PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego w Klubie Żak. Francuzi o relacjach, miłości i rodzinie

11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego w Klubie Żak. Francuzi o relacjach, miłości i rodzinie
W ramach 11. Przeglądu Nowego Kina Francuskiego w najbliższym tygodniu (od piątku, 17 lipca, do czwartku, 23 lipca 2020 r.) będziemy oglądać w Kinie Żak filmy, które szczególnie spodobały się nad Sekwaną w ciągu ostatnich dwóch lat. Ich problematyka oscyluje wokół rodziny, a na ekranie tak znakomite aktorki, jak Isabelle Huppert, Juliette Binoche czy Golshifteh Farahani.
Poniedziałek, 20 lipca, godz. 20.30 / CZYSTA JAK ŚNIEG / Blanche comme neige / reż. Anne Fontaine, wys. Isabelle Huppert
Poniedziałek, 20 lipca, godz. 20.30 / CZYSTA JAK ŚNIEG / Blanche comme neige / reż. Anne Fontaine, wys. Isabelle Huppert
fot. mat. pras.

 

Co nowego we francuskim kinie? W dniach 11-17 maja przegląd filmów znad Sekwany

 

Czy kino narodziło się we Francji? Można zaryzykować takie stwierdzenie, bo właśnie tu urodzili się wynalazcy kinematografu - August Marie Louis i Louis Jean Lumière. Utalentowani bracia, zdobywszy aparat Edisona, zaczęli go udoskonalać, aż odchudzone i wyposażone w mechanizm podobny do stopy maszyny do szycia urządzenie, odtworzyło pierwsze ożywione sceny. Publiczna projekcja ich filmu dokumentalnego pt. “Wyjście robotników z fabryki” miała miejsce 28 grudnia 1895 roku w Paryżu i tę datę uznajemy za dzień narodzin kina. 

A czym dziś fascynuje się najstarsza kinematografia świata? Czy odnajdziemy we współczesnych obrazach szyk, elegancję z odrobiną nonszalancji i zmysłowość znaną z filmów Vadima? O tym możemy przekonać się już od piątku, 17 lipca, w Klubie Żak (Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197), gdzie rozpoczyna się 11 edycja Przeglądu Nowego Kina Francuskiego. 

W programie uwzględniono siedem premier - filmów, które w ciągu ostatnich dwóch lat doceniła francuska publiczność.

Sobota, 18 lipca, godz. 20.30, #TUITERAZ ( Rozumiemy się bez słów ) reż. Eric Lartigau
Sobota, 18 lipca, godz. 20.30, #TUITERAZ, reż. Eric Lartigau
fot. mat. pras.



- Rzadko się zdarza, by w tego typu przeglądach dało się dostrzec szczególnie wyrazistą, wspólną dla tych dzieł, tendencję czy temat - mówi Paweł Biliński, kurator sceny filmowej Żaka. - Tymczasem problematyka większości z nich zogniskowana jest wokół rodziny. W “Prawdziwej miłości” Claire Burger i Synach Félixa Moatiego ukazane zostały relacje między ojcami a wychowywanym potomstwem, z kolei w thrillerze zatytułowanym “Kołysanka” widz przygląda się tajemniczej niani zatrudnionej do opieki nad dwójką dzieci, którym rodzice ze względu na zobowiązania zawodowe nie są w stanie poświęcać wystarczająco dużo czasu. 

Inaczej do tematu podchodzą twórcy filmu “Jak być dobrą żoną” Martina Provosta (znanego z “Violette” czy “Dwóch kobiet”) portretującego postacie zmagające się z oczekiwaniami względem ich podejścia do roli kobiety w życiu rodziny. 

Warto także zwrócić uwagę na “Arab Blues” (pełnometrażowy debiut reżyserski Manele Labidi), film przedstawiający losy pochodzącej z Tunezji Selmy (w tej roli gwiazda irańskiego kina - Golshifteh Farahani), która po latach spędzonych w Paryżu decyduje się wrócić w rodzinne strony, by otworzyć tam gabinet psychoanalityczny. W programie Przeglądu Nowego Kina Francuskiego znalazły się także nowe filmy Anne Fontaine (“Czysta jak śnieg”) i Eric Lartigau (“#tuiteraz”), więc reżyserów znanych już naszym widzom z dzieł pokazywanych w Żaku.

Czwartek, 23 lipca, godz. 20.30, JAK BYĆ DOBRĄ ŻONĄ (La bonne épouse), reż. Martin Provost
Czwartek, 23 lipca, godz. 20.30, JAK BYĆ DOBRĄ ŻONĄ (La bonne épouse), reż. Martin Provost
fot. mat. pras.


Budzenie Żaka - kawiarnia jest już czynna, czas na kino, galerię i teatr

 

Program:

Piątek, 17 lipca 2020 r

Godz. 20.30 / ARAB BLUES / Un divan à Tunis / reż. Manele Labidi / wys. Golshifteh Farahani (Paterson, Co wiesz o Elly?) / Francja, Tunezja / 2019 / 88 min.

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia „Arab Blues” przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem.

Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani (gwiazda „Patersona” Jima Jarmuscha oraz „Co wiesz o Elly” Asghara Farhadiego), sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy - wychowani w opresyjnej kulturze - wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.

 

Sobota, 18 lipca

Godz. 20.30 / #TUITERAZ / #Jesuislà / r. Eric Lartigau (Rozumiemy się bez słów) / Belgia, Francja / 2019 / 100 min.

Stéphane, francuski szef kuchni, ma wszelkie powody, by czuć się spełniony. Dumny z dwóch dorosłych synów i za pan brat z wyrozumiałą eks żoną, wiedzie spokojne życie mężczyzny w średnim wieku. Do chwili, gdy zupełnie przypadkiem, poznaje na Instagramie tajemniczą i piękną Soo z Korei. Ich Instagramowe kontakty nie mają końca. Stéphane opowiada jej o przepięknych widokach z francuskiej części Kraju Basków, a ona o życiu w Seulu, mieście kwitnącej wiśni. Pomimo dystansu i barier kulturowych świetnie się rozumieją. Pewnej nocy Stéphane decyduje się na spontaniczny i szalony wyjazd do Seulu.

Na lotnisku spotyka go niemiła niespodzianka. Soo, pomimo obietnicy, nie pojawia się w umówionym miejscu. Przez kilka dni koczuje na najnowocześniejszym i największym lotnisku świata z nadzieją, że Soo się jednak zjawi. Poznaje pracowników lotniska, zaprzyjaźnia się z koszykarzami francuskiej reprezentacji, gotuje z tamtejszym kucharzem. Jego niewiarygodna historia trafia do internetu, hasztag „iamhere” błyskawiczne zyskuje popularność, a Stéphane zostaje okrzyknięty „francuskim kochankiem”. Czy Stéphane'owi uda się odnaleźć Soo?

 

Niedziela, 19 lipca

Godz. 20.30 / KOŁYSANKA / Une chanson douce / reż. Lucie Borleteau / Francja / 2019 / 100 min.

Obsada: Leïla Bekhti, Antoine Reinartz, Karin Viard

Myriam i Paul są kochającym się małżeństwem z dwójką dzieci. Gdy Myriam postanawia wrócić do zawodu adwokata, para zaczyna szukać niani. Po surowym castingu zatrudniają Louise. Dzieci szybko przywiązują się do nowej opiekunki, która stopniowo staje się centralną postacią w rodzinie. Niania była dla nich wybawieniem… do czasu.

Thriller psychologiczny na podstawie bestsellerowej powieści przetłumaczonej na 43 języki powieści Leïli Slimani.

 

Poniedziałek, 20 lipca

Godz. 20.30 / CZYSTA JAK ŚNIEG / Blanche comme neige / reż. Anne Fontaine (“Coco Chanel”, “Niewinne”) / wys. Isabelle Huppert (“Elle”, “Pianistka”, “Co przynosi przyszłość”) / Francja, Belgia / 112 min.

Claire, młoda kobieta o wielkiej urodzie, budzi zazdrość teściowej, Maud, która posuwa się nawet do zaplanowania morderstwa. Claire zostaje wyratowana z opresji przez tajemniczego mężczyznę, który zabiera ją na swoją farmę. Kobieta postanawia zostać w wiosce, co wywołuje poruszenie wśród mieszkańców. Jeden, drugi... wkrótce jej urokowi ulega siedmiu mężczyzn! A dla niej jest to początek radykalnej emancypacji ― cielesnej i uczuciowej.

 

Wtorek, 21 lipca

Godz. 20.30 / SYNOWIE / Deux fils / r. Félix Moati / Francja / 2018 / 90 min.

Joseph wraz z synami Jachimem i Ivanem, tworzy trzyosobową, blisko związaną ze sobą rodzinę. Młodszy syn, Ivan, gimnazjalista inny niż wszyscy, przechodzi akurat kryzys mistyczny. Buntuje się, widząc jak upadają jego dotychczasowe autorytety.  Starszy Joachim nie może pogodzić się z ostatnim niepowodzeniem miłosnym, poważnie zaniedbując studia w zakresie psychiatrii. A ojciec postanawia zamienić udaną karierę lekarską na nieudaną karierę pisarską. Mimo niepowodzeń panowie bezustannie obdarzają się wzajemną uwagą, poszukując - czasem dość niezdarnie - miłości.   

 

Środa, 22 lipca

Godz. 20.30 / PRAWDZIWA MIŁOŚĆ / C’est ça l’amour / r. Claire Burger / Belgia, Francja / 2018 / 98 min.

Od odejścia żony Mario sam zajmuje się domem i wychowywaniem swoich dwóch córek. Czternastoletnia Frida obwinia go o odejście matki. Siedemnastoletnia Niki marzy o niezależności. Tymczasem Mario wyczekuje powrotu partnerki.

 

Czwartek, 23 lipca

Godz. 20.30, JAK BYĆ  DOBRĄ ŻONĄ (La bonne épouse), reż. Martin Provost (Serafina, Violette, Dwie kobiety), wys. Juliette Binoche (Czekolada, Prawda, Sils Maria), Yolande Moreau (Serafina, Zupełnie Nowy Testament), Edouard Baer i Noémie Lvovsky / Francja / 2019 / 108 min.

Paulette (Juliette Binoche) wraz z małżonkiem prowadzą prywatną szkołę dla dziewcząt, w której nastolatki uczą się, jak być perfekcyjną żoną i panią domu. Niestety po nagłej śmierci męża Paulette odkrywa, że szkoła jest na skraju bankructwa i ona sama musi wziąć sprawy w swoje ręce. Sytuacji nie ułatwiają feminizm i rewolucja seksualna, które z dnia na dzień zmieniają społeczeństwo i świat dookoła. Aby ratować szkołę, Paulette łączy siły ze swoją pierwszą miłością – André (Edouard Baer), ekscentryczną przyrodnią siostrą – Gilberte (Yolande Moreau) oraz surową zakonnicą Marie-Thérèse (Noémie Lvovsky). Nieoczekiwanie jednak sama zaczyna mieć wątpliwości, co do własnych poglądów i przekonań. Czy to możliwe, żeby miała stać się… wyzwoloną kobietą?

Pełna wdzięku i humoru opowieść o kobiecości, równości płci oraz o tym, że małżeństwo to prawdziwa…. szkoła przetrwania. Inspiracją do filmu były autentyczne poradniki dla kobiet oraz własne, rodzinne wspomnienia reżysera.

 

Bilety: 18 zł / 16 zł – zniżka na Kartę Do Kultury* / 14 zł – ulgowy* dla studentów, uczniów, seniorów / 8 zł – czł. NHEF* oraz za okazaniem Karty Dużej Rodziny*

KINO ZA DYSZKĘ: Poniedziałki „za dyszkę”, Seniorskie środy „za dyszkę”, Studenckie piątki „za dyszkę”. Bilet do Kina Żak = zniżka w Kawiarni Żak.

KINO ŻAK / Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197 / www.klubzak.com.pl / kasa@klubzak.com.pl / Tel. 58 344 05 73 w. 117

Kasa Klubu Żak czynna przez godzinę przed porannym seansem i w g.15.00 – 21.00 (sb i nd od g.16.00 lub 60 minut przed pierwszym seansem). 

 

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze