• Start
  • Wiadomości
  • Nowy rekord PKM. Które dzielnice Gdańska najbardziej zyskały na tej inwestycji?

Nowy rekord PKM. Zobacz, które dzielnice Gdańska najbardziej zyskały na tej inwestycji

We wrześniu 2015 r. Samorząd Województwa Pomorskiego uruchomił nową linię kolejową, która łączy Trójmiasto z Kaszubami. Duży udział w tej inwestycji miało też Miasto Gdańsk. Pomorska Kolej Metropolitalna, czyli popularna PKM-ka, po trzech latach funkcjonowania stała się jednym z filarów komunikacyjnych nie tylko aglomeracji, ale i całego regionu. Padają kolejne rekordy w przewozach pasażerskich. W pierwszym półroczu 2018 r. z PKM skorzystały aż 2 mln pasażerów. Zobacz, na których gdańskich przystankach było najwięcej podróżnych.
05.09.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
2 mln pasażerów PKM w I półroczu 2018 r.
2 mln pasażerów PKM w I półroczu 2018 r.
źródło: pkm-sa.pl


Wzrost z roku na rok

Jak wynika z raportu przygotowanego przez PKM w pierwszym pełnym roku funkcjonowania nowej linii (2016 r.) PKM przewiozła ponad 2 mln pasażerów, a rok później nastąpił 50 proc. wzrost pasażerów - było ich już ponad 3 mln. Natomiast w pierwszym półroczu 2018 r., z linii PKM skorzystało już blisko 2 mln osób, jest więc szansa, że cały rok 2018 zamknie się rekordowymi 4 milionami pasażerów.

- Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM w stosunku do poprzedniego kwartału obserwujemy regularnie od grudnia 2016 r., kiedy wprowadziliśmy rewolucyjną dla pasażerów zmianę polegającą na skierowaniu większości pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wzrost liczby pasażerów PKM w latach 2015 - 2018
Wzrost liczby pasażerów PKM w latach 2015 - 2018
źródło:pkm-sa.pl


Jak to wygląda w ciągu miesiąca? Obecnie miesięcznie pociągi na linii PKM przewożą około 350 - 380 tysięcy pasażerów. W maju 2018 r. z oferty SKM na linii PKM skorzystało 379,3 tys. osób, w czerwcu – w związku z rozpoczynającymi się wakacjami – był spadek do 345,3 tys., ale już w lipcu – kiedy doszedł wakacyjny ruch turystyczny – pasażerów było już 365,9 tys.

Czytaj też: Będzie modernizacja linii kolejowej do Kokoszek - ratunek dla PKM na czas remontu i nowa trasa

Cel budowy nowej linii był prosty: odciążyć Gdańsk i całe Trójmiasto od ruchu samochodowego. Chodziło o zapewnienie szybkiego i komfortowego dojazdu do pracy czy szkoły komunikacją kolejową i to udało się osiągnąć. Inwestorem PKM jest Samorząd Województwa Pomorskiego. Miasto Gdańsk współpracuje przy tym przedsięwzięciu od samego początku. Za 29,5 mln zł w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap III C zbudowało dojazdy do przystanków Jasień, Brętowo i Kiełpinek. Teraz w Rębiechowie buduje węzeł przesiadkowy za 9 mln zł.

PKM kontra samochód
PKM kontra samochód
źródło: pkm-sa.pl

Korzyści dla mieszkańców

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, trójmiejska SKM obsługuje łącznie aż cztery trasy:


• aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,
• trzy regionalne: – Gdańsk Główny – Kartuzy, Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.

Na otwarciu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień. Tam nootowane są jedne z największych potoków pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. Dużo pasażerów korzysta też z przystanków Osowa i Strzyża. Ten ostatni to idealne połączenie dla sudentów Uniwersytetu Gdańskiego. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.

- Pomorska Kolej Metropolitalna stała się ważnym elementem komunikacyjnego systemu w Gdańsku. Integrujemy komunikację miejską z PKM. Podłączyliśmy już kilka linii autobusowych i dalej będziemy to robić. Kolejnym ważnym elementem jest tworzenie wspólnej platformy biletowej i taryfowej - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.

źródło: pkm-sa.pl

źródło: pkm-sa.pl



Plany rozwoju - elektryfikacja i nowy przystanek

PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Czytaj też: Będzie elektryfikacja PKM i nowy przystanek w Gdańsku

Teraz plany elektryfikacji PKM powróciły, a wraz z nimi pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym.

Wizualizacja nowego przystanku
Wizualizacja nowego przystanku
źródło: pkm-sa.pl


Projekt zdobył unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycja kosztować ma 89 mln zł (aż 61,7 mln zł dołoży Unia Europejska).

Pełny raport dotyczący funkcjonowania PKM w I półrocz 2018 r. znajdziesz TUTAJ

TV

Ostatni dzień 44. Zjazdu Nowej Hanzy w Gdańsku