• Start
  • Wiadomości
  • Ciemna noc polskiego Kościoła i co dalej? Salon Młodopolski zaprasza: Terlikowski, Radzik, Kobyliński. Dzisiaj, godz. 18, na gdansk.pl

Ciemna noc polskiego Kościoła i co dalej? Salon Młodopolski zaprasza: Terlikowski, Radzik, Kobyliński. Dzisiaj, godz. 18, na gdansk.pl

Fundacja im. Arkadiusza Rybickiego oraz Europejskie Centrum Solidarności zapraszają na 72. Salon Młodopolski im. Arama Rybickiego, pod tytułem “Co nas czeka po ciemnej nocy Kościoła polskiego?”. W dyskusji uczestniczyć będzie troje czołowych publicystów, którzy zajmują się tematyką katolicyzmu w kraju i we współczesnym świecie. Początek - w czwartek, 10 grudnia, o godz. 18. Portal gdansk.pl przeprowadzi transmisję na żywo.
10.12.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Od lewej: Andrzej Koblyliński, Zuzanna Radzik, Tomasz Terlikowski
Od lewej: Andrzej Koblyliński, Zuzanna Radzik, Tomasz Terlikowski
Salon Młodopolski im. Arama Rybickiego

 

Gośćmi 72. Salonu Młodopolskiego będą: 

  • red. Zuzanna Radzik
  • ks. prof. Andrzej Kobyliński
  • dr Tomasz Terlikowski

 

Dyskusję poprowadzi Małgorzata Rybicka

Transmisja na żywo - na portalu www.gdansk.pl i profilu FB portalu gdansk.pl oraz na profilach Facebookowych: Fundacji im. Arkadiusza Rybickiego, a także Europejskiego Centrum Solidarności.

Ze względu na sytuację epidemiczną, w wydarzeniu można uczestniczyć wyłącznie za pośrednictwem internetu i wziąć udział w dyskusji korzystając z Facebooka. Publiczność może na profilu FB Fundacji im. Arkadiusza Rybickiego zadawać gościom pytania, które postawione będą w drugiej części dyskusji.

SYLWETKI UCZESTNIKÓW:

 

  • Redaktor Zuzanna Radzik - teolożka, publicystka, od 17 lat współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Zajmuje się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim oraz teologią feministyczną. Studiowała na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie i na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Zaangażowana w katolicki ruch feministyczny, wydała książki „Kościół kobiet” i „Emancypantki. Kobiety, które zbudowały Kościół”. Na co dzień pracuje w Forum Dialogu, organizacji zajmującej się dialogiem polsko-żydowskim, której jest wiceprezeską.

 

  • Ks. prof. Andrzej Kobyliński -duchowny katolicki, filozof, etyk, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor uczelniany, kierownik Katedry Etyki w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W latach 1986-1992 odbył studia filozoficzno-teologiczne w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku oraz na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W latach 1993-1998 studiował na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie, gdzie w 1998 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie filozofii. W latach 1998-2011 był wykładowcą i wychowawcą w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku. W latach 1999-2004 pełnił w tej uczelni funkcję prorektora ds. wychowawczych. Od 1999r. jest związany z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Główne kierunki badań: filozofia współczesna, relacja chrześcijaństwa do nowożytności, współczesne zagadnienia bioetyczne, filozoficzne podstawy praw człowieka, wolność religijna i świeckość państwa, pentekostalizacja chrześcijaństwa, nihilizm i etyka postmetafizyczna, pedofilia, współczesna filozofia włoska. Ks. prof. Andrzej Kobyliński jest stałym, uważnym i krytycznym komentatorem życia Kościoła.

 

  • Tomasz Terlikowski - doktor filozofii, publicysta, pisarz. Autor ponad sześćdziesięciu książek, w tym poświęconych tematyce bioetycznej. Jest autorem programów w TV Republika, komentatorem w TVP Kultura, prowadzi autorski program w PR 24, a także pisze w „Plusie Minusie”, „Gazecie Polskiej”, „Tygodniku Solidarność”. Wcześniej pracował m.in. w „Newsweeku”, Radiu Plus, redakcji katolickiej TVP, dzienniku „Życie”, tygodniku „Ozon”, gdzie był zastępcą redaktora naczelnego w dzienniku „Rzeczpospolita” i tygodniku „Wprost”. Od września 2009 do 2015 był szefem zarządu wydawnictwa „Fronda”.

 

  • Małgorzata Rybicka - pedagog specjalny, działaczka społeczna,  przewodnicząca Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym, aktywna uczestniczka Klubu Tygodnika Powszechnego Trójmiasto oraz Fundacji im. Arama Rybickiego.

 

WIĘCEJ O 72. SALONIE MŁODOPOLSKIM - ZAGADNIENIA PRZYGOTOWANE PRZEZ MAŁGORZATĘ RYBICKĄ:

 

Co nas czeka po ciemnej nocy Kościoła polskiego?

