• Start
  • Wiadomości
  • Co zrobić, by urząd jeszcze sprawniej obsługiwał mieszkańców?

Co zrobić, by urząd jeszcze sprawniej obsługiwał mieszkańców?

Czy sztuczna inteligencja może pomóc w sprawnej obsłudze osób korzystających z usług Wydziału Komunikacji? Kiedy uruchomiona zostanie aplikacja, dzięki której właściciele samochodów będą mogli zarejestrować auta wygodnie we własnym telefonie? O tym, i nie tylko, dyskutują w Gdańsku przedstawiciele wydziałów komunikacji z 20 polskich miast. W naszym mieście trwa bowiem X Konferencja Benchmarkingowa Wydziałów Komunikacji.
12.06.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
zdjęcie grupowe, ponad czterdzieści osób pozuje do zdjęcia stoją w dwóch rzędach, między nimi stoi fontanna neptuna, w tle kamienice gdańskie
W Gdańsku odbywa się X Konferencja Benchmarkingowa Wydziałów Komunikacji
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Jak to robią w innych miastach?

W konferencji (odbywającej się w dniach 12-13 czerwca), której współorganizatorami są miasta Gdańsk i Kraków, uczestniczą 43 osoby z 20 miast zrzeszonych w Unii Miast Polskich. Wydarzenie to służy wzajemnemu poznaniu struktur organizacyjnych i sposobów obsługi klientów. Wszystko po to, by jeszcze lepiej i sprawniej obsługiwać mieszkańców w poszczególnych miastach. 

W trakcie tego wydarzenia prowadzone są też dyskusje dotyczące m.in. planowanych zmian w przepisach.

- Chodzi np. o ułatwienie procesu rejestracji czy zbycia pojazdów przez firmy leasingowe. To taki nasz klient masowy. Są plany, by ten proces prowadzony był wyłącznie cyfrowo - informuje Grzegorz Wasyl, dyrektor Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Urzędzie Miasta Krakowa. - Nasze coroczne spotkania benchmarkingowe służą temu, by spowodować, aby klient był obsługiwany szybciej, sprawniej i podobnie w całej Polsce - obecnie, w zależności od tego, jak dany urząd interpretuje przepisy, tak stosuje je wobec klienta. Dlatego uwspólniamy nasze stanowiska - dodaje.

Strzyża. Duże zainteresowanie spotkaniem z prezydent Gdańska

Czy umawiać się na konkretny termin?

Są w Polsce urzędy, które stosują w wydziałach komunikacji metodę “umówieniową”, a więc - chcąc załatwić sprawę - trzeba umówić się na konkretny dzień i godzinę. Są urzędy, które przyjmują mieszkańców przychodzących “prosto z ulicy”, są i takie, które stosują hybrydowe rozwiązania. Poza tym urzędy wykorzystują różne sposoby archiwizowania dokumentów. 

- Przypatrujemy się, jak wygląda to w poszczególnych miastach, co działa, a co niekoniecznie. Chodzi o wymianę doświadczeń - podkreśla Grzegorz Bystry, dyrektor Wydziału Komunikacji w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

zabytkowa sala ratusza, a w niej kilkadziesiąt osób siedzi na krzesłach, wszyscy w oficjalnych garniturach i kostiumach
Spotkania i debaty prowadzone są w gmachu Ratusza Głównego Miasta
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Co to jest benchmarking?

Określenie to pochodzi od angielskiego słowa „benchmark”, które oznacza punkt orientacyjny w terenie. Samo hasło ma sens topograficzny i dotyczy miejsca zaznaczonego na mapie - w benchmarkingu chodzi o znalezienie drogi prowadzącej do celu. Metoda ta pozwala na stwierdzenie, w którym miejscu się znajdujemy, w stosunku do punktu odniesienia i jakie powinny być nasze kroki, by tam dotrzeć - podpatrujemy doświadczenia i osiągnięcia innych. 

W benchmarkingu kluczowe są porównywalne dane oparte na pomiarach, analizie oraz kształtowaniu efektywności urzędu. 

TV

Akcja Lato 2025 – Gdańsk pełen letnich atrakcji!