• Start
  • Wiadomości
  • Będzie więcej stali, szkła i przestrzeni - remont dworca kolejowego we Wrzeszczu coraz bliżej

Będzie więcej stali, szkła i przestrzeni - remont dworca kolejowego we Wrzeszczu coraz bliżej

PKP SA nie powinna mieć problemu z wyborem wykonawcy kompleksowego remontu dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz - aż pięciu z siedmiu oferentów zmieściło się w zakładanym budżecie. Bryła oddanego do użytku w 1952 roku wrzeszczańskiego dworca zmieni się nie do poznania.
( Publikacja: 05.03.2021 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Dworzec PKP we Wrzeszczu w 2020 roku
Dworzec PKP we Wrzeszczu w 2020 roku
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Od początku swego istnienia dworzec we Wrzeszczu był wielokrotnie przebudowywany, zatracając na przestrzeni lat swój pierwotny wyraz architektoniczny. Teraz czeka go metamorfoza, dzięki której budynek “otrzyma dynamiczną formę o mocnym wyrazie”. 

Zadaniem odpowiedzialnej za projekt przebudowy gdańskiej pracowni TBi Architekci było poprawienie funkcjonalności układu przestrzennego i przywrócenie budynkowi jednej, spójnej bryły. Elewacja będzie wykonana ze stali i szkła, co nadać ma blisko 70-letniemu dworcowi nowoczesny i nieco industrialny charakter.

 

Projekt modernizacji dworca PKP we Wrzeszczu zakłada ujednolicenie rozproszonej przez lata poprzednich przebudów bryły
Projekt modernizacji dworca PKP we Wrzeszczu zakłada ujednolicenie rozproszonej przez lata poprzednich przebudów bryły
Fot. PKP SA

Wejście do strefy obsługi podróżnych z poczekalnią zostanie zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, światła wnętrzu i zejściu na perony doda także zabieg podwyższenia dachu obiektu.

Stal oblec ma bryłę budynku także od strony peronów
Stal oblec ma bryłę budynku także od strony peronów
Fot. PKP SA

 

Przestrzeń obsługi pasażerów i lokale komercyjne (w planach są trzy), zostały zaaranżowane na nowo. Przewidziano także przestrzeń pod ogródki gastronomiczne. Dworzec po przebudowie ma być w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności.

 

Reprezentacyjne wnętrze hali obsługi podróżnych z poczekalnią
Reprezentacyjne wnętrze hali obsługi podróżnych z poczekalnią
Fot. PKP SA


W ramach modernizacji, PKP SA obiecuje wdrożenie szeregu rozwiązań, które sprawią że obiekt stanie się proekologiczny - na wizualizacjach widać częściowo zielony dach, m.in. z roślinnością pnącą widoczną od strony peronów, oraz panele fotowoltaiczne.

Wtórne dobudówki od strony wschodniej zostaną wyburzone. 

W perspektywie z lotu ptaka widać zaplanowany, w połowie zielony dach
W perspektywie z lotu ptaka widać zaplanowany, w połowie zielony dach
Fot. PKP SA

 

Od strony peronów na fasadzie obiektu zaplanowano zieleń pnącą
Od strony peronów na fasadzie obiektu zaplanowano zieleń pnącą
Fot. PKP SA

Prawdopodobnie jeszcze w marcu spółka podpisze umowę z wybranym wykonawcą (koperty z ofertami otwarto 2 marca br.). W budżecie projektu określonym na 14,572 mln zł brutto zmieściło się pięciu potencjalnych wykonawców: Tym-Bud Zakład Remontowo-Budowlany z Pruszcza Gdańskiego (13,190 mln zł), MERX z Warszawy (13,290 mln zł), konsorcjum Tysand i Firma Remontowo-Budowlana Krupa z Gdańska (14,378 mln zł), Zakład Usług Budowlanych z Trzemeszna (14,484 mln zł), (PBE Elbud Gdańsk (14,545 mln zł), Kamaro z Gdańska (16,851 mln zł), Poleko Budownictwo z Gdańska (21,999 mln zł).

Przeobrażenie wizji w rzeczywistość zająć ma wykonawcy ok. 18 miesięcy
Przeobrażenie wizji w rzeczywistość zająć ma wykonawcy ok. 18 miesięcy
Fot. PKP SA


Na realizację prac przeznaczono 539 dni, czyli blisko 18 miesięcy. W czasie prac podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego. Remont będzie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Warto przypomnieć, że do końca br. powinien zostać oddany do użytku remontowany od 2019 roku Dworzec PKP Gdańsk Główny. Tutaj również podróżni korzystają obecnie z dworca tymczasowego.