Bergmann z 1927 roku rusza w trasę

Blisko stuletni unikatowy pojazd z historycznej floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów odzyskał dawną świetność. Właśnie zakończył się remont zabytkowego Bergmanna - najstarszego czynnego tramwaju elektrycznego w Gdańsku. Odnowiony pojazd zadebiutuje podczas 33. Finału WOŚP.
24.01.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia zabytkowy tramwaj „Danziger Elektrische Strassenbahn A.G.” oznaczony numerem 266, stojący na terenie zajezdni tramwajowej. Tramwaj wyróżnia się eleganckim malowaniem w kolorze białym z niebieskimi akcentami oraz detalami odzwierciedlającymi styl z epoki, w której powstał.
DWF Tw245 „Bergmann” z 1927 roku, całe "życie spędził na gdańskich torach. W styczniu 2025 zakończył się jego generalny remont
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Gdańszczanie doskonale znają tramwaj Bergmann, bo jest on ozdobą i niekwestionowaną atrakcją wielu wydarzeń i akcji społecznych realizowanych na terenie naszego miasta. Po gruntownych pracach remontowych wraca do gdańskiej floty pojazdów historycznych. I już w najbliższą niedzielę, 26 stycznia, podczas finału WOŚP, pojawi się na specjalnej linii tramwajowej, na której biletem jest dowolnej wysokości wpłata do puszki Orkiestry.

WOŚP gra też na Przymorzu, Strzyży, we Wrzeszczu i na torach!

FILM Z BERGMANNEM W ROLI GŁÓWNEJ

DWF Tw245 „Bergmann” z 1927 roku

Tramwaj wyprodukowany został przez Gdańską Fabrykę Wagonów (obecnie teren stoczni Remontowa Shipbuilding) w 1927 roku. Łącznie zamówione zostały wówczas 24 takie tramwaje, o numerach 245-268.

Ta seria tramwajów zgodnie z ówczesnymi gdańskimi standardami posiadała oznaczenie Tw245, jako połączenie słowa „Triebwagen (Tw)” (wagon silnikowy) oraz numeru pierwszego wagonu z serii.

Tramwaj na ul. Klonowej może liczyć na dofinansowanie unijne

Zdjęcie przedstawia dwa tramwaje na ulicach miasta – jeden zabytkowy, oznaczony numerem 266 i nazwą „Danziger Elektrische Strassenbahn AG”, oraz nowoczesny tramwaj o czerwono-białym malowaniu z numerem 1029. Zabytkowy tramwaj wyróżnia się klasycznym wyglądem z drewnianymi oknami i detalami w stylu retro, natomiast nowoczesny tramwaj charakteryzuje się opływowym kształtem i nowoczesnym designem.
Odrestaurowany tramwaj Bergmann wraz ze swoim współczesnym "kolegą" z floty GAiT na pętli w Oliwie
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Tramwaje Bergmann pracowały do 1973 roku

Tramwaje Bergmann, jako seria dość liczna, przetrwały II wojnę światową i służyły w ruchu liniowym do 1973 roku, przechodząc w międzyczasie wiele modernizacji z użyciem elementów z nowszych wagonów generacji N.

Jedyny zachowany egzemplarz typu Tw245, o numerze 266, kilkanaście lat po wycofaniu z ruchu doczekał się odświeżenia pod koniec lat 80. XX w.  kiedy to przywrócono mu wygląd zbliżony do historycznego. Od tego czasu zasila historyczną flotę pojazdów Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

 - Nasz Bergmann nigdy wcześniej nie przeszedł gruntownego remontu. Wszelkie prowadzone dotąd naprawy miały charakter bieżący i charakteryzowały się niewielkim zakresem prac. Wiele elementów wyposażenia pochodziło z tramwajów generacji N, jako efekt unowocześnień jeszcze z czasów jego eksploatacji liniowej - mówi prezes GAiT, Maciej Lisicki. - Remont kapitalny był niezbędny, by ten blisko stuletni unikatowy pojazd mógł cieszyć gdańszczan swoją obecnością przez kolejne dekady.

 GALERIA ZDJĘĆ 

Prace poprzedzone wnikliwą kwerendą

Niezmiernie pracochłonnym i skomplikowanym procesem było opracowanie wytycznych i dokumentacji niezbędnej do podjęcia remontu. Głównymi osobami odpowiedzialnymi za opracowanie dokumentacji historycznej byli śp. Mariusz Uziębło - niekwestionowany znawca historii gdańskiej komunikacji tramwajowej oraz Cezary Kamiński motorniczy GAiT  i prezes, zaangażowanego w projekt, Stowarzyszenia Grupa Tramwajowo-Autobusowa WPK GG.

