PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Specjalistyczne zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym – standardy zajęć socjoterapeutycznych

Specjalistyczne zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym – standardy zajęć socjoterapeutycznych
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 17 członków Gdańskiej Rady Oświatowej  oraz 3 gości.

Spotkaniu przewodniczyła:

Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

1.  Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad

2. Specjalistyczne zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym – standardy zajęć socjoterapeutycznych – dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 3 Lucyna Maculewicz

3. Dyskusja

4. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska

5. Sprawy bieżące i wolne wnioski

6. Podsumowanie  

 

Ad 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall, która przedstawiła porządek obrad. Członkowie GRO otrzymali w dniu 19 września, drogą mailową, projekty ustaw wprowadzających nowe prawo oświatowe. Przewodnicząca zaproponowała aby w punkcie 5 podjąć wstępną dyskusję na ich temat. Członkowie przyjęli propozycję i porządek obrad. Przedstawionych zostało trzech nowych członków Rady powołanych Zarządzeniami Prezydenta Miasta Gdańska.

 

Ad 2. Lucyna Maculewicz, dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 3 w Gdańsku przedstawiła prezentację pt. „Specjalistyczne zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Standardy zajęć socjoterapeutycznych”. Wprowadzenie tego tematu pod obrady Rady wiąże się ze zmianą warunków w jakich funkcjonują aktualnie uczniowie, rodzajów zagrożeń oraz źródeł finansowania, co powoduje konieczność zmiany spojrzenia i założeń dotyczących zajęć specjalistycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Cele socjoterapii - specjalistycznych zajęć z grupą dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania, utrudniającymi funkcjonowanie społeczne i realizację zadań rozwojowych – odróżniają tego typu zajęcia od innych rodzajów zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program zajęć socjoterapeutycznych musi być zintegrowany z realizowanym w danej szkole systemem wychowawczym. Każde dziecko, które w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego ma zapisane zagrożenie niedostosowaniem społecznym powinno regularnie uczestniczyć  w zajęciach socjoterapii a miasto powinno mu te warunki zapewnić.

 

Ad 3. W trakcie dyskusji stwierdzono, że w gdańskich szkołach funkcjonują świetlice socjoterapeutyczne, ale jest ich zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Finansowane są one najczęściej ze środków Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień, o które szkoły aplikują na rok kalendarzowy. Powoduje to brak harmonijnego planowania pracy. Zapotrzebowanie na zajęcia socjoterapii jest większe niż środki, którymi dysponuje GCPU na to zadanie.

Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z określonymi zaleceniami powinien mieć zabezpieczoną ich realizację. Coraz więcej uczniów niedostosowanych społecznie otrzymuje nauczanie indywidualne, co nie jest rozwiązaniem problemu. Zapewnienie im zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych przez odpowiednich specjalistów najprawdopodobniej pozwoliłoby tym dzieciom na lepsze funkcjonowanie w zespole klasowym, a także lepsze przygotowanie ich do życia w społeczeństwie w przyszłości.

Członkowie GRO zaproponowali przeprowadzenie w Gdańsku audytu, który sprawdzi potrzeby, możliwości kadrowe oraz źródła finansowania specjalistycznych zajęć dla dzieci i młodzieży, mających odpowiednie zalecenia w orzeczeniach wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Ad 4. Na posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej nie wpłynęły projekty uchwał Rady Miasta Gdańska.

Ad 5. W punkcie dotyczącym spraw bieżących i wolnych wniosków przypomniano o konieczności, w związku ze zmianą ustroju szkolnego, utworzenia sieci lokalnej współpracy dyrektorów szkół w celu analizy zasobów i możliwości placówek, które wymagają przekształcenia. W październiku mają rozpocząć się konsultacje społeczne dotyczące nowej sieci szkół i placówek oświatowych.

W związku z projektami ustaw: Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe oraz Prawo oświatowe członkowie Rady stwierdzili, że należałoby zmapować przepisy pod kątem możliwości, terminów i zasad przekształcania szkół zarówno publicznych jak i niepublicznych i przekazać te informacje do wiadomości publicznej. Miasto na podstawie tych przepisów musi na nowo zaplanować sieć samorządowych szkół i placówek, co będzie tematem zapowiadanych konsultacji. Natomiast szkoły i placówki publiczne i niepubliczne, prowadzone w Gdańsku przez inne podmioty niż Miasto Gdańsk, muszą podjąć szereg działań, aby nie zostać zamkniętymi z mocy prawa, jeżeli zapowiadane zmiany przepisów wejdą w życie. Ich zamknięcie mogłoby się wiązać z niepokojem społecznym mieszkańców Gdańska.

 

Ad 6. Podsumowując posiedzenie GRO Przewodnicząca przedstawiła terminy uroczystości i konferencji, na które członkowie Rady otrzymali zaproszenia:

 - 13 października 2016, godz. 17.00 - Gala wręczenia jednorazowych stypendiów uczniom za wybitne osiągnięcia naukowe (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 7, ul. Chałubińskiego 13)

- 20 października 2016, godz. 17.00 - Gala wręczenia jednorazowych stypendiów uczniom za wybitne osiągnięcia sportowe (Zespół Szkół Sportowych i Ogólnokształcących, ul. Subisława 22)

-  3 listopada 2016, godzina 10,00 – otwarte posiedzenie Pomorskiej Rady Oświatowej (Polska Filharmonia Bałtycka )

-  9 listopada 2016, godzina 10.00 – V Forum Pomorskiej Edukacji „My obywatele. Pomorski Model Edukacji Obywatelskiej”  (ECS)

-  14 grudnia 2016 – Gala Stypendialna  (Polska Filharmonia Bałtycka)

 

Kolejne posiedzenia Gdańskiej Rady Oświatowej zaplanowane są w terminach:

- 20 października, godz.9.30

- 17 listopada, godz. 9.30

- 15 grudnia, godz. 9.30

Posiedzenie w październiku będzie kontynuacją analizy zaspakajania przez miasto specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieciom i młodzieży.

Standardy socjoterapii - prezentacja (717.53 KB)

Halina MaciejewskaUrząd Miejski w GdańskuWydział Rozwoju SpołecznegoReferat Organizacji i Monitorowania
Halina Maciejewska - najnowsze