Od braku inspekcji technicznej po zwycięstwo
Zawody Formula Student Netherlands odbywały się w Holandii od ponad 10 lat, jednak ze względów finansowych tegoroczna edycja była ostatnią, a dla studentów z Politechniki Gdańskiej – bardzo udaną. Członkowie Koła Naukowego „Mechanik” zwyciężyli bowiem ten prestiżowy konkurs inżynierski dla zespołów studenckich z całego świata, w którym rywalizują w projektowaniu, budowie i testowaniu bolidów wyścigowych zbliżonych konstrukcją do Formuły 1.
– Zwycięstwo w Holandii to dla nas coś znacznie więcej niż tylko liczba pucharów. To symbol dziesięciu lat rozwoju zespołu i dowód na to, że konsekwencja, pasja i ciężka praca naprawdę przynoszą efekty – mówi Wiktoria Sadłowska, prezeska Koła Naukowego „Mechanik" oraz liderka PGRacing Team. – Gdy trzy lata temu debiutowaliśmy na tych zawodach, nasz bolid nie przeszedł nawet inspekcji technicznej. Dziś wracamy jako zwycięzcy całych zawodów. To pokazuje, jak ogromny postęp zrobiliśmy jako zespół technicznie, organizacyjnie i mentalnie.
To pierwsze zwycięstwo zespołu w klasyfikacji generalnej od 7 lat i zarazem najmocniejsze otwarcie sezonu w jego historii.
Dotychczasowe największe osiągnięcia to m.in. zwycięstwo w zawodach w Andorze (2018), podium w konkurencji Business Plan Presentation w Czechach (2024) oraz 1. miejsce w Engineering Design Event również w 2024 roku.
Liga Narodów. Podsumowujemy niesamowity turniej w Gdańsku
1. miejsce i 9 pucharów w Holandii
Zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Formula Student Netherlands zespół PGRacing Team osiągnął m.in. dzięki pierwszemu miejscu w konkurencji Endurance, najbardziej wymagającemu testowi długodystansowemu, który ocenia niezawodność pojazdu i efektywność zespołu. Można w niej zdobyć aż 325 punktów.
Pełna lista osiągnięć zespołu w Holandii:
- 1. miejsce – Klasyfikacja generalna (Overall) (łączna punktacja ze wszystkich konkurencji statycznych i dynamicznych)
- 1. miejsce – Autocross (przejazd po torze z zakrętami na czas – test zwrotności i prowadzenia pojazdu)
- 1. miejsce – Endurance (jazda na dystansie 22 km – sprawdzian niezawodności bolidu i wytrzymałości zespołu)
- 1. miejsce – Efficiency (ocena efektywności energetycznej podczas konkurencji Endurance – jak najmniejsze zużycie paliwa lub energii)
- 2. miejsce – Engineering Design Event (ED) (ocena konstrukcji bolidu i decyzji inżynierskich przez ekspertów technicznych)
- 2. miejsce – Skid Pad (przejazd toru w kształcie ósemki – test przyczepności bocznej i właściwości jezdnych)
- 2. miejsce – Acceleration (przyspieszenie na prostej 75 m – test układu napędowego i trakcji)
- 3. miejsce – Business Plan Presentation (BPP) (prezentacja koncepcji biznesowej wykorzystania bolidu jako produktu rynkowego)
- 3. miejsce – Cost & Manufacturing Design (analiza kosztów i realności procesu produkcyjnego bolidu)
Po sukcesie nie osiadają na laurach
Po zawodach w kraju tulipanów ekipa PG przeniosła się szybko niczym bolid prosto do krainy gór - Austrii, gdzie rywalizuje z czołowymi zespołami z całego świata podczas zawodów Formula Student Austria.
- Udało nam się pomyślnie przejść Tilt, Noise oraz Brake test, tym samym gromadząc komplet naklejek na naszym bolidzie. Mieliśmy również szansę sprawdzić się na Practice Area, tak by jak najlepiej przygotować się do rywalizacji w konkurencjach dynamicznych – relacjonuje z Austrii ekipa PGRacing Team, której osiągnięcia można śledzić na ich profilu FB.
W planach mają kolejne starty w Czechach i Chorwacji w ramach zawodów Formula Student, które organizowane są od 1979 roku w oparciu o reguły opracowane przez Society of Automotive Engineers (SAE International) i obejmują zarówno konkurencje statyczne, oceniające aspekty inżynieryjne i biznesowe, jak i dynamiczne, testujące osiągi bolidów na torze.
Drugie życie wiatraka. Na początek wiata rowerowa
Co daje zwycięstwo?
W ramach konkurencji statycznych zawodów Formula Student oceniane są trzy elementy: design samochodu, czyli cała myśl inżynieryjna towarzysząca stworzonej konstrukcji; technologia produkcji wraz z optymalizacją kosztów i analizą ryzyka produkcyjnego oraz model biznesowy, w tym analiza rynku konkurencji i plany sprzedażowe.
W ramach konkurencji dynamicznych pojazdy zmagają się na torze w kilku testach. Przyspieszenie sprawdza się na odcinku 75 metrów, a stabilność – na obiekcie w kształcie ósemki. Miejsce na starcie wyścigu daje lokata wywalczona w jednokilometrowym sprincie kwalifikacyjnym. Najważniejszy jest 22-kilometrowy wyścig, podczas którego liczy się wytrzymałość i efektywność bolidów.
Od 2023 roku odbywa się na torze autodromu Słomczyn k. Grójca (woj. mazowieckie) polska edycja zawodów – Formula Student Poland.
Warto zwrócić uwagę, że sukces w Formule Student może być furtką do kariery w międzynarodowych sportach motorowych, jak F1 lub WRC. Wielu inżynierów zaczynających przygodę z motosportami na studiach, później znajduje zatrudnienie w najlepszych zespołach wyścigowych jako inżynierowie, mechanicy lub menedżerowie.