Festiwal „Gdańsk w Wilnie 2024”

Od 31 maja do 2 czerwca gdańska kultura będzie gościć na Litwie za sprawą kolejnej edycji Festiwalu „Gdańsk w Wilnie 2024”. W programie znalazły się koncerty Cappelli Gedanensis oraz maestro Romana Peruckiego, czytanie wierszy Czesława Miłosza, wernisaż, warsztaty dla dzieci i spektakl „Czerwony Kapturek” Teatru Miniatura.
30.05.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia mężczyznę grającego na dużych organach, z nutami umieszczonymi na pulpicie przed nim
W Wilnie wystąpi Roman Perucki, ceniony organista i pedagog, dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku
fot. Edyta Steć

„Gdańsk w Wilnie 2024” / „Gdanskas Vilniuje 2024” to siostrzana edycja festiwalu „Wilno w Gdańsku 2024” / „Vilnius Gdanske 2024”, który przypomina o trwającej między miastami już od 26. lat przyjaźni, stwarzając warunki do rozmów i spotkań, poznawania wzajemnie swoich tradycji, i dawania sobie tego, co w obu krajach jest najlepsze.

Wilno w Gdańsku. Rozmowa z Birutė Jonuškaitė wokół jej powieści „Maranta”

Tegoroczna edycja od piątku do niedzieli

Festiwal służący wzmacnianiu więzi i wymianie kulturalnej potrwa od 31 maja do 2 czerwca. Trzydniowy program bezpłatnych wydarzeń obejmuje spotkania litewskich i polskich przedstawicieli kultury i sztuki, warsztaty i przedstawienie dla dzieci, wystawę sztuki na Zarzeczu, odczyty poezji, zwiedzanie Wilna śladami Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza, oraz dwa ekskluzywne koncerty: gdańskiego zespołu muzyki dawnej - Cappelli Gedanensis, i wirtuoza organów Romana Peruckiego.

Program festiwalowy rozpoczną w piątek, o godzinie 10:00, warsztaty dla dzieci w Centrum Kultury w Nowej Wilejce. Najmłodsi goście festiwalu będą mieli wyjątkową okazję poznać subtelności tworzenia lalek, postaci teatralnych oraz eksperymentować z kształtami, kolorami i fakturami.

Natomiast wkrótce po warsztatach, o godz. 13:00, w Małej Sali Domu Kultury w Nowej Wilejce młodzi widzowie obejrzą spektakl „Czerwony Kapturek” w reżyserii pochodzącego z Chile Dawida Zuazoli - dramaturga i aktora-lalkarza. Przedstawienie jest tegoroczną premierą jednego z najstarszych w Polsce, i zarazem jedynego w Trójmieście, teatru lalkowego - wrzeszczańskiej Miniatury. Popularna opowieść jest tu pomysłowo ukazana z wykorzystaniem teatru pacynkowego, a akcja baśni przeniesiona została... w przyszłość - kiedy na wyniszczonej Ziemi mieszkają ostatni ludzie i dziwne stwory narodzone ze śmieci i zanieczyszczeń. Występują: Magdalena Bednarek i Dariusz Czarniecki.

Zdjęcie przedstawia dwie osoby trzymające marionetki, jedną z nich jest lalka z czerwonymi włosami i dużymi, niebieskimi oczami, a drugą jest postać z otwartą paszczą, wyglądająca jak robotyczne zwierzę
„Czerwony Kapturek” to spektakl dla dzieci w konwencji dell'arte, z wykorzystaniem teatru pacynkowego
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

W piątkowe popołudnie, o godzinie 15:00, w Inkubatorze Sztuki na Zarzeczu odbędzie się wernisaż wystawy „Erozja i początek” autorstwa gdańskich artystek Wioli Ujazdowskiej i Agnieszki Piaseckiej, stworzonej we współpracy z Gdańskim Archipelagiem Kultury. Wystawę, która opiera się na głębokiej relacji między utratą i tworzeniem, erozją i transformacją na tle zmieniającego się i pełnego niepewności świata, można będzie obejrzeć do 21 czerwca. 

Natomiast o godzinie 18:00, w kościele pw. św. Katarzyny, Festiwal „Gdańsk w Wilnie 2024” uroczyście zainauguruje koncert gdańskiego zespołu instrumentalno-wokalnego „Capella Gedanensis”, który od ponad czterech dekad kontynuuje tradycję Kapeli Rajców Miejskich - założonej w 1564 roku i działającej do XVIII wieku. Dziś prowadzi go jeden z najwybitniejszych dyrygentów młodego pokolenia, organista, wokalista, kompozytor i aranżer Filip Cieszyński. Repertuar zespołu obejmuje gdańską muzykę dawną i wielowiekowe arcydzieła najsłynniejszych kompozytorów portowego miasta, a także europejskie barokowe oratoria i kantaty, w tym dzieła G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G.B. Pergolesiego, W.A. Mozarta oraz kompozytorów współczesnych

Zdjęcie przedstawia orkiestrę kameralną i chór Cappella Gedanensis, ustawioną na tle ceglanej ściany w historycznym wnętrzu. Muzycy i śpiewacy ubrani są elegancko, kobiety w fioletowych sukniach, a mężczyźni w czarnych garniturach z muszkami, co tworzy formalną i uroczystą atmosferę
Cappella Gedanensis to zespół wokalno-instrumentalny kultywujący wielowiekową tradycję i rozsławiający Gdańsk na całym świecie
mat. zespołu

Wilno w Gdańsku. Rozmowa z siostrą Michaelą Rak z Hospicjum bł. księdza Michała Sopoćki

W sobotę, od godziny 11:00, najmłodsi wilnianie wezmą udział w warsztatach cyjanotypii w Wileńskiej Galerii Sztuki dla Dzieci i Młodzieży (ul. Vilniaus 39). Udział w warsztatach jednej z najstarszych technik pozyskiwania obrazu fotograficznego na świecie, znanej również jako blueprint, będą mogli wziąć wcześniej zarejestrowani uczestnicy*.

„Przygotuj się, Wisławo, pokażę ci moje Wilno” - powiedział Czesław Miłosz w rozmowie telefonicznej w 2000 roku, zapraszając swoją koleżankę i jedną z najbardziej wyrazistych polskich pisarek Wisławę Szymborską do „rodzinnego” miasta. Aby upamiętnić wileńskie spotkanie laureatów Nagrody Nobla sprzed 24 lat, instytucja publiczna „Wilno, Miasto Literatury UNESCO” zaprasza 1 czerwca o godz. 14:00 na wyjątkową wycieczkę ich śladami pt. „Miłosz oprowadza Szymborską po swoim Wilnie”. Zita Baranauskaitė-Danielienė, tłumaczka literatury i przewodniczka, pomoże odtworzyć kolaż ze spaceru dwóch wielkich twórców. Zarejestrować się na wycieczkę można tutaj.

Wiersze Czesława Miłosza w języku polskim i litewskim będą czytane w sobotnie popołudnie w Wileńskim Domu Literatury, do którego miłośników poezji zapraszamy od godz. 16:00.

Tak wyglądała jedna z edycji Festiwalu Wilno w Gdańsku


W ostatnim dniu festiwalu, 2 czerwca, organizatorzy zapraszają do kościoła pw. św. Kazimierza, gdzie o godzinie 13:00 zabrzmi wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w wykonaniu jednego z najbardziej cenionych polskich organistów, maestro Romana Peruckiego. Prof. R. Perucki, który dał ponad 2700 recitali i występów z najsłynniejszymi orkiestrami i artystami, zagrał na organach w najświetniejszych salach koncertowych i kościołach na świecie, takich jak katedry Notre-Dame i Gandawska oraz Teatr Maryjski w Petersburgu, wykona w Wilnie utwory J.S. Bacha, D.M. Gronaua, F.W. Markulla, F.W. Borowskiego i M. Surzyńskiego.

Festiwal „Gdańsk w Wilnie 2024” organizowany jest przez Samorząd Miasta Wilna, Urząd Miasta Gdańska, Wileńskie Centrum Kultury i Gdański Archipelag Kultury.

Pełny program wydarzeń w ramach festiwalu „Gdańsk w Wilnie 2024” dostępny jest TUTAJ.

Festiwal Wilno w Gdańsku. O wileńskich korzeniach z rodzicami i bratem prezydenta Pawła Adamowicza

TV

Drugi dzień festiwalu FETA 2024