• Start
  • Wiadomości
  • 15 nowych i komfortowych tramwajów trafi do Gdańska. Łączny koszt 138 mln złotych

15 nowych i komfortowych tramwajów trafi do Gdańska. Łączny koszt 138 mln złotych

Dwukierunkowe, klimatyzowane, fabrycznie nowe i komfortowe dla pasażerów, wyposażone w defibrylator – takie mają być nowe tramwaje dla Gdańska - Pesa Jazz Duo. W czwartek, 15 lutego 2018 roku, została podpisana umowa na dostawę 15 nowych tramwajów dla Gdańska, którą dostarczy spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz.
15.02.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Na zdjęciu od lewej: Danuta Gierdziejewska - wiceprezes Zarządu ds. Ekonomicznych spółki GAiT, Maciej Lisicki - prezes spółki GAiT, Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska, Robert Szot - dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA

- Nowe tramwaje zapewnią lepsze warunki pracy motorniczych i komfortowe przewozy pasażerów, ale nowy tabor to też mniejsza awaryjność. Dodajmy, że zakup nowych tramwajów połączony jest ze znaczną modernizacją sieci torowisk w Gdańsku. Przed nami modernizacja torowiska na Stogi - mówił podczas podpisania umowy prezydent miasta Paweł Adamowicz - Gdańsk od kilku lat rozbudowuje linie tramwajowe, szczególnie w południowych dzielnicach i nowe połączenia spinają rozbudowujące się obszary miasta ze starszymi. Tramwaj jest komfortowym i bezpiecznym środkiem poruszania się oraz ekologicznym, a Gdańsk chce być jednym z liderów miast niskoemisyjnych. 

Umowę podpisali: Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska, Maciej Lisicki - prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje – Danuta Gierdziejewska - wiceprezes Zarządu ds. Ekonomicznych spółki GAiT oraz Robert Szot - dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA. 

Wartość kontraktu z bydgoskim producentem to ponad 138 mln zł. Pierwsze pojazdy pojawią się w Gdańsku w grudniu tego roku.

Umowa dotyczy dostawy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych o długości do 32,5 m. Pojazd pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju będą ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących - wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.

- Zakup nowych tramwajów był możliwy dzięki otrzymanemu dofinansowaniu unijnemu, które pokryło 85 procent wartości zamówienia. Cieszy nas, że pierwsze pojazdy pojawią się w Gdańsku jeszcze w tym roku - wyjaśniał Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Długo się przygotowywaliśmy do tego zakupu. Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były również konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się między innymi wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.


Gdańsk Strzyża, pętla tramwajowa. Tramwaje Pesa Jazz Duo trafiły do Gdańska w 2015 roku. Kolejne - nowocześniejsze - będą jeździć po gdańskich torach już za kilkanaście miesięcy

Dodatkowo każdy nowy tramwaj będzie wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). Tramwaje będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 procent, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Podobnie, jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

- Bardzo istotną kwestią dla nas jest fakt, że jesteśmy po raz trzeci dostawcą taboru dla Gdańska. Mamy nadzieję, że dobrze się on spisuje od strony technicznej i jest zadowolenie mieszkańców oraz wszystkich użytkowników - mówi Robert Szot, dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA. - W zamówionych tramwajach oprócz wielu udoskonaleń technicznych znajdą się również miejsca na rowery. Jest to nowość, która jest po raz pierwszy wprowadzona. Wymogi przyjazności miast dla cyklistów znalazły odzwierciedlenie i cieszę się, że Gdańsk również obiera ten kierunek.


W tramwajach zamontowane będą m.in. ładowarki USB

Zakup nowych tramwajów jest realizowany w ramach zadań ujętych w projekcie Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, na który Gmina Miasta Gdańska dostała dofinansowanie unijne w łącznej wysokości 268 mln zł. Projekt będzie realizowany w do końca listopada 2020 r. Partnerem jest spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która dzięki pozyskanym środkom zakupiła 15 nowych tramwajów.

Projekt jest częścią wieloletniej i wieloetapowej inwestycji Gminy Miasta Gdańska realizowanej pod wspólną nazwą „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej” (GPKM) mającym na celu stworzenie i utrzymanie systemu transportu zbiorowego. Pierwsze inwestycje były realizowane od 2002 r.

Dzięki otrzymanym środkom unijnym możliwe jest przystąpienie do kolejnego już etapu, który obejmuje 6 zadań. Zostanie wybudowana linia tramwajowa z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej, przebudowana infrastruktura tramwajowa w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Zostaną zbudowane nowe linie tramwajowe w dzielnicy Gdańsk Południe - etap 1 – Budowa ul. Nowej Warszawskiej. Oprócz zakupu 15 nowych tramwajów, powstanie również 64 nowych wiat przystankowych oraz zostanie zamontowanych 84 tablic informacji pasażerskiej na terenie całego miasta.


Więcej informacji o Gdańskim Projekcie Komunikacji Miejskiej - etap IV A:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A

Rozwój transportu szynowego w Gdańsku



TV

Trzeci mikrolas w Gdańsku. Wspólne sadzenie w Pieckach - Migowie