• Start
  • Wiadomości
  • Gdańskie Lekcje Obywatelskie. Spotkanie prezydent Gdańska z uczniami gastronomika

Gdańskie Lekcje Obywatelskie. Spotkanie prezydent Gdańska z uczniami gastronomika

Czy wrócimy na zdalne lekcje, jeśli w szkole będzie zimno, czy miasto może dofinansować samorząd szkolny? Jak reagować na hejt w stosunku do osób LGBT, czy jest możliwa godzina z psychologiem w szkole? - to niektóre z pytań zadanych Aleksandrze Dulkiewicz, prezydent Gdańska podczas Gdańskich Lekcji Obywatelskich. Tym razem pytały uczennice i uczniowie z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku. 
( 25.11.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
ECS_2022-11-25-lekcja-obywatel-022_949x633.JPG
Spotkanie w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku prowadziły liderki Samorządu Uczniowskiego - Wiktoria Dąbkowska (z prawej) i Olga Galewska. Na pytania odpowiadała prezydent Gdańska (w środku)  
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Prezydent Dulkiewicz: Możemy razem zmienić rzeczywistość 

- Jedna z waszych koleżanek, którą spotkałam na szkolnym korytarzu, w rozmowie o przyszłości powiedziała, że chce wyjechać z Polski ze względu na zły klimat polityczny - rozpoczęła spotkanie z uczniami prezydent Dulkiewicz. - Pewnie i niektórzy z was zastanawiają się nad tym. A ja chcę was zachęcić do tego, żebyście zostali w Polsce. Ani ja sama, ani wasze aktywne koleżanki i koledzy, ani dyrektorzy szkół czy wasi rodzice nie zmienią naszej rzeczywistości na lepszą, a razem mamy tę możliwość. W przyszłym roku wielu z Was może już uczestniczyć w wyborach, to jest właśnie takie narzędzie, dzięki któremu możemy zmieniać rzeczywistość.  

Gdańskie Lekcje Obywatelskie: "Zadawajcie pytania, wyciągajcie wnioski, myślcie krytycznie"

Każdy z uczniów otrzymał książkę „O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku” autorstwa Timothy'ego Snydera. 

- Ja swoją dostałam od prezydenta Pawła Adamowicza - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz. - To kilka prostych rad, co zrobić, żeby nasz świat nie pozostał taki, jaki jest, ale żeby był lepszy. Przeczytajcie chociaż jedną lekcję, na przykład o tym żeby być dociekliwym, żeby weryfikować informacje, zdawać sobie sprawę, jak bardzo informacja albo kłamstwo wpływa na losy społeczeństw. 

Projekt Gdańskie Lekcje Obywatelskie. Na czym polega?

Gdańskie Lekcje Obywatelskie to pilotażowy projekt, który ruszył w 2021 roku. W każdej placówce, która przystąpiła do projektu, w najbliższym roku szkolnym zrealizowanych zostanie sześć lekcji. Ich przesłaniem jest edukowanie dzieci i młodzieży do aktywnego życia obywatelskiego. Scenariusz zajęć przygotowali eksperci - nauczyciele należący do sieci Kreatywna Pedagogika, innowacyjnego projektu doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli, realizowanego od siedmiu lat przy Wydziale Rozwoju Społecznego gdańskiego magistratu. To unikatowy projekt w skali kraju. 

Nauczyciele Kreatywnej Pedagogiki przygotowali 24 scenariusze lekcji na każdym poziomie edukacyjnym - od przedszkola po klasy szkół ponadpodstawowych. Do pilotażu zgłosiło się ponad 60 szkół i przedszkoli, ponad 80 nauczycieli poprowadzi lekcje, a ponad siedem tysięcy uczniów i przedszkolaków weźmie w nich udział.

ECS_2022-11-25-lekcja-obywatel-003_949x633.JPG
Uczniowie z ZSGH pytali o możliwości współpracy samorządu szkolnego z miastem, o to czy można uzyskać pieniądze na szkolne projekty, pojawiły się też pytania o zabytki miejskie i ich renowację, uczniowie mówili też o działaniach przeciw ocieplaniu klimatu
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Na tych lekcjach uczniowie pytają, prezydent odpowiada

W piątek, 25 listopada 2022 roku, uczniowie z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku spotkali się z prezydent Gdańska w ramach Gdańskich Lekcji Obywatelskich. Spotkanie prowadziły liderki Samorządu Uczniowskiego - Wiktoria Dąbkowska i Olga Galewska. 

Tajniki programowania dla 400 nastolatków. Do 13 grudnia potrwa bezpłatna szkoła kodowania

Pierwsze pytanie uczniów dotyczyło obowiązków prezydent Gdańska.  

- Może powiem, jak wygląda mój dzień - powiedziała prezydent Dulkiewicz. - Chociaż każdy jest inny. Wczoraj była sesja Rady Miasta Gdańska, to taki mini Sejm tylko zajmujący się sprawami w Gdańsku, oczywiście tym, co określa ustawa o samorządzie gminy. Ja pełnię funkcję “premiera”, mam zastępców do pomocy, pracowników urzędu. To władza wykonawcza zajmująca się codziennością. Biorę też udział w wydarzeniach symbolicznych, ważnych dla różnych grup społecznych. Wczoraj na przykład odsłoniliśmy tablicę upamiętniająca dwunastu posłów Polaków zasiadających w parlamencie Wolnego Miasta Gdańska. A dziś rano gościłam dwóch uczniów podstawówki, pasjonatów komunikacji. Czyli dużo mojego czasu zajmują spotkania z innymi ludźmi. 

Jak powiedziała uczniom prezydent Gdańska kolejną jej aktywnością jest dekretowanie pism i korespondencja. Aktywnością zabierającą też dużo czasu jest współdziałanie z samorządowcami z Polski i Europy, co wiąże się z częstymi podróżami. 

Psycholog potrzebny w szkołach

Uczniowie z ZSGH pytali też prezydent Gdańska o możliwości współpracy samorządu szkolnego z miastem, o to czy można uzyskać pieniądze na szkolne projekty. Ciekawi byli też, która z propozycji Budżetu Obywatelskiego wydaje się Aleksandrze Dulkiewicz najatrakcyjniejsza. Pojawiły się też pytania o zabytki miejskie i ich renowację, uczniowie mówili też o działaniach przeciw ocieplaniu klimatu.

Jedna z uczennic zapytała o możliwość jednej godziny psychologii w szkołach. 

- Dobry pomysł, ważny temat - powiedziała prezydent Dulkiewicz. - Zdrowie psychiczne to wielkie wyzwanie dla całego społeczeństwa, to problem nie tylko młodych ludzi. Myślę, że pogadanka w szkole na ten temat to dobry pomysł. Zawsze ważna jest kwestia wsparcia indywidualnego, ale wiedza jak zdiagnozować problem każdemu się przyda. 

Wystartowały Gdańskie Lekcje Obywatelskie. Pierwszą poprowadziła prezydent Gdańska

- Jakie ma pani wspomnienia, kiedy sama była uczennicą? - zapytała jedna z uczennic.

- Byłam grzeczna i dużo się uczyłam - wspominała prezydent Gdańska. - Ale też byłam szefem samorządu w podstawówce i w liceum. W liceum nawiązałam też wiele ważnych znajomości i przyjaźni, wiele przetrwało do dziś. Oczywiście ważna jest nauka, ale równie istotne są relacje międzyludzkie. Ważne abyście o nie dbali.