- Informacji źródłowych szukaliśmy w wydawnictwach tematycznych sprzed lat, w zbiorach fotografii, w rozmaitych fotogaleriach internetowych, czy porównując tramwaje z podobnej epoki w innych miastach. Niezbędne było przygotowanie nowych rysunków technicznych, spisanie wszystkiego w punktach, a potem nadzór nad realizowanymi pracami. Ten skomplikowany i wyjątkowy w swojej skali projekt wymagał nieustannych konsultacji także na etapie realizacji - mówi Cezary Kamiński.

Zdjęcie przedstawia motorniczego w eleganckim, historycznym mundurze, prowadzącego zabytkowy tramwaj „DWF Tw245 'Bergmann'” z 1927 roku. Widoczna kabina wyróżnia się złotymi detalami, drewnianymi elementami wnętrza i szyldem informacyjnym nawiązującym do oryginalnej epoki.
Cezary Kamiński motorniczy GAiT i prezes, zaangażowanego w projekt, Stowarzyszenia Grupa Tramwajowo-Autobusowa WPK GG
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Bergmann jak nowy

Bergmann po remoncie powrócił do stanu fabrycznego, tj. do stanu jaki prezentował w 1927 roku opuszczając Gdańską Fabrykę Wagonów. Za realizację prac odpowiedzialna była firma 4iB Sp. z o.o.

Generalny remont objął wszystkie części tramwaju - od dachu poprzez wnętrze, i zewnętrzne części pojazdu. Rozpoczynając od mechaniki pojazdu, a poza tym:

  • zregenerowane zostały silniki, przekładnie i osie jezdne, a rama wagonu została wypiaskowana i zakonserwowana;
  • drewniany szkielet wagonu został wymieniony w niezbędnych miejscach, a całość solidnie zabezpieczona;
  • dach pokryty został nowym płótnem uszczelnionym żywicą;
  • wymieniona została instalacja elektryczna, a nastawniki jazdy przeszły regenerację;
  • pudło wagonu odzyskało pierwotne przetłoczenia oraz charakterystyczne dla dawnej epoki nitowanie blach;
  • zastosowano także oryginalną, przedwojenną kolorystykę, z napisami i oznaczeniami malowanymi od szablonów.
Zdjęcie przedstawia wnętrze zabytkowego tramwaju „Danziger Elektrische Strassenbahn A.G.” z detalami wykonanymi z drewna i mosiądzu, nadającymi mu elegancki, historyczny charakter. Widać drewniane ławki, ozdobne poręcze oraz tabliczkę informacyjną, a także klasyczny panel sterowania w kabinie motorniczego.
Rzut oka na detale
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

W autobusie i tramwaju ustąp miejsca starszej osobie

Wykonawca o remoncie tramwaju Bergmann

- W zakresie wnętrza tramwaju prace polegały na regeneracji bądź odtworzeniu oryginalnych elementów - informuje Zbigniew Riegel, przedstawiciel firmy 4iB. - Mosiężne elementy wykończeniowe zostały wypolerowane lub odtworzone na nowo w formie odlewów. Cała drewniana zabudowa wnętrza, m.in. ławki, obicie sufitu, obicia ścian, podłoga, zabudowy pulpitów sterowniczych, mechanizmy uchylania okien, czy drzwi przedziałowe zostały stworzone od nowa. Stolarka wnętrza, zgodnie z duchem epoki lat 20. XX wieku, wykonana została z drewna mahoniowego w kolorze brązowym

Zdjęcie przedstawia grupę pracowników i pasjonatów stojących przed zabytkowym tramwajem oznaczonym numerem 266. Wszyscy są ubrani w różnorodne stroje robocze i uniformy, co podkreśla ich zaangażowanie w konserwację i prezentację historycznego pojazdu.
Ta ekipa, z firmy 4iB wyremontowała nam tramwaj Bergmann
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Bardzo duża uwaga poświęcona została także detalom, które mają ogromne znaczenie dla wartości historycznej zabytku. Odtworzone od zera zostały takie elementy wyposażenia, jak m.in. kinkiety lamp, kierunkowskazy, wycieraczki, tabliczki znamionowe i opisowe, oświetlenie ekspozytorów liniowych, gniazda prądu do wagonu doczepnego, czy odbierak prądu, na podobieństwo tych oryginalnych.

 - Zakres prac był bardzo szeroki. Ponadto musimy zdawać sobie sprawę, że tramwaj ten to blisko stuletni pojazd historyczny. Nie ma już na rynku części zamiennych do takich tramwajów – zaznacza Maciej Lisicki. - Prace przy nim, w tym tworzenie poszczególnych części wyposażenia miały charakter rękodzieła i rzemiosła. Wszystkie detale dorabiane były ręcznie.

Podczas 33. Finału WOŚP, odnowiony Bergmann obsługiwać będzie specjalną linię tramwajową wraz z tramwajami Konstal 105N i Alstom NGD99.

TV

Rozbiórka estakady na ul. Elbląskiej postępuje