Spośród nadesłanych ofert, trzy znalazły się poniżej tej kwoty, kolejne trzy w jej okolicach, natomiast pięć przewyższa budżet inwestycji. Najtańszą ofertę – na 48,8 mln zł – złożył Torpol S.A. z Poznania, natomiast najdroższą Trakcja S.A. z Warszawy, która elektryfikację PKM wyceniła na 84,1 mln zł. Obecnie wszystkie oferty poddane zostaną szczegółowej analizie formalnej i dopiero po niej wybrany zostanie wykonawca, który na realizację inwestycji będzie miał 21 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Pełna lista firm, które zgłosiły ofertę:
Colas Rail Polska – 62 373 840, 65 Mosty Gdynia – 81 585 900, 00 Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego „Transkol” – 76 714 199,64 Roverpol – 69 958 995, 52 Strabag – 72 450 162, 37 Torhamer – 68 063 306, 85 Trakcja S.A. - 84 195 468, 00 Zakład Robót Komunalnych - Dom w Poznaniu – 56 136 738, 70 ZUE S.A. - 69 117 787, 11 Torpol – 48 850 755, 96 Intop Warszawa – 79 410 438, 30 |
Realizacja inwestycji pod nazwą „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” prowadzona będzie w systemie „buduj”, gdyż samorządowa spółka PKM SA już wcześniej przygotowała dla niej kompletny projekt budowlany i wykonawczy oraz zdobyła pozwolenie na budowę. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał do wykonania m.in.:
- budowę sieci trakcyjnej na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202,
- budowę nowego przystanku osobowego Gdańsk Firoga,
- rozbudowę istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej PKM
PKM SA przewidziała opcjonalnie możliwość budowy także dodatkowych 4 rozjazdów (wraz z niezbędnym dostosowaniem systemu SRK), jeśli okaże się to konieczne, stąd w ocenie nadesłanych ofert 95% punktów potencjalni wykonawcy mogą otrzymać za „Zamówienie podstawowe”, a pozostałe 5 % punktów za „Prawo opcji”, na które spółka przewidziała dodatkowo 9,8 mln zł.
Film promujący elektryfikację PKM:
Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.
Dlatego już w 2011 r. PKM SA przewidziała rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji. Obecnie rejon ten rozwija się już na tyle dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że teraz budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.
Co ważne, przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM – czyli charakterystycznej tzw. „czerwonej wstążki” zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.