• Start
  • Wiadomości
  • W Gdańsku będą miejskie dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych?

W Gdańsku będą miejskie dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych?

Do 2500 zł dla mieszkańców Gdańska na zakup roweru elektrycznego, konsultacje społeczne ws. rozmieszczenia stacji roweru Mevo, wprowadzenie moblinych serwisów rowerowych - takich nowych rozwiązań chcą radni klubu Wszystko dla Gdańska. Propozycje będą przekazane prezydent Aleksandrze Dulkiewicz, w celu oszacowania kosztów. Dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych od trzech lat funkcjonują w Gdyni.
25.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia kilkanaście rowerów elektrycznych, stojących w namiocie wystawowym
Zakup rowerów elektrycznych przez gdańszczan już wkrótce z miejską dotacją? Każdy sposób jest dobry, byle więcej osób chciało zamienić codzienne użytkowanie samochodu na zdrowszy i bardziej ekologiczny środek transportu. Takie rozwiązanie od trzech lat funkcjonuje w Gdyni
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Dotować pod pewnymi warunkami

Pomysł dotacji do rowerów elektrycznych ma zachęcić gdańszczan do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu. Według interpelacji mieszkańcy mogliby liczyć na dopłatę w wysokości 2500 zł. Dopłata będzie uzależniona od całkowitej ceny zakupu, ale także od spełnienia wszelkich norm dotyczących typów rowerów oraz odpowiedniej baterii.

Podobne rozwiązanie Gdynia uchwaliła pod koniec kwietnia 2022 roku. Dotacja wynosi 50 proc. zakupionego roweru, ale nie więcej, niż 2500 zł. Umowa obowiązuje na co najmniej 3 lata i przez cały ten okres nabywca musi być mieszkańcem Gdyni. Właściciel roweru nie może zawrzeć umowy, która odstąpiłaby rower innej osobie. Na rowerze musi być dobrze widoczna nalepka, informująca o dotacji z kasy Miasta. Dotowany rower ma być też dostępny na potrzeby badań ewaluacyjnych, których zadaniem będzie ustalenie nawyków transportowych wśród mieszkańców. 

Stacje Mevo na mapie miasta

Z kolei szerokie konsultacje w dzielnicach Gdańska mają dać głos mieszkańcom - gdzie brakuje stacji Mevo, gdzie jest ich za dużo, gdzie są przepełnione oraz jakie są potrzeby w poszczególnych częściach Gdańska. Zapowiedziano również internetowe ankiety, w których mieszkańcy będą mogli głosować na poszczególne rozwiązania.

W Gdańsku miałoby powstać pięć punktów serwisowych w różnych lokalizacjach. Wnioskodawcy proponują Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Główny i Ujeścisko, ale sprawa jest otwarta - konsultacje mają pomóc w wyłonieniu najlepszych lokalizacji. 

System roweru miejskiego Mevo to wciąż duża szansa rozwojowa dla Gdańska, ale skuteczność jego działania zależy od tego, czy odpowiada na realne potrzeby mieszkańców. Proponujemy przeprowadzenie szerokich konsultacji na temat rozmieszczenia stacji Mevo w mieście Gdańsku - powiedział radny miasta Gdańska, Łukasz Świacki.

Propozycja trafi do prezydent miasta Gdańska, Aleksandry Dulkiewicz. Wnioskodawcy czekają na wycenę projektu, od tego zależy ilu mieszkańców mogłoby liczyć na dofinansowanie do zakupu roweru. Założeniem interpelacji jest rozwój aktywności fizycznej, zwiększenie dostępu do rowerów, ulepszenie infrastruktury rowerowej i równoważenie mobilności miejskiej.

Z flagą dla każdego i wspólnie. Gdańsk szykuje się do majowych rocznic

 Grupa pięciu osób stojących przed ceglanym budynkiem. Osobą w środku jest mężczyzna z brodą i mówi do wielu mikrofonów. Ma na sobie czarny płaszcz i wydaje się, że zwraca się do mediów. Za nim są cztery inne osoby, dwóch mężczyzn i dwójka kobiet, które również uważnie słuchają mówiącego męża. Po lewej stronie stoi z rękami przymocowanymi do siebie, podczas gdy pozostałe dwie stoją za nim. Wszyscy patrzą na kamerę i wyglądają poważnie.
Radni klubu “Wszystko dla Gdańska” ogłosili podczas konferencji prasowej, że wychodzą z inicjatywą - trzy propozycje rowerowe dla Gdańska. Na zdjęciu (od lewej) - Łukasz Świacki, Piotr Dzik, Marcin Makowski, Katarzyna Czerniewska i Maximilian Kieturakis.
Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Szczyt Velo City w Gdańsku

Velo-city to najważniejsza międzynarodowa konferencja rowerowa. To coroczne spotkanie szeroko rozumianej branży związanej z komunikacją rowerową, służące nawiązywaniu kontaktów i wzajemnemu inspirowaniu się do propagowania zielonej transformacji miast. Od pierwszej edycji w 1980 roku impreza stała się flagowym wydarzeniem Europejskiej Federacji Cyklistów, gromadząc rokrocznie setki uczestników z kilkudziesięciu krajów.

W 2025 roku, Gdańsk będzie gospodarzem konferencji Velo-city. To nie tylko panele, konferencje, rozmowy, ale to także dalsze koło zamachowe, które może promować rowerowy tryb życia. - podkreślił radny miasta Gdańska, Maximilian Kieturakis.

Tegoroczna edycja odbędzie się w Gdańsku. W dniach 10-13 czerwca 2025 roku do naszego miasta zjedzie się ponad 1400 uczestników z 60. krajów oraz 250 prelegentów z całego świata.

 rząd pomarańczowych rowerów ze słowem Mevo  napisanym na nich białymi literami. Rowery są zaparkowane na parkingu z drzewami w tle. Każdy rower ma czarne siedzenie i kierownice, a rowery wydają się być nowe i nieużywane.
Szerokie konsultacje w dzielnicach Gdańska mają dać głos mieszkańcom – gdzie brakuje stacji Mevo, gdzie jest ich za dużo, gdzie są przepełnione oraz jakie są potrzeby w poszczególnych częściach Gdańska.
Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Rowerowy Maj

Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania, której celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci. Jej formuła łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych. Kampania skierowana jest do szkół podstawowych oraz przedszkoli. Rowerowy Maj uczy, że rower może być świetnym środkiem transportu do szkoły, czy przedszkola.

Data tej konferencji nie jest przypadkowa. Kończy się kwiecień, a jak wiadomo - po kwietniu następuje maj, który od wielu już lat obchodzimy w Gdańsku jako Rowerowy Maj. - podkreśliła radna miasta Gdańska, Katarzyna Czerniewska.

Zasady rowerowej zabawy są niezwykle proste: każdy przedszkolak i uczeń, który w maju dotrze w sposób aktywny na lekcje, otrzymuje naklejki do indywidualnego rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Aby zdobyć atrakcyjne nagrody, wystarczy wybrać rower, hulajnogę, rolki lub deskorolkę. W ten sposób wpływamy na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych, promujemy zdrowy styl życia, samodzielność dzieci, bezpieczeństwo komunikacyjne oraz dbamy o wyższą jakość naszego środowiska.

Jedenasta już edycja wielkiego wiosennego wyzwania odbędzie się w dniach 5-30 maja 2025 r.

TV

Nowości na Westerplatte!