Gośćmi 72. Salonu Młodopolskiego będą:
- red. Zuzanna Radzik
- ks. prof. Andrzej Kobyliński
- dr Tomasz Terlikowski
Dyskusję poprowadzi Małgorzata Rybicka.
Transmisja na żywo - na portalu www.gdansk.pl i profilu FB portalu gdansk.pl oraz na profilach Facebookowych: Fundacji im. Arkadiusza Rybickiego, a także Europejskiego Centrum Solidarności.
Ze względu na sytuację epidemiczną, w wydarzeniu można uczestniczyć wyłącznie za pośrednictwem internetu i wziąć udział w dyskusji korzystając z Facebooka. Publiczność może na profilu FB Fundacji im. Arkadiusza Rybickiego zadawać gościom pytania, które postawione będą w drugiej części dyskusji.
SYLWETKI UCZESTNIKÓW:
- Redaktor Zuzanna Radzik - teolożka, publicystka, od 17 lat współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Zajmuje się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim oraz teologią feministyczną. Studiowała na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie i na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Zaangażowana w katolicki ruch feministyczny, wydała książki „Kościół kobiet” i „Emancypantki. Kobiety, które zbudowały Kościół”. Na co dzień pracuje w Forum Dialogu, organizacji zajmującej się dialogiem polsko-żydowskim, której jest wiceprezeską.
- Ks. prof. Andrzej Kobyliński -duchowny katolicki, filozof, etyk, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor uczelniany, kierownik Katedry Etyki w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W latach 1986-1992 odbył studia filozoficzno-teologiczne w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku oraz na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W latach 1993-1998 studiował na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie, gdzie w 1998 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie filozofii. W latach 1998-2011 był wykładowcą i wychowawcą w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku. W latach 1999-2004 pełnił w tej uczelni funkcję prorektora ds. wychowawczych. Od 1999r. jest związany z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Główne kierunki badań: filozofia współczesna, relacja chrześcijaństwa do nowożytności, współczesne zagadnienia bioetyczne, filozoficzne podstawy praw człowieka, wolność religijna i świeckość państwa, pentekostalizacja chrześcijaństwa, nihilizm i etyka postmetafizyczna, pedofilia, współczesna filozofia włoska. Ks. prof. Andrzej Kobyliński jest stałym, uważnym i krytycznym komentatorem życia Kościoła.
- Tomasz Terlikowski - doktor filozofii, publicysta, pisarz. Autor ponad sześćdziesięciu książek, w tym poświęconych tematyce bioetycznej. Jest autorem programów w TV Republika, komentatorem w TVP Kultura, prowadzi autorski program w PR 24, a także pisze w „Plusie Minusie”, „Gazecie Polskiej”, „Tygodniku Solidarność”. Wcześniej pracował m.in. w „Newsweeku”, Radiu Plus, redakcji katolickiej TVP, dzienniku „Życie”, tygodniku „Ozon”, gdzie był zastępcą redaktora naczelnego w dzienniku „Rzeczpospolita” i tygodniku „Wprost”. Od września 2009 do 2015 był szefem zarządu wydawnictwa „Fronda”.
- Małgorzata Rybicka - pedagog specjalny, działaczka społeczna, przewodnicząca Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym, aktywna uczestniczka Klubu Tygodnika Powszechnego Trójmiasto oraz Fundacji im. Arama Rybickiego.
WIĘCEJ O 72. SALONIE MŁODOPOLSKIM - ZAGADNIENIA PRZYGOTOWANE PRZEZ MAŁGORZATĘ RYBICKĄ:
Co nas czeka po ciemnej nocy Kościoła polskiego?
W dniach protestów przeciw wyrokowi Trybunału Konstytucyjnego na ulicach pojawiło się hasło „ W Kościele nie ma już Boga”. Duża część młodego pokolenia nie chce mieć z Kościołem nic wspólnego. Coraz częstsze są formalne wystąpienia z Kościoła, a apostazja mentalna ma podobno charakter galopujący. Niemal jednocześnie dwóch kardynałów traci szacunek Polaków. Coraz częściej pojawiają się pytania o odpowiedzialność Jana Pawła II za obecny stan Kościoła.
