzelak z-ca prezydenta Gdańska
Mocno rowerowa ekipa 2015: Krzysztof Perycz-Szczepański (ówczesny koordynator kampanii), Jakub Opoczański (Referat Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku), Remigiusz Kitliński pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, Piotr Grzelak z-ca prezydenta Gdańska
Fot. Piotr Połoczański/redwedding.pl

Europejskie Wyzwanie Rowerowe z Bolonii

W 2015 roku pojawiła się możliwość udziału w European Cycling Challenge (ECC), czyli rywalizacji organizowanej w maju przez włoskie miasto Bolonia, opartej całkowicie na aplikacji na smartfona. Ponieważ rywalizacja miała przebiegać na forum ogólnoeuropejskim, bardzo zależało nam na jak najlepszym wyniku Gdańska. ECC premiowało miasta, które zachęcą największą liczbę mieszkańców do udziału w rywalizacji. W tym momencie bezcenne okazały się kontakty z firmami uczestniczącymi w poprzednich edycjach kampanii i sieć koordynatorów firmowych zbudowana na potrzeby tamtych akcji. Dzięki tej współpracy z pracodawcami, rozwiniętej we wcześniejszych latach oraz bardzo atrakcyjnej formule rywalizacji z rankingami indywidualnymi, firmowymi i uczelnianymi do pierwszej gdańskiej drużyny ECC przystąpiła rekordowa liczba 2600 uczestników. Gdańsk wygrał wówczas obie najważniejsze kategorie rywalizacji, a w kolejnym roku sukces powtórzyliśmy podwajając wynik i wręcz deklasując inne uczestniczące w zabawie miasta. W 2016 roku liczba uczestników wyniosła już 4204 osoby.

Czekolady kampanii - smakołyki dla rowerzystów dojeżdżających do pracy...
Czekolady kampanii - smakołyki dla rowerzystów dojeżdżających do pracy...
Fot. RMA UMG
...z czasem zastąpiły kawa i croissanty
...z czasem zastąpiły kawa i croissanty
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

„European Cycling Challenge” – kręć kilometry dla Gdańska!

Rowerowy nokaut - Gdańsk znów bierze wszystko!!!

Za trzecim razem pojawił się Izmir

Trzeci udział Gdańska w ECC to pamiętna rywalizacja z dziesięciokrotnie większym obszarem metropolitalnym tureckiego miasta Izmir, któremu oddaliśmy pole w rywalizacji na liczbę przejechanych kilometrów, wciąż jednak wygrywając w rywalizacji na Najbardziej Rowerowe Miasto (liczba kilometrów w przeliczeniu na liczbę mieszkańców).

Szalona rywalizacja z Izmirem - załoga złożona z najbardziej zawziętych kręcących kilometry dla Gdańska w 2017 roku pewnego majowego wieczoru na molo w Brzeźnie...
Szalona rywalizacja z Izmirem - załoga złożona z najbardziej zawziętych kręcących kilometry dla Gdańska w 2017 roku pewnego majowego wieczoru na molo w Brzeźnie...
Fot. Tadeusz Wróbel

"Hakan, zrób coś". Czy Gdańsk wygra rowerowy wyścig z tureckim Izmirem

ECC`2017 (nie do końca) zwycięskie, ale najlepsze w historii [PODSUMOWANIE]

Skąd wzięło się hasło Kręć kilometry dla Gdańska?

Formuła ECC nie była doskonała w kontekście promowania dojazdów rowerowych do pracy, bo promowała przede wszystkim wykręcanie jak największej liczby kilometrów - stąd też pochodzi hasło Kręć kilometry dla Gdańska, które przez sentyment zachowaliśmy do dzisiaj. Co jednak jeszcze ważniejsze, w szczycie swej popularności, ECC przestał istnieć. Bolonia wycofała się z tego projektu po edycji 2017. Wówczas podjęliśmy decyzję, że należy opracować własną aplikację, która w pełni pozwoli panować nad kampanią, jej zasadami i terminem realizacji. Aby dopracować optymalne zasady nowej kampanii, zorganizowaliśmy warsztaty z jej dotychczasowymi uczestnikami, a potem kolejne w formule Cycle Hack, czyli rowerowego hackatonu. Ustaliliśmy, że kampania powinna odbywać się jesienią, gdy wielu z nas wraz ze spadkiem temperatury zaczyna brakować motywacji do jazdy i odstawiamy rower na kilka jesienno-zimowych miesięcy.