W dniach protestów przeciw wyrokowi Trybunału Konstytucyjnego  na ulicach pojawiło się  hasło  „ W Kościele nie ma już Boga”. Duża część młodego pokolenia nie chce mieć z Kościołem nic wspólnego. Coraz częstsze są formalne wystąpienia z Kościoła, a apostazja mentalna  ma podobno charakter galopujący. Niemal jednocześnie dwóch kardynałów traci szacunek Polaków. Coraz częściej pojawiają się pytania o odpowiedzialność Jana Pawła II za obecny stan Kościoła.

Wielu polskich katolików ma obecnie poczucie  zagubienia i  osamotnienia,  stan określony przez Zbigniewa Nosowskiego zbiorową  ciemną nocą Kościoła. Kryzys Kościoła, który obserwujemy i często bardzo przeżywamy, składa się z wielu elementów.  Jedne dotyczą Kościoła  Powszechnego, są to np. laicyzacja współczesnego świata oraz nieadekwatność  formy instytucjonalnej  kościoła ,” ostatniej monarchii absolutnej”, do wyzwań współczesności. 

Grzechem  ciężkim  Kościoła  powszechnego i polskiego jest  zjawisko określane przez papieża Franciszka perwersją Kościoła, jest  klerykalizm. Sprowadza on Kościół do  duchownych  i ich przywilejów, nie uwzględniając głosu i udziału  świeckich .Kościół w ujęciu klerykalnym jest instytucją, a instytucja produkuje biurokrację, opieszałość, inercję, mentalność korporacyjną, która skupia się na obronie wpływów i na ich poszerzaniu na pozaduchowe sfery życia – ekonomiczną, czy polityczną.

Właśnie pochodną klerykalizmu i związanym z nim poczuciem bezkarności są skandale finansowe- ciągnąca się od lat  niezdolność do instytucjonalnej reformy  finansów watykańskich oraz  ciągle na nowo ujawniane skandale  pedofilskie, które  niszczą wiarygodność moralną  Kościoła. Już nie mówi się o świętym Kościele grzesznych ludzi, ale o strukturach  zła w Kościele. Polską specyfiką klerykalizmu jest   silny  związek Kościoła i partii rządzącej. zwanym przez wielu konkubinatem, z którego obie strony  ciągną korzyści,   bardzo destrukcyjny dla Kościoła jako wspólnoty. Stąd gniew  tysięcy kobiet w czasie protestów, które uznały, że  Kościół razem z państwem zawłaszczają ich prawo do podejmowania decyzji zgodnie z własnym sumieniem.                                                            

Jest czas kryzysu, ale i wielkiego fermentu.  Katolicyzm w naszym kraju  przestaje  kulturową  oczywistością,   niekwestionowanym punktem odniesienia i bezdyskusyjnym źródłem wartości w życiu społecznym.  Świeccy domagają się  reformy kościoła i możliwości współdecydowania   o  przyszłym jego kształcie. Horyzontem  oczekiwań części laikatu jest  Synodalna Droga Kościoła Niemieckiego, w której równoprawnymi partnerami są z  Konferencja Episkopatu Niemiec oraz  Centralny Komitet Niemieckich Katolików, czyli organizacja świeckich, której władze są wybierane przez tamtejszy laikat.  W ramach dwuletniej Drogi Synodalnej  wypracowywane są rozwiązania dotyczące najważniejszych problemów Kościoła  takich, jak:

  • podział  władzy w Kościele, czyli ograniczenia władzy biskupów i zwiększenia kompetencji świeckich. 
  • konieczność zmiany etyki seksualnej Kościoła, zwłaszcza w odniesieniu do  osób homoseksualnych Zwolennicy zmian chcą m.in., aby Kościół przestał uznawać związki  jednopłciowe za grzeszne. 
  • nowe formy życia kapłańskiego, czyli możliwość wyświęcania żonatych mężczyzn na księży. 
  • ostatnim tematem Drogi Synodalnej jest kwestia nowych urzędów w Kościele dla kobiet. Wielu niemieckich katolików i część biskupów otwarcie opowiada się za kapłaństwem kobiet.

Już teraz różne środowiska  polskich katolików, mając potrzebę wzięcia odpowiedzialności z Kościół, przymierzają się do zorganizowania Kongresu Katolików, który  być może stanie się punktem wyjścia do Polskiej Drogi Synodalnej.

Pojawiają się pytania:

  • Jaki jest stan polskiego Kościoła dzisiaj i jaka czeka go przyszłość  po ciemnej nocy?
  • Przyczyny  i  skutki obecnego kryzysu?
  • Czy papież  Jan Paweł II wiedział o strukturach zła w Kościele  i dlaczego  odpowiedź na to pytanie jest dla nas ważna dzisiaj?
  • W czym katolicy mogą szukać  nadziei na odnowę?
  • Czy świeccy uzyskają prawo obywatelstwo w Kościele i czy możliwa jest Polska Droga Synodalna, analogiczna  do Drogi Synodalnej  Kościoła Niemieckiego?
  • Czy czeka nas reforma, schizma, czy kościół małych wspólnot, o którym mówił papież Benedykt ponad 60 lat temu?

TV

"Przydarzyła nam się Solidarność"