Wielu polskich katolików ma obecnie poczucie zagubienia i osamotnienia, stan określony przez Zbigniewa Nosowskiego zbiorową ciemną nocą Kościoła. Kryzys Kościoła, który obserwujemy i często bardzo przeżywamy, składa się z wielu elementów. Jedne dotyczą Kościoła Powszechnego, są to np. laicyzacja współczesnego świata oraz nieadekwatność formy instytucjonalnej kościoła ,” ostatniej monarchii absolutnej”, do wyzwań współczesności.
Grzechem ciężkim Kościoła powszechnego i polskiego jest zjawisko określane przez papieża Franciszka perwersją Kościoła, jest klerykalizm. Sprowadza on Kościół do duchownych i ich przywilejów, nie uwzględniając głosu i udziału świeckich .Kościół w ujęciu klerykalnym jest instytucją, a instytucja produkuje biurokrację, opieszałość, inercję, mentalność korporacyjną, która skupia się na obronie wpływów i na ich poszerzaniu na pozaduchowe sfery życia – ekonomiczną, czy polityczną.
Właśnie pochodną klerykalizmu i związanym z nim poczuciem bezkarności są skandale finansowe- ciągnąca się od lat niezdolność do instytucjonalnej reformy finansów watykańskich oraz ciągle na nowo ujawniane skandale pedofilskie, które niszczą wiarygodność moralną Kościoła. Już nie mówi się o świętym Kościele grzesznych ludzi, ale o strukturach zła w Kościele. Polską specyfiką klerykalizmu jest silny związek Kościoła i partii rządzącej. zwanym przez wielu konkubinatem, z którego obie strony ciągną korzyści, bardzo destrukcyjny dla Kościoła jako wspólnoty. Stąd gniew tysięcy kobiet w czasie protestów, które uznały, że Kościół razem z państwem zawłaszczają ich prawo do podejmowania decyzji zgodnie z własnym sumieniem.
Jest czas kryzysu, ale i wielkiego fermentu. Katolicyzm w naszym kraju przestaje kulturową oczywistością, niekwestionowanym punktem odniesienia i bezdyskusyjnym źródłem wartości w życiu społecznym. Świeccy domagają się reformy kościoła i możliwości współdecydowania o przyszłym jego kształcie. Horyzontem oczekiwań części laikatu jest Synodalna Droga Kościoła Niemieckiego, w której równoprawnymi partnerami są z Konferencja Episkopatu Niemiec oraz Centralny Komitet Niemieckich Katolików, czyli organizacja świeckich, której władze są wybierane przez tamtejszy laikat. W ramach dwuletniej Drogi Synodalnej wypracowywane są rozwiązania dotyczące najważniejszych problemów Kościoła takich, jak:
- podział władzy w Kościele, czyli ograniczenia władzy biskupów i zwiększenia kompetencji świeckich.
- konieczność zmiany etyki seksualnej Kościoła, zwłaszcza w odniesieniu do osób homoseksualnych Zwolennicy zmian chcą m.in., aby Kościół przestał uznawać związki jednopłciowe za grzeszne.
- nowe formy życia kapłańskiego, czyli możliwość wyświęcania żonatych mężczyzn na księży.
- ostatnim tematem Drogi Synodalnej jest kwestia nowych urzędów w Kościele dla kobiet. Wielu niemieckich katolików i część biskupów otwarcie opowiada się za kapłaństwem kobiet.
Już teraz różne środowiska polskich katolików, mając potrzebę wzięcia odpowiedzialności z Kościół, przymierzają się do zorganizowania Kongresu Katolików, który być może stanie się punktem wyjścia do Polskiej Drogi Synodalnej.
Pojawiają się pytania:
-
Jaki jest stan polskiego Kościoła dzisiaj i jaka czeka go przyszłość po ciemnej nocy?
-
Przyczyny i skutki obecnego kryzysu?
-
Czy papież Jan Paweł II wiedział o strukturach zła w Kościele i dlaczego odpowiedź na to pytanie jest dla nas ważna dzisiaj?
-
W czym katolicy mogą szukać nadziei na odnowę?
-
Czy świeccy uzyskają prawo obywatelstwo w Kościele i czy możliwa jest Polska Droga Synodalna, analogiczna do Drogi Synodalnej Kościoła Niemieckiego?
-
Czy czeka nas reforma, schizma, czy kościół małych wspólnot, o którym mówił papież Benedykt ponad 60 lat temu?