W 2017 roku finał Rowerowego Maja i ECC Kręć kilometry dla Gdańska odbył się na wspólnym rodzinnym pikniku w Parku Reagana
W 2017 roku finał Rowerowego Maja i ECC Kręć kilometry dla Gdańska odbył się na wspólnym rodzinnym pikniku w Parku Reagana
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Oto zwycięzcy Rowerowego Maja i European Cycling Challenge w Gdańsku

Przeskok na wyzwanie jesienne 

Pierwsza kampania w nowej formule odbyła się w 2018 roku. Dziś możemy z dumą powiedzieć, że między innymi dzięki kampanii “Rowerem do pracy” ruch rowerowy jesienią w Gdańsku wzrósł bardzo wyraźnie, w zależności od punktu pomiarowego, w granicach od 48 do 56 proc.

Po tych kilku latach rozgrywania kampanii w obecnej formule widzimy potrzebę dalszych modyfikacji. Zapytaliśmy o to uczestników w ankiecie ewaluacyjnej. 50 proc. respondentów opowiedziało się za zmianami, 50 proc. było przeciw, więc jest to sygnał, że warto nad zasadami dalej pracować. 

Od 2018 roku w trakcie trwania kampanii na mieście spotkać można mobilne stoiska, poza poczęstunkiem i możliwością odbioru materiałów promocyjnych, na miejscu dostępny jest też serwis rowerowy
Od 2018 roku w trakcie trwania kampanii na mieście spotkać można mobilne stoiska, poza poczęstunkiem i możliwością odbioru materiałów promocyjnych, na miejscu dostępny jest też serwis rowerowy
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Dojechali dwa razy na księżyc i z powrotem - poznaj gdańskich zwycięzców Ogólnopolskiej Gry Rowerowej

Kampania Kręć kilometry dla Gdańska na mecie. Najlepsi zostali nagrodzeni

Kręć kilometry dla Gdańska - uroczystość wręczenia nagród. WIDEO i ZDJĘCIA

Nowa rowerowa tradycja

Kampania “Rowerem do pracy” jest stałym wydarzeniem w kalendarzu, integrującym pracowników w gdańskich firmach. W wielu przypadkach od udziału firmy w kampanii rozpoczynała się zorganizowana promocja rowerowych dojazdów do pracy, budowane były parkingi dla rowerów, czy przyznawane różnego rodzaju dodatki dla aktywnych pracowników.

Od prawej Aleksandra Dulkiewicz, przedstawiciel firmy Omega Pilzno ITiS Godawski & Godawski Sp. z o.o z dyplomem za II miejsce spółki wśród firm małych w IX edycji kampanii oraz Lucyna Tomczak miejska koordynatorka kampanii Kręć kilometry
Od prawej Aleksandra Dulkiewicz, przedstawiciel firmy Omega Pilzno ITiS Godawski & Godawski Sp. z o.o z dyplomem za II miejsce spółki wśród firm małych w IX edycji kampanii oraz Lucyna Tomczak miejska koordynatorka kampanii Kręć kilometry
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Przedsięwzięcie istnieje dzięki zaangażowaniu uczestników, koordynatorów firmowych i oczywiście dzięki koordynatorowi głównemu kampanii, który dba rokrocznie o jego prawidłowy przebieg w skali całego miasta. W czasie tych dziesięciu edycji kampania miała czterech koordynatorów miejskich, których wpływu na rozwój kampanii nie sposób pominąć, a byli nimi w kolejności: Łukasz Kłos, Krzysztof Perycz-Szczepański, Łukasz Witczak i aktualnie Lucyna Tomczak.

Odbieranie dyplomów co roku wymaga urozmaicenia (GK LOTOS od lat stoi wysoko w rywalizacji)... Na zdjęciu Bogdan Posmyk z Grupy Kapitałowej LOTOS odbiera dyplom za zajęcie III miejsca wśród firm największych z rąk Piotra Grzelaka z-cy prezydenta Gdańska. 2019 rok
Odbieranie dyplomów co roku wymaga urozmaicenia (GK LOTOS od lat stoi wysoko w rywalizacji)... Na zdjęciu Bogdan Posmyk z Grupy Kapitałowej LOTOS odbiera dyplom za zajęcie III miejsca wśród firm największych z rąk Piotra Grzelaka z-cy prezydenta Gdańska. 2019 rok
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

TV

W historycznym miejscu byłej Stoczni Gdańskiej nadal buduje się statki