“Aida” w Operze Bałtyckiej już 23 kwietnia. Trwają próby, a my zaglądamy za kulisy 

Miłość zaplątana w sidła polityki, szlachetność i zemsta z zazdrości, namiętność, która przegrywa z powinnością - a wszystko to na tle przepychu egipskiego dworu. W pierwszy poświąteczny weekend, w Operze Bałtyckiej, odbędzie się długo oczekiwana premiera “Aidy” Giuseppe Verdiego. Zobaczmy, jak wyglądają przygotowania do spektaklu.
18.04.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Opera Bałtycka. Kostiumy do spektaklu AIDA  w reż. zaprojektowała Anna Chadaj
Opera Bałtycka. Kostiumy do spektaklu "AIDA" w reż. Anny Wieczur zaprojektowała Anna Chadaj. To już ostatnie przymiarki...
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/PB

W Operze Bałtyckiej przygotowania do premiery dzieła Giuseppe Verdiego rozpoczęły się kilka miesięcy temu. Artyści spędzają czas na próbach i … przymiarkach. Jak przekonują organizatorzy, złote kostiumy Anny Chadaj mają szansę nas olśnić. 

Już czas na przymiarki, premiera za dwa tygodnie
Pracownia krawiecka to teraz bardzo oblegane miejsce, premiera już za tydzień
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/PB

Kosztowny urok towarzyszy tej kompozycji od samego początku. Jerzy Snakowski w Internetowym Przewodniku Operowym zdradza, że wicekról Egiptu Izmail Pasza zapłacił Verdiemu aż 171 tysięcy franków w złocie (dziś to byłoby 13 mln złotych) za napisanie “Aidy”! Dlaczego aż tyle? Historia głosi, że blisko 60-letni kompozytor czuł się już zmęczony i nie chcąc podejmować się tak wymagającej pracy, początkowo odmawiał Paszy. Niewzruszony władca ponawiał jednak propozycję, ponieważ bardzo zależało mu na wyjątkowym dziele, które uświetni otwarcie kanału Sueskiego. Kończyła się też budowa Opery w Kairze. Za trzecim razem Verdi podał więc zaporową cenę, chciał mieć też wolną rękę w doborze obsady i zadbał o dobre warunki dla współpracowników. Władca - ku zaskoczeniu artysty - wszystkie te warunki przyjął.  

Jednak “Aidy” w stolicy Egiptu i tak nie udało się wystawić na czas. Powodem zwłoki nie były kłopoty twórcze artysty - mistrz skomponował muzykę w zaledwie cztery miesiące - ale wybuch wojny francusko-pruskiej, która uniemożliwiła transport kostiumów oraz scenografii z Paryża do Kairu. Ostatecznie, premiera "Aidy" odbyła się w grudniu 1871 roku, dwa lata po otwarciu kanału Sueskiego.

Opłacało się czekać - entuzjastycznie przyjęta przez ówczesną publiczność opera, do dziś cieszy się ogromną popularnością i uznawana jest za jedno z największych twórczych osiągnięć Verdiego. 

Złoto stanowi ważny element w projektach Anny Chadaj
Złoto stanowi ważny element w projektach Anny Chadaj
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/PB

Operę oparto na przeciwieństwach - i w warstwie libretta (napisał je Antonio Ghislanzoni), i w warstwie muzycznej. Akcja rozgrywa się w starożytnym Egipcie, który prowadzi wojnę z sąsiadującą Etiopią. Głównymi bohaterami są zakochani w sobie: Aida, niewolnica na egipskim dworze (i jak się wkrótce okaże córka króla Etiopii Amonasro) oraz Radames - wojownik, przywódca egipskich wojsk, w którym bez wzajemności kocha się Amneris, córka faraona. Ważne role w tym konflikcie odegrają też władcy obu krajów i - pociągający za sznurki politycznego teatru - Ramphis, wódz kapłanów, którego manipulacje rozdzielą kochanków. Jeśli damy wiarę krytykom literatury muzycznej, w tym wątku Verdi dał upust swym antyklerykalnym poglądom.

Jeśli libretto “Aidy” przywodzić nam będzie na myśl “Faraona” Prusa, nasze skojarzenia są słuszne. Zdaniem Jerzego Snakowskiego, pewne wątki świadczą o tym, że Prus pisząc swą powieść, najwyraźniej widział już “Aidę”.


W pracowniach kostiumów i szewskiej elementy kostiumów nabierają ostatecznych kształtów

W gdańskim teatrze, trudną do zaśpiewania rolę, którą w swym repertuarze miały takie gwiazdy, jak Leontyne Price - pierwsza czarnoskóra diwa Metropolitan Opera i laureatka 19 statuetek Grammy oraz Maria Callas „primadonna stulecia”, która debiutowała w La Scali partią Aidy (21 kwietnia 1950 roku) - powierzono Jolancie Wagner oraz Soojin Moon-Sebastian

W rolę Amneris wciela się Małgorzata Walewska. Polska sopranistka jest jedną z najbardziej docenianych artystek w operowym świecie. Gdańscy melomani usłyszeli ją na żywo po raz pierwszy podczas tegorocznego Koncertu Sylwestowego, gdzie Walewska wystąpiła w roli wokalistki oraz prowadzącej. 

Spektakl reżyseruje Anna Wieczur, znana z realizacji w Gdańsku “Kandyda” Bernsteina (2018 r.), stroną muzyczną spektaklu opiekuje się George Tchichinadze. Scenografię zaprojektował Damian Styrna (twórca m.in. scenografii i animacji do „Lalki” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka w Teatrze Muzycznym w Gdyni), a kostiumy - Anna Chadaj. Oboje współpracowali też przy produkcji opery “Sąd Ostateczny” Krzysztofa Knittla.

Premiera "AIDY" odbędzie w Operze Bałtyckiej już w sobotę,
23 kwietnia 2022, o godz. 19.

Bilety od 25 zł do kupienia tutaj

W Gdańsku Aidę  wystawiono po raz pierwszy w 1960 roku. Na zdjęciu: scena zbiorowa z pierwszej inscenizacji spektaklu w Operze Bałtyckiej (1960 r.)
W Gdańsku "Aidę" wystawiono po raz pierwszy w 1960 roku. Na zdjęciu: scena zbiorowa z pierwszej inscenizacji spektaklu w Operze Bałtyckiej (1960 r.)
fot. archiwum Opery Bałtyckiej
Również w latach 90. sięgnięto po ten utwór. Na zdjęciu: scena zbiorowa, inscenizacja spektaklu w Operze Bałtyckiej w 1993 r.
Również w latach 90. sięgnięto po ten utwór. Na zdjęciu: scena zbiorowa, inscenizacja spektaklu w Operze Bałtyckiej w 1993 r.
fot. archiwum Opery Bałtyckiej

"AIDA" (2022 r.)

OBSADA:

Faraon

Rafał Pawnuk/Aleksander Teliga

Amneris

Małgorzata Walewska/Anna Bernacka/Karolina Sikora

Aida 

Jolanta Wagner/Soojin Moon-Sebastian

Radames 

Jacek Laszczkowski/Tomasz Kuk

Ramfis 

Rafał Pawnuk/Aleksander Teliga

Amonasro

Leszek Skrla/Mariusz Godlewski

Kapłanka – Karolina Sołomin

Posłaniec – Krzysztof Brzozowski, Wojciech Winnicki.

TV

Święty Mikołaj przyjechał do Świbna