
List intencyjny podpisano w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, w sali im. Marszałka J. Piłsudskiego. Od lewej: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, burmistrz Żukowa Mariola Zmudzińska, starosta kartuski Bogdan Łapa, prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek oraz zastępca prezydenta Gdańska Piotr Borawski
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Kto podpisał list intencyjny?
List intencyjny ws. planowanej inwestycji zawarto we wtorek, 1 lipca, pomiędzy władzami województwa pomorskiego, powiatu kartuskiego, miasta Gdańska, Gdyni oraz gminy Żukowo.
Inicjatorem współpracy między wymienionymi samorządami był Emil Rojek, wicewojewoda pomorski.

Sens budowy łącznika z OMT i współpracy w tym zakresie samorządów tłumaczy wicewojewoda pomorski Emil Rojek. Za nim stoją, od lewej: starosta kartuski Bogdan Łapa i zastępca prezydenta Gdańska Piotr Borawski
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
- Dwa tygodnie temu otworzyliśmy pierwszą połowę Obwodnicy Metropolii Trójmiasta. Ma duże znaczenie dla przylegającego do niej Chwaszczyna, gdzie mieszka około pięciu tysięcy osób, oraz mieszkańców osiedla Kacze Buki, części gdyńskiej dzielnicy Wielki Kack. Te miejsca miały być komunikowane z OMT przez węzeł Chwaszczyno za pośrednictwem budowy Nowej Kielnieńskiej. Ponieważ budowa tej ulicy jest odłożona w czasie istnieje ryzyko, że mieszkańcy tych obszarów będą musieli wjeżdżać na OMT poprzez węzeł w Miszewie, Koleczkowie lub Wielkim Kacku. Dlatego też, podjąłem decyzję, aby zbudować w tej sprawie porozumienie samorządów - mówił na konferencji prasowej poprzedzającej podpisanie listu intencyjnego Emil Rojek.
Jak długo trwały negocjacje?
Rozmowy pomiędzy przedstawicielami samorządów rozpoczęto sześć miesięcy temu.

mat. Pomorski Urząd Wojewódzki
Dotyczyły one podjęcia współpracy w zakresie zaprojektowania i realizacji budowy odcinka drogi powiatowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Stanowić ona będzie łącznik pozwalający na skomunikowanie OMT na odcinku węzła Chwaszczyno z dotychczasową drogą wojewódzką nr 218 (ulicą Oliwską) położoną na terenie gminy Żukowo oraz osiedlem Kacze Buki w Gdyni.
- Trzeba się będzie podzielić kosztami tej inwestycji. Wspólnie i razem chcemy ten łącznik jak najpilniej sfinansować - zadeklarował Mieczysław Struk, marszałek pomorski.

mat. Pomorski Urząd Wojewódzki
Przyznał, że w ostatnią sobotę miał okazję przejechać się nowo otwartym fragmentem Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
- Musiałem się cofnąć z Chwaszczyna do Gdyni. Nawrotka była w Dąbrowie i potem trasą S6 w kierunku na Szymbark. Wiem, że to jest karkołomny dojazd i trzeba ten łącznik wykonać - podkreślił marszałek pomorski.

mat. Pomorski Urząd Wojewódzki
I choć planowana inwestycja drogowa znajduje się na terenie gminy Żukowo, to miasto Gdańsk chce dołożyć się do kosztów tego przedsięwzięcia. Powody wyjaśnił Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.
- Mimo tego, że ta infrastruktura nie będzie budowana na terenie miasta Gdańska mamy świadomość, że jako stolica metropolii mamy swoje obowiązki. Wynikają one z tego, że bardzo wielu mieszkańców czy to metropolii czy dalszej części naszego regionu załatwia dużo spraw w Trójmieście. Jeździ do Gdańska do pracy, szkół, urzędów, instytucji kultury i sportu.Dlatego, z wielką radością przyjęliśmy inicjatywę wicewojewody Emila Rojka przy wsparciu marszałka pomorskiego, poprawiającą mobilność mieszkańców na terenie całej metropolii.Ta inwestycja spowoduje też większe zainteresowanie przyjazdem do Gdańska. Jak samorządowcy metropolii potrafimy współpracować ze sobą
- podkreślił Piotr Borawski.
Jaki jest koszt i harmonogram inwestycji?
Sygnatariusze listu intencyjnego ustalili, że za prowadzenie inwestycji odpowiedzialne będzie powiat kartuski.

mat. Pomorski Urząd Wojewódzki
Starosta kartuski Bogdan Łapa podał, że wstępny koszt budowy łącznika wraz ze średniej wielkości rondem wyniesie prawie 14 milionów złotych. Inwestycja może rozpocząć się w 2026 r. i zakończyć w okresie od 1,5 roku do 2 lat.
Jak strony listu intencyjnego podzielą się kosztami budowy łącznika drogowego będzie przedmiotem dalszych rozmów.
Więcej o OMT
Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta to nowa trasa ekspresowa, która ma na celu odciążenie obecnej obwodnicy Trójmiasta i poprawę komunikacji w regionie. Pierwszy, 16-kilometrowy odcinek Chwaszczyno-Żukowo został otwarty 18 czerwca 2025 roku.
Cała trasa będzie mieć 32 kilometry i połączy Chwaszczyno z Gdańskiem Południe. Otwarcie drugiego, 16-kilometrowego odcinka od Żukowa do Gdańska Południe zaplanowano na jesień tego